tisdag 1 oktober 2024

INSTÄLLT

 Dagens inplanerade sjukgymnastik fick ställas in då personalen var sjuk! Trist när man är inställd på det. Så nu ska väl träningsvärken hinna gå över till nästa tisdag...

Innan regnet kom i veckan. Kolla in den bruna gräsmattan...

Igår hade vi halva Nascar-racet kvar som vi spelat in, så vi roade oss med att se det klart. Men innan dess var vi duktiga båda två. Vi hjälptes åt att tömma altanen på nästan alla växter, det är bara några få kvar där ute. På natten hade det varit frost i Klintehamn men vi hade klarat oss och nu varnades det för att det kunde bli lite kallare under natten och då skulle vi - alltså våra växter - garanterat drabbas. Alltså var det dags för det uppvärmda växthuset!

Vinlådan med fetbladsväxter...

Vi lämnade dock kvar en stor låda med massor med fetbladsväxter ute, fast vi flyttade in den under tak, som kommer dö i vinter samt dom fyra små järnkrukorna med sedum som står på räcket. Dom senare har fått övervintra på altanen i flera år nu, det verkar som dom tål det utan problem. Sen har vi en stor kruka som står bredvid poolen med strandveronika samt en brokbladig liten syren. Den kommer också få stå utmed väggen bredvid järnkrukorna. Dom har överlevt ute i flera år så det ska nog gå bra.

Krukan med strandveronika och syren ska stå ute över vintern, men flyttas in mot
väggen där grillen står just nu. Prydnasgräset är inställt i växthuset.

En kruka som vi lämnade trots att jag vet att växterna i den kommer att dö, är den med ett palettblad samt tre isbegonior. Jag har sparat ett palettblad, det får räcka och jag vill ha nåt annat i den här krukan nästa år.

Krukan med begonia och palettblad.

Från ingången på framsidan fick Rolle ta in ett penningblad och en snygg kruka med alunrot till växthuset. Vi har också två pampasgräs, ett vanligt och ett rosablommande, men dom får vara kvar ute. Dom är alldeles för stora och står i för tunga cementkrukor. Dör dom, så dör dom...

"Vanligt" pampasgräs...

För att inte Rolle - som är enormt vinglig - inte skulle ramla så gjorde vi så att jag bar, drog och puttade fram alla krukor på altanen till den lilla trappan som går ner till växthusdörren. Där stod Rolle och tog emot dom och ställde in dom, förutom den stora variegerade yuccan som stod  nedanför altanen som han körde på en pirra. Den värsta att få in eftersom den har enormt vassa bladspetsar - men det gick bra utan att blodvite uppstod!

Yucca bland bambu och ogräs...

När Rolle placerat ut alla växter  så blev det väldans trångt i växthuset, men jag ska nog gå ut dit "vilken dag som helst" och möblera om lite. Han ville det igår, men jag orkade inte. Var helt slut! Och idag har jag inte varit utanför dörren en enda gång!! Fryser som en hund, så jag ska sätta mig framför TVn och linda in mig i värmefilten. Här inne är det "bara" 23,6 grader, jag vill gärna ha 24,5...
Rolle däremot har åkt till återvinningen och ICA i Hemse. Han skulle vara borta ett par timmar så jag misstänker att han ska till Röda Korsets lokal och se om han hittar några olästa böcker eller några bluesiga skivor... *fniss*

SUSIE






 

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja, nu är det dags att rädda det som räddas kan, men det verkar ändå inte som om det är frost att vänta just nu.
Så retligt att du missade sjukgymnastiken när du var inställd på att åka. Hoppas att de frisknar till kvickt igen.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Trist att du missade gympan!

Det fina trädet vid växthuset, visst är det en klotrobinia? Det var fint där, men tänker att ni inte har beskurit det? Blev ju väldigt fint utan att beskära det i så fall. Jag hade ett sånt förut, som jag verkligen gillade, och funderade på ett sånt igen till min lilla täppa, men drog mig för det utifrån att det måste beskäras varje år, men ser här, om det nu är det förstås ;) att det inte behövs?
Kram Gunilla