lördag 28 september 2024

FRUSTRATION

Igår så kunde jag inte roa mig med mycket.  Det regnade nästan hela dagen, började faktiskt redan på onsdagskvällen och då kom det hela14 mm.

Så när det blev ett uppehåll på förmiddagen igår bestämde Rolle sig för att börja klippa gräset längst bort i "parken". Och han hann att ta halva "parken" iaf innan det satt igång igen. Sen regnade det i timmar och då kom det ytterligare 16 mm, så nu får det gärna räcka ett tag...

Det var inte läge för grillning igår...

Det är visserligen kul att ha stor tomt, men det börjar bli betungande. Speciellt när man har lite krämpor och inte riktigt orkar med allt. I vårt fall var det tidigare så att jag skötte allt på "innertomten", i "förträdgården" och bakom garaget. Det betydde räfsning, klippning, ogräsrensning och grävning - förutom eventuell plantering. Rolle fixade vårt extremt långa dike (mycket jobbigt) och "parken". Fungerade jättebra...

Förträdgården och rosspaljén.

Numera får min stackars gubbe sköta allt - och sen ovanpå det har han en kärring som gnäller om att det är felgjort. Jag försöker att inte säga nåt, men det är svårt när han ibland klipper fel grenar och rensar bort perenner samt låter ogräset vara kvar. När jag påpekar det så försvarar han sig med: "...att dom plantorna blommade ju så fint..." Det var vildmorötter!!
Innerträdgårdens framsida.

Rolle gillar egentligen inte alls att hålla på i trädgården, det är absolut inte nån hobby för honom - till skillnad mot mig. Jag älskar att jobba i den och här på Gotland fick vi en nästan helt orörd plätt som jag kunde planera, gräva och plantera på. Underbart! Så att jag känner mig lite frustrerad när jag inte orkar eller kan göra det jag sett måste åtgärdas är kanske inte så konstigt...

Parken närmast staketet till innertomten.

Här ovan är den halva av "parken" som inte är klippt ännu - och med tanke på hur mycket regn det kommit dom senaste dagarna, 30 mm, så måste det få torka upp lite innan Rolle ger sig dit ut med åkgräsklipparen. Alltså tar det minst ett par dagar innan HELA tomten är klippt!

SUSIE



Inga kommentarer: