tisdag 22 oktober 2024

GAVELSIDAN

 Eftersom den tråkigaste tiden på året har börjat, alltså senhösten, så fortsätter jag med berättelsen om vår tomts förvandling. Det är ju lite svårt att berätta och visa vad som "inte händer" i trädgården just nu...

Garaget vid infarten på plats!

Det jag berättar om kommer inte i rätt ordning, men det spelar kanske inte så stor roll. Så jag lämnar "förträdgården" och "garagesidan" och berättar istället vad som hände på "innertomten" och "baksidan". Även på södra "gavelsidan" hände det en hel del del...
Vid dräneringen togs stenarna som jag tidigare lagt utmed husgaveln bort.


Efter några år dränerade vi om och då passade vi på att sätta upp ett galler och plantera in en klätterväxt (blåregn) på gavelsidan. Sen flyttade vi också dit en befintlig buske (forsytia). Jag funderade länge på vad vi skulle ha den här soliga sidan till, men nån klängväxt ville jag ha. Så när blåregnet inte tog sig - det var alldeles för torrt - så planterade jag två olika sorts vinrankor där. Och dom trivs fortfarande otroligt bra med sina djupa och långa rötter...

Växthuset byggdes mot gavelväggen och det gjöts ett golv - utom runt dom två vinstockarna som redan efter ett par år växt till sig ordentligt.

Jag hade ett par år funderat på ett växthus, även om jag inte tänkte odla grönsaker i det. Istället ville jag ha det till vackra växter samt förvaring av exotiska som inte skulle klara vintern utan skydd. Rolle hade ju två ställen för sin hobby, garaget samt verkstan, så han tyckte det var helt OK med att jag fick ett växthus!

Det blev så småningom också en massa prydnasgräs, perenner och små buskar samt ett träd
utanför växthuset.

Nu var den här södra gavelsidan klar och den blev precis som jag hade tänkt det när det lilla klotrobiniaträdet växt till sig. Men för närvarande har det blivt så stort att det egentligen skulle behöva beskäras, likaså forsytian och dom lägre växterna. Allt skulle behöva rensas ur ordentligt, men...

Det blir väldans varmt i växthuset eftersom det är byggt på södra sidan, så det behövs gardiner
mot solen. 


SUSIE




Inga kommentarer: