lördag 19 oktober 2024

OM INFARTSSIDAN

 Idag ska jag fortsätta att berätta lite om hur förvandlingen från "tomt" till "trädgård" gick till. Det har ju varit en hel del vi gjort här under åren.

Bl.a. så hade vi ett ganska stor del av tomten mellan själva infarten och huset. Vilket visade sig perfekt när vi efter nåt år byggde ett stort garage på ena sidan av parkeringen. Redan innan vi hade flyttat ner hit så hade vi köpt ett litet förrådshus och bredvid det fick det nya garaget sin plats. Garaget som var vidbyggt huset blev istället det vi nu kallar verkstad. Alltså ett ställe för Rolles "leksaker", själv fick jag hålla tillgodo med kontoret i samma del...

På tomten (=förträdgården) mellan parkering och väg växte ett antal stora tallar, dessutom fanns det massor av gamla stubbar och sly. Så när jag körde runt på gräsklipparen blev det tvärnit ibland - vilket gjorde ont - så vi bestämde att nåt måste göras snabbt. Träden avverkades och hela området grävdes upp med grävmaskin och planades ut. Sen så byggde Rolle och jag en rosenspaljé med rabatt under på mitten. Mot vägen och infarten planterades små träd och stora buskar.

I Stockholm hade vi haft en hörntomt med en amerikansk hagtornshäck. Den har gjort att jag aldrig mer vill ha taggigt i trädgården (den hade sylvassa 3-5 cm långa tornar som gick rätt igenom alla skodon - och hundtassar) eller klippt häck. En friväxande utan taggar är dock OK. Så jag satte lite olika smällspireor, både röd- och gulbladiga (Physocarpus), samt några mindre träd som olika asklönnar (Acer negundo). Alla dessa har nu växt upp och är fortfarande favoriter! 


Vid stängslet till innertomten grävdes det också - men för hand - och där satt jag ett antal träd och buskar. Tyvärr dog några, men dom som finns kvar är numera ganska stora. Till vänster har vi en brokbladig asklönn (Acer negundo variegatum), på mitten en gulbladig schersminbuske och till höger en häggmispel (Amelancher). Hade också ett vackert glanskörsbär (Prunus serrula) som tyvärr blev angripet av ohyra så jag var tvungen att ta bort det.

SUSIE






1 kommentar:

Rosor och ruiner sa...

Friväxande häckar är så fint tycker jag! Det händer liksom mer än en klippt, även om det också kan vara riktigt snyggt! Undrar om det är en hagtornshäck som grannen har (alltså inte min närmaste utan nästa) för de klagar på att det är sylvassa taggar i den.
Fina träd ni har, gillar den där vitbrokiga asklönnen!
Kram Gunilla