måndag 9 september 2024

OMMÖBLERING

 Vi hade lunchbesök av Eva & Uffe i lördags. Mycket trevligt!

Eftersom vi inte sett dom sen vi var hos dom på midsommarafton så tyckte vi att det verkligen var hög tid. Men jag har faktiskt inte orkat att ha gäster tidigare. I lördags blev det dock till slut av. Vi bjöd på lax-, räk- och purjolöksrisotto - och jag hade skalat räkorna själv. Skitjobbigt med en dålig hand...


Vi satt på altanen där jag hade möblerat om lite när vi skulle vara fyra. När det är bara Rolle och jag så är det gott om plats. Han sitter i skuggan och jag sitter i solen, men gästerna vill man ju inte låta sitta i stekande sol. Men det blev ingen sol direkt, det var höga molnslöjor vilket vi tackade för. Varmt var det dock ändå, c:a 27 grader och 29-32 under taket på altanen, men det hade börjat fläkta lite så det var perfekt väder för att sitta ute.


Förutom Stenkyrka- äpplen (som jag redan har kokat en omgång kräm av och Rolle har hunnit äta 3 gånger av) fick vi potatis av nån ny sort som vi ska prova ikväll när vi grillar, och så fick vi en bukett med dom här vackra gladiolusen. Ovanpå det så fick stackars Eva agera servitör och hjälpa oss att få ut maten utan att tappa den! Hon sprang som en gasell fram och tillbaka till köket...


Stolarna som brukar stå vid soffbordet flyttade jag ut till lilla bordet vid poolen. Är egentligen där vi brukar sitta när vi torkar oss i solen efter bad. Men i år har ju polen inte varit fylld tyvärr. Sen ställde jag matbordet mitt på golvet i skuggan. Den stackars bergspalmen fick stå i hörnan längst in på altanen, det är det 3:e stället den fått stå på. Men den ska nog få stå kvar där, det var lite tomt där innan. Här i hörnan gör den sig bra och har gott om plats...


Det enda trista var att Rolle hade varit så duktig dagen innan och krattat upp alla valnötter och löv som dråsat ner och gjort snyggt. Men det hade ju börjat blåsa så det var massor under trädet igen som låg där och såg fult ut. Och massor av gula torra blad uppe i trädet tyvärr - och det har börjat se lite kalt ut. Trots att Rolle vattnat det med slang...


SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Ni har så fint och trevligt och att den här attans blåste ställer till det är bra retligt. Jag lider med alla växter om den river och sliter i.
Gladiolusbuketten är verkligen imponerande!
Glad måndag!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Det ser riktigt trevligt ut på er altan. En fin blombukett. Det har varit riktigt varmt hos oss också, men idag var det lite svalare.
Ha det gott /Kram Marika