onsdag 11 september 2024

OMBYTLIG!?

Min man Rolle tycker att jag har svårt att bestämma mig och att jag är ganska ombytlig av mig. Naturligtvis inget jag känner igen!*fniss*

Ska jag flytta den här som inte längre är så snygg, den börjar se lite "maläten" ut...

Med tanke på att jag har haft samma gubbe sen 1961 så stämmer det inte. Men igår hade han faktiskt rätt! 
Egentligen skulle jag varit på gruppgymnastiken på vårdcentralen kl 11, men jag hade fått samma tid hos optikern. Och när jag försökte ändra den tiden fick jag beskedet att jag då inte kunde få komma förrän i början på november. Och vänta så länge på nya glasögon lät inte kul...

På framsidan på väggen ovanför gången in sitter den här - men jag är inne 
på att byta plats med den ovan.

Alltså fick gymnastiken skjutas på, så dit ska jag i morgon till den andra gruppen. 
Väl på plats hos optikern blev jag undersökt och tipsad om att det nog vore vettigt med solglasögon så att jag inte förvärrade min början till grå starr. Jag hade också tagit med mig mina läsglasögon och det visade sig att jag behövde starkare såna också. Mina vanliga progressiva som jag skulle byta från början är såna som förminskar, så jag behövde alltså tre nya par! 

Den här silvervindan har jag flyttat till längst bort på altanen, istället har jag nu den mörkröda
pelargonen i en champagnekylare (den är så pass tung att den inte kan blåsa ner).

Det började låta väldans dyrt...bara glasen till mina progressiva skulle kosta 7000:-! Men jag hade fått broschyr om det här med abonnemang förra gången jag var där och visste vad som gällde. Så jag tittade på bågarna som ingick där och hittade bland Rayban´s 3 bågar som direkt föll mig på läppen. Var t.o.m. bättre än bågarna  jag tidigare valt ut, så det var inga problem! Jag bytte ut dom glatt...


Det visade sig bli billigare med abonnemang under 2 år av dom här 3 paren än att köpa ett enda par med bågar som kostade 3500:-!! 
Så det blev återigen ett par röda bågar till dom progressiva (se bild ovan), ett par brunspräckliga till solglasögonen och ett par silvergrå till läsglasögonen. Jag får dom om 2 veckor ungefär och det ska bli mycket spännande...

Med stolarna från soffhörnan istället för dom vanliga stolarna.

En annan sak som hände var att den trevliga tjejen som hjälpte mig inte bara tog fram bågar och räknade ut pris, hon fick flytta och hämta stolar åt mig när jag inte orkade stå längre - jag var alltså runt och glodde på alla bågar!

Rolle som för en gångs skull sitter ner och njuter - han pysslar annars alltid med nåt...
 
Sen kom vi till prisuträkningen och då säger hon lite generat att hon hade varit tvungen att gå in på nätet och kolla hur gammal jag var för att rabatten skulle bli rätt. Och hon var helt chockad över min ålder, hon trodde jag var runt 65...!! 
Nu tror jag att det inte berodde på ungdomligt utseende utan på att både jag och Rolle har lätt för att prata med yngre och kanske har en ganska ung stil. Men gissa om jag blev glad...
SUSIE


3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt att ditt besök hos optikern blev så positivt.
I dag fick vi lite regn igen, men attans vad det blev kyligt helt plötsligt.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Så bra att det ordnar sig med glasögonen, det är alltid lite kul att välja nya bågar. Vi har haft regnväder i dag och halva dagen igår. Det är väl inget annat att vänta.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men så roligt det var att läsa om hur bra det gick med glasögonen. Och framför allt att du fick ett så bra pris i och med abonnemanget. Snyggt med dina röda bågar. Kommer att matcha möblerna på altanen :)
Bara att suga åt sig av komplimangen.

Kram Anita