tisdag 3 september 2024

INSTÄLLD GYMPA

 Förra veckan blev jag uppringd av VC som talade om att jag var välkommen att börja med sjukgymnastik idag. Alltså en sexveckorsomgång igen efter sommaruppehållet. 

Rödbladig självsådd smällspirea i "stenhörnan".

Annars är det väl inte så mycket som hänt mig sista tiden. Bra och välbehövligt, så även om det är jobbigt och jag alltid haft svårt för såna här saker som måste göras kontinuerligt, så tackade jag naturligtvis ja. Men...i morse ringde dom och sa att gruppgymnastiken var inställd på grund av att personalen var sjuk. Så nu får jag vänta med starten tills nästa tisdag...

Inne i växthuset växer det otroligt så Rolle har klippt bort massor av
vindruvsrankor - och vindruvor - som var på väg ut genom takfönstren!

Rolle däremot har varit hos sin onkolog på sjukhuset och fått positivt besked. Hans prostatacancer, som uppdagades när han hade 170 i PSA-värde, har nu i flera år med olika hormonpreparat hållit sig runt 0,0-0,1... Och trots att läkaren varnat för att det inte är någon kur för att bli av med cancern - den ligger latent och kommer förmodligen tillbaka - ligger det fortfarande på dessa otroligt låga värden. Så vi håller tummarna...

Ett av mina favoritträd, ett gulbladigt korstörne i "stenhörnan". 

Det är tyvärr flera veckor sen vår lilla "dagishund" Molton var här. Men då var han här flera dagar - och nätter! Så vi njöt av av att vara extrahusse och extramatte och av att ha en liten mjuk och varm hund i sängen på nätterna. Det är ju tur att vi är likadana när det gäller just det. Alla våra hundar - som har varit i ungefär samma storlekar - har fått sova i våra sängar. Fast dom blir jättestora på nätterna när dom ligger på tvären antingen ovanpå täckena - eller under om dom velat det...

Molton i "stenhörnan".

Eftersom gympan blev inställd så har man helt plötsligt fått massor av tid över. Och jag har inte riktigt kommit på vad jag ska göra med dom timmarna. Idag är det ju ingen värme ute, så jag kommer visserligen gå ut på altanen och vattna. Men jag kommer vara snabb. Gillar inte att frysa och idag är det bara max 18 grader. I morgon däremot, då kan det bli värmerekord med uppåt 30 grader. Vi får väl se - och känna...

Förra året var den här klematisen och benveden ungefär 70 cm höga. Nu börjar
 dom snart klättra upp på taket...!

SUSIE

6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Asch då, det var väl typisk att gympan var inställd. Då hoppas vi det blir nästa tisdag istället.
Så fin den är, den självsådda smällspirean. Det är frodigt hos er. Vilken vinranka. Men vad är det för röda blommor som syns. Ser nästan ut som pelargon. Det gulbladiga korstörnet är väldigt fint liksom klematisen.
Hoppas ni får ha Milton snart igen.

Kram Anita

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det en röd pelargon som växer bland vindruvsrankorna!
KRAM-Susie

Ingrid sa...

Det var väl tråkigt att gympan blev inställd, men den kommer väl förhoppningsvis snart igång igen.
Så skönt att Rolle fått så positiva besked.
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Hoppas att personalen piggnar till så du får komma på gymnastiken. Du har så många fina växter, din klematis med benved är riktigt snygg. Härlig gul färg på trädet.
Hoppas ni får träffa lilla Molton snart igen.
Ha det gott /Kram Marika

Paula sa...

Kära nån, här har vi spräckt alla värmerekord för årstiden, 27 grader i Falun igår, och lika varmt idag! Gissa om jag saknar att ha en pälskling , har haft hund eller katt i över fyrtio år...Det är så tomt ...Glad att ni har Molton även om besöken inte sker så ofta. Jag har redan börjat spana in hundarna runt nya pörtet, jag hoppas kunna få lära känna några så småningom. Ha nu en skön helg kram från pörtet

Lena i Wales sa...

Typiskt att när man väl ska kommer igång, så ställs det in. Då blir man besviken, men inget att göra.
Skönt med bra besked ang Rolle.
Värmebölja här, runt 30 grader, fantastiskt vid denna tid på året.
Trevlig helg!