lördag 31 augusti 2024

JAHAPP, LÖRDAG MED FREDAGSFRÅGOR IGEN!

 Jag har väldans svårt att publicera svaren på ELISAS frågor på rätt dag. Vet faktiskt inte varför, för så mycket har jag inte att göra precis...

Nuvarande glasögon som jag trivs väldans bra med!

I sista inlägget så berättade jag att jag varit till den nya Synsam-butiken i Hemse och valt ut nya glasögon. Men jag ska ju inte bara byta bågar naturligtvis, jag ska ju också byta glas...

Fast jag ser egentligen väldans bra, jag har bara ett brytningsfel och fick därför börja med förminskande glas "på långt håll" redan som tjugoåring. Hade dom alltså bara på mig när jag glodde på TV eller körde bil. 

Klängros vid grinden på baksidan.

Så småningom så hade jag dom på mig för jämnan och då blev det progressiva med nederdelen utan slipning alls - och med tiden så fick jag ålderstillägg som förstorade lite nedtill. 

Men det gick inte att se genom dom förstoringsbitarna när jag läste eller tittade på datorn, utan då åkte glasögonen av. Brytningsfelet har dock blivit bättre under åren  och nu är den stora delen av glasen väldigt svaga. Jag ser riktigt hyfsat utan glasögon numera och räknar med att jag återigen får ännu svagare glas... 

En buskros vid samma grind som ovan.

Det var alltså inget större behov av att skaffa nya glasögon just nu, men Rolle tyckte att jag skulle få det som födelsedagspresent - och det var ju snällt. Däremot berättade jag inte i förra inlägget om vad som hände hos optikern. Jag hittade till slut iaf två bågar som jag fastnade för. 

Dom satt på en speciell tavla, men jag kollade inte vad det stod på tavlan - men det var tydligen några märkesbågar. Så när jag (och Rolle) till slut bestämt oss för dom röda bågarna och jag kom på att fråga vad dom kostade, fick vi båda en smärre chock!

Klängros i min "rosfolly" (=dårskap).

Bara bågen kostade 3.500:-, sen tillkom undersökningen som kostar 499:- och så dom dubbelslipade glasen med alla finesser som antagligen kostar massor. Det brukar det göra. Tjejen som hjälpte mig tröstade mig dock med att rabatten som egentligen bara gällde till den 28 augusti skulle gälla för mig tills jag kom nästa gång. Det var ju dom som ville att jag skulle återkomma.

Till min stora glädje var det 50% på bågen, undersökningen kostar endast 199:- och sen blir det också pensionärsrabatt med 25% på glasen. En tröst i sammanhanget, för köpa nya glasögon för uppåt 10.000 när jag egentligen inte behöver känns lite överdrivet. Även om det är en födelsedagspresent eller inte...

Stor buskros vid förträdgårdens spaljé.

ELISAS FREDAGSFRÅGOR

  1. När hyrde du senast en film?   C:a 25 år sen...
  2. När ringde du senast för att beställa något?   Ringer till Vårdcentralen ibland för att beställa tid!
  3. När skrev du senast ett handskrivet brev?   När jag skickar vykort på våra semestrar. Alltså 3-4 år sen.
  4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon?   Ingen...
  5. När faxade du senast ett dokument?   Har hänt - till sjukhuset  -  så ganska nyligen faktiskt!
SUSIE

6 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Vackra "Blombilder"😊.
Glasögon är inte billigt, men ofta nödvändigt.
Tiderna ändras och fax och hemtelefon har försvunnit och handskrivna brev blir allt ovanligare.
Trevlig helg!

Ingrid sa...

Jag har också funderat på Synsam i Hemse. Man måste ju stödja de företag som ligger utanför Visby-området.
Kul att läsa dina svar och titta på alla din foton från din vackra trädgård.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

jag ser också bra, läser utan glasögon, glad för det.
Det blir inte så mycket handskrivet.

Maribel sa...

Hej Susie!
Riktigt snygga bågar. Jag var också hos optikern. Var inte nöjd med glasögonen då jag fick dem. Såg sämre med de nya än de gamla som jag haft i några år. Gick tillbaka och fick reda på att jag har gråstarr på det ena ögat och att de inte kan hjälpa mig. Grrrr, varför tillverkade de alls glasögonen, kan man undra. Fick löfte om att få nya glas då jag varit på ögonkliniken och opererat ögat. Men det kan ta hur lång tid som helst. Känner mig en aning lurad.
Ha det gott /Marika

MELODY JACOB sa...

It sounds like you’ve had quite the experience with your new glasses! It’s great that you were able to get such a good discount. 😊 Check out my new blog post: www.melodyjacob.com

Kina sa...

Du Har alltid så underbara blombilder!