fredag 23 augusti 2024

FREDAGSFRÅGOR OCH FUSCHIA?

 Den här gången ska jag försöka lägga ut mitt blogginlägg på rätt dag - alltså idag fredag

Igår hände dock en hel del, så jag har massor att berätta och det ska också med förutom frågorna. Så det är bara att sätta igång...

En fuschiafärgad ros i rabatten vid ingången.

ELISAS FEM KLURIGA FRÅGOR

* På hur många ställen har du bott?   Som spädbarn bodde jag först på söder i Stockholm. Efter det på Klubbacken i Aspudden (en närförort till stan - som jag har mitt första minne från). Vid 4-årsåldern flyttade vi till en villa i Årstadal som ligger precis innan bron till södermalm - ett fantastiskt ställe att växa upp på. Jag var18 då vi sen flyttade ett par km till en nybyggd lägenhet i Nybohov och där bodde mina föräldrar kvar resten av sina liv. Själv flyttade jag ihop med Rolle i en omodern tvårumslägenhet på söder och där bodde vi tills vi köpte vår villa i Örby 1972. Efter 30 år tröttnade vi på storstan och flyttade till Stjärnarve här på Gotland. Blev hela 6 ställen... 

* Vad är det bästa och sämsta med där du bor?   Det är på landet i en modern villa på en stor tomt, utan grannar och c:a 45 minuters bilväg från Visby. Allt här är bara bra, inget negativt alls...  

* Var skulle du vilja ha ett andra hem?   Nej tack, vi vill inte ha nåt mer...

* Hur vill du inte bo?   Absolut inte i ett höghus i nån Stockholmsförort. Faktiskt inte i Stockholm överhuvudtaget...

* Vilken förändring vill du göra hemma?   Vi har gjort en massa här, så nån mer förändring inne - eller ute - har vi ingen önskan att göra. Det är vi för gamla för...



Så över till gårdagen som började nästan katastrofalt. Jag hade duschat och var i sovrummet för att klä mig när det ringde på dörren. Rolle gick och öppnade och jag hörde att det var en granne. Hon bor ett par km på andra sidan skogen och fältet vi har bakom huset. Så jag reste mig snabbt från sängen - mer hann jag inte innan jag halkade på en vattenfläck på golvet. Jag hade tydligen inte torkat mig ordentligt...

Svagt fuschia!

 Jag stapplade bakåt en bit men ramlade sen handlöst baklänges mot nattduksbordet bredvid min säng. Som tur var slog jag inte i huvudet, men höger höft fick ta emot hörnan på nattduksbordet. Även svanskotan fick tydligen ta emot mig lite, för jag har jäkligt ont i den idag. Jag har faktiskt ont i hela ryggen, men det värsta är höger höft som har ett enormt stort kolsvart blåmärke (jag äter ju blodförtunnande) som jag inte ens kan nudda vid. Men det kunde ju ha gått värre...

Fuschiatulpaner!

När jag hade hämtat mig och fått på mig kläder så åkte vi in till Hemse och vårdcentralen där vi båda hade tid för provtagning - vilket gick galant. Sen tog vi en liten biltur i det vackra vädret. Jag satt skönt med värme på min onda rygg, så det var inte så ont - just då! Sen släppte Rolle av mig vid den nyöppnade Synsam-butiken i Hemse där jag hade beställt tid hos optikern. Tyvärr fungerade inte deras apparatur, så jag måste tillbaka i september för en komplett kontroll. Men...jag kunde ju göra det roligaste; Välja bågar!

Allium i fuschia med dragning åt lila.

Rolle åkte hem och käkade lunch under tiden och skulle hämta mig vid två, så jag ropade in honom så han kunde vara smakråd. Jag hade väl valt ut ett tiotal bågar, men precis innan han kom hittade jag två som jag blev väldans förtjust i. Ingen av alla dom jag valt ut var svarta, eller var tjocka och klumpiga men dom var i plast. Gillar inte det egentligen och Rolle säger att det ser ut som om glasögonen är ute och går med ägaren - men det är ju modet just nu...

Pelargon

Dom två sista jag hade valt var precis tvärtom, dom var i metall och tunna och lätta. Dom var ganska lika, det var bara mindre skillnader på dom men...dom var i olika färger. Den ena var i gråblått och den andra dämpat vinrött, båda var matta i lacken. Jag hade väl mer eller mindre bestämt mig vilken jag gillade bäst, när Rolle direkt - utan att jag ens provat dom - sa att den röda bågen var snyggast. Och det var ju precis vad jag tyckte själv, så nu är det bara kontrollen som väntar innan jag kan få nya "roliga" bågar...

Zinnia i orange och fuschia.

Jag har redan nu bokat in mig hos frissan i oktober för klippning och lite färgning. Alltså inte hela håret utan bara några slingor eller polisonger eller nacke eller... Ja ni vet. Så jag måste klura lite på det, men också på färgen som måste passa till glasögonbågarna. Vi - frissan och jag - hade tänkt oss fucshia, men det kanske blir alldeles för starkt mot bågarna. Ja, ja ett mycket kul problem. Och som ni förstår så slutade dagen på topp med - röda - kräftor till middag... *fniss*

SUSIE


10 kommentarer:

Ingrid sa...

Så trevligt att ni har funnit ett boende där ni trivs och vill vara kvar.
Vilken tur i oturen att du inte bröt någonting när du ramlade. Jag har gjort samma habavink som du, med våta fötter skulle jag springa från badrummet för att svara i telefonen och halkade, me liksom gled omkull, så fallet blev inte så farligt.
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid

Hannele sa...

Nej....!! jag tanthasar och försöker vara försiktig
Nu har jag mobilen nära mig när jag duschar... går försiktigt i trappor, klättrar inte i stegar om jag är ensam hemma.

Ni verkar bo verkligen fint.

Mrs Calloway sa...

så fina bilder! som vanligt! sicken tur att du inte slog i huvudet eller bröt något. lite blåmärken och ömt går ju över. jag ska snart gå till optiker också. välja bågar är svårt tycker jag. en ska ju ha dem så länge. vill inte heller bo i höghus. så härligt att ni har ett boende som ni är så nöjda med, du och Rolle. kram

Kina sa...

Vilken salig tur att du inte gjorde värre illa dig! Tänker ofta på det nu för tiden, att om jag ramlar och inte kan ta mig upp så finns det ingen som kan hjälpa mig! Och jag är ju inte en sån som bär med mig mobilen överallt.
Ni hann med mycket under dagen! Vad skönt att höra att ni hamnat rätt i ert boende. Det känner jag också nu. Ha en fin helg! Kram!

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken tur att det gick relativt bra, det hade kunnat sluta riktigt illa. Skall bli kul att se dina nya glasögon och hårslingor. Jag håller med dig, att det är riktigt kul att välja bågar. Kul att läsa dina svar på frågorna.
Ha det bra och var försiktig.
Kram Marika

Paula sa...

Jag har bott i både Stockholm och Helsingfors och trivdes bra, men allt h ar sin tid, nu vill jag bo på mindre ort. Ni har funnit ert paradis o slipper tänka mer på den saken, rotade som ni har blivit i myllan där. Kul med nya brillor, jag köpte tre par i somras, haha, men en jäkla otur att du halkade. Tur ändå att du inte bröt något, hoppas värken ger med sig. Krya-kramar

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas blåmärkena går bort fort, du hade nog tur!
Röda glasögonbågar är bra för humöret, jag har haft en lång rad - har nu också-.

Lena i Wales sa...

Usch vilken olycka. Tur att det inte blev värre och hoppas att du kryar på dig snart.
Jag har problem med att kommentera hos dig. Förr kunde jag börja skriva en kommentar och sedan gå tillbaka och läsa vidare på bloggen och därefter återgå till kommentarsfältet och fortsätta. Nu försvinner alt jag skrivit när jag går tillbaka och läser. Gör jag något fel?

Susie på Stjärnarve... sa...

Tror jag inte - men det är ju så att datorer, internet och mobiler ibland gör precis som dom vill! Dessutom så har jag märkt att så fort man lärt sig nåt så går t.ex. Microsoft in och gör s.k. "förbättringar"...
KRAM-Susie

S U V I sa...

Kauniita kuvia <3 terveisiä Suomesta !!