måndag 1 juli 2024

VÄDER OCH HÅR

 Efter några regniga dagar så verkar det som om vädret börjar stabilisera sig igen. Fast några 30 grader lär det väl kanske inte bli...

När termometern i skuggan på framsidan visade 30+ så visade den på altanen 36/39 grader. För även om altanen är öppen runt om så har halva tak och det gör att det blir obehagligt varmt om det inte blåser lite - alltså för en del, Rolle t.ex.! Själv älskar jag värme så för första gången den här sommaren så njöt jag för fullt.


På dagen i skuggan och sen på kvällen kunde jag t.o.m. äta middag ute utan att frysa - helt underbart. Rolle däremot ville helst inte vara ute, han föredrog sin TVsoffa med fläkten bredvid eller sovrummet med AC´n. Fast han har trots det jobbat med en massa, klippt gräset i parken  - tungt trots åkgräsklipparen - och i diket - ännu tyngre - spritt ut ogräsättika på infarten samt klippt buskarna som hängde ut där m.m. m.m. Han är lite arbetsnarkoman. Men båda två - och trädgården - tyckte att det välgörande regnet i helgen var så skönt. 

Först kom det 20 mm och lite senare 5 mm, så nu har vi fått regn så det räcker ett tag. Vi har haft Molton här sen i torsdags, men Rolle var jätteduktig på att passa in prommisarna precis när det var uppehåll. Alla gånger hann dom precis komma in igen så vräkte det ner - och i dom skurarna hade det inte varit kul att vara ute. Ibland var det som att vrida på en stor kran med vatten...


Egentligen skulle jag gå till frissan i morgon, men hon har inte riktigt hämtat sig efter sin ryggoperation så det blev uppskjutet. Istället ska jag dit på lördag, så jag får åka till sjukan på torsdag och se ut som en skräcködla. Det är faktiskt bland det jobbigaste med min dåliga arm och hand; Kan inte fixa nåt med håret alls, inte ens kamma mig, så som det ser ut efter bara tvättning så förblir det tills frissan fixat till mitt krull...


Nån dag inom kort ska jag gå ut i trädgården och i växthuset och ska då passa på att ta en massa bilder så jag har i reserv. Jag går ju inte ut om det inte är bra väder, alltså soligt och varmt. Men det har betytt att jag missat en massa blommande växter. Har kommit ut nån dag försent och bara hittat en massa överblommat som inte är nåt att fota. Lite trist, men "that´s life"!

SUSIE



2 kommentarer:

Ingrid sa...

Du ser väl inte ut som någon skräcködla med ditt fina lockiga hår, men jag förstår din känsla. Det är alltid skönt när man får klippa sig.
Ha en fin vecka och en glad måndag!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi har också haft några regniga dagar, det är riktigt skönt. Det behövs efter 30 graders värme. Kul att ni fått umgås med Molton.
Ha det bra /Kram Marika