fredag 14 juni 2024

FEM FREDAGSFRÅGOR

 Efter att ha hamnat på golvet/marken för 3:e gången på 1,5 år har vi gett upp. På onsdag kommer två damer från biståndsavdelningen hit för att se vad vi behöver hjälp med.

Egentligen är det ju bara jag som behöver bistånd, men Rolle som inte heller är så pigg längre orkar inte hjälpa mig. Alltså behöver vi båda hjälp. Jag har alltså svårt att ta mig upp om jag ramlat - vilket jag nu har gjort för 3:e gången på 2 år. Fast jag ramlade inte den här gången, jag gled ner från duschstolen i duschrummet. Där låg jag sen innan det kom en ambulans med hjälpare. Väl uppe var allt som vanligt igen, hade alltså inte slagit mig på nåt sätt...


ELISAS FRÅGOR

  1. När senast kändes det som om du blivit överkörd?   När jag låg på duschgolvet i måndags i hela 5 timmar!
  2. Vad i ditt hem saknar batterier?   Inget...
  3. Vad är inne på sluttampen inför att bytas ut?   Den fula entredörren tycker jag -  men inte Rolle! 
  4. Hur ofta byter du ut din tandborste?   En gång i halvåret ungefär.
  5. Vilken förbrukningsvara använder du mest under en månad?   Måste vara tvål och mugg- och hushållspapper!

Eftersom det här med att jag vet att jag inte kan komma upp gör att jag hela tiden oroar mig om jag ska göra nåt i riskzonen. Idag t.ex. var jag ute på altanen och vattnade - allt utom den stora krukan vid poolen, vågar inte gå upp till den! 


Så den plus dom i växthuset och vid entren får Rolle vattna. Sen rätade jag ut alla intrasslade trådgardiner och då satt jag på en lite "för låg" stol. Alltså för mig!
Det var nästan så jag inte kom upp - och då blev jag riktigt orolig!!  

  


Så dom senaste dagarna har varit lite trista...


SUSIE



9 kommentarer:

Hannele sa...

Äntligen, hoppas ni kan komma överens och få all den hjälp ni behöver!

Maribel sa...

Hej Susie!
Oh vad tråkigt att du inte kunde komma upp. Hoppas du kan få någon sorts hjälpmedel fast det är väl inte så lätt. Det blir ju lätt halkigt i duschen.
Det är bra att du tar det försiktigt.
Önskar dig en trevlig helg /Kram Marika

christian sa...

5 timmar på duschgolvet låter sannerligen inte nyttigt....

Mrs Calloway sa...

5 timmar på golvet i duschen! det måste ha varit långa timmar. hoppas att ni får bra hjälp och att vädret blir lite bättre i helgen

it_is/Anette sa...

Ja vädret har inte varit det roligaste sista dagarna. Jag jobbar natt och när jag åker hem så är det sånna där helt underbara sommarmornar, man tror att dagen kommer bli solig och helt underbar. Sen går jag ut med hundarna mitt på dagen en kortis och då helt plötsligt är det grått och regn.
Skoj läsa dina svar på Fem en fredag även om det inte var skoj att du inte kommit upp på 5 timmar... Hoppas att du snart kan få den hjälp du behöver. Ganska ofta faktiskt som vi som kör sjukresor (taxi) får åka och hjälpa till i sånna situationer istället för ambulansen. Ofta behöver inte personen ens åka med till sjukhuset utan bara just lite hjälp.

Ha en fin helg

Ölandsvindar sa...

Så himla besvärligt för dig! Och oroligt. Hoppas att ni kan få lite hjälp och idéer om hjälpmedel och knep att ta till. Numera får man tänka till inför varje steg man tar. Min gubbe är jätteorolig när jag kliver iväg ut i naturen på egen hand, men hittills har det gått bra. Ha nu en fin sommar! /Kerstin

Lena i Wales sa...

Låter som ett bra beslut att ta hjälp. Det blir säkert bra.
Förstår att det är lite trist nu.
Sköt om dig!

Jan Sigvard sa...

Hej Susie.
Frun och jag har skaffat oss Apple-klockor som berättar för sjukvården (112) om vi drullar omkull. Svarar vi inte så kommer den gulgröna bilen. Som väl är har vi inte behövt anlita tjänsten, men en golfkompis fick hjälp den vägen.
Janne

Rosor och ruiner sa...

Men alltså, fem timmar! Skall det ta så lång tid för en ambulans att komma, det låter förskräckligt! Stackare!
Kram Gunilla