måndag 27 maj 2024

INVASIVA VÄXTER

Det är lite trist när man får veta att nyponrosor, lupiner och syrener har hamnat på listan över invasiva växter!

Nyponros i "parken".

Här på tomten finns dom alla tre - naturligtvis! Och visserligen finns det bara en nyponros men många lupiner i olika färger som jag köpt från England. Dock hålls dom alla på plats i pallkragarna. 

Rosa lupiner med lila Allium och blålila Iris.

Syrener däremot finns det massor av i "parken" där dom både planterats av mig - men också börjat sprida sig själva. Jag älskar syrener. Blommorna förstås, men också doften och har satt ett antal vanliga bondsyrener samt en hel del andra lite mer udda sorter. Så nu undrar jag om alla syrener finns på listan eller om det är OK att ha t.ex. Syringa reflexa -hängsyren (se nedan)!?


Som sagt, jag har flera olika namnsorter men alla är numera i olika lila färgvarianter. Tidigare hade jag en gul också men den dog för några år sen. 


Men över till Elisas veckofrågor, som jag hade lite problem med. Började i fredags att svara på frågorna men av olika anledningar hann jag inte göra inlägget klart. En av frågorna och svaret blev dock lite speciellt, alltså publicerar jag det nu! 

Allium och buskar i "långrabatten" mot vägen.

Elisas fråga; Vad var droppen som senast fick bägaren att rinna över?   Det var ett bra tag sen jag blev riktigt arg. Det hände dock ganska ofta när jag var yngre! Jag kommer t.ex. ihåg när jag kom ihop mig med en man i en bil på en parkering i Örby, Stockholm där vi bodde tidigare. Kommer dock inte ihåg exakt varför jag blev så fruktansvärt arg men det började med att den medelålders kostymklädda mannen sa nåt elakt åt mig - och han uttryckte sig hemskt. Jag svarade då ilsket och högt tillbaka. Det hjälpte inte, så jag ställde min bil bakom hans så han inte kunde köra ut från P-platsen och sen gick jag fram till hans öppna fönster och stack in handen och vred om hans näsa - riktigt  ordentligt! Alla kunder på parkeringen till Vivo var mycket intresserade - men han sa inte ett ord till...

Gräslök i en pallkrage.

Det är tur att inte Allium blivit ansedd som en invasiv växt. Jag älskar dom och har massor, överallt. Dom har ju "rätt" färg (fast jag har några enstaka vita också). 



SUSIE


2 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Syrener med på listan över invasiva arter, det var nytt för mig. Var inne och kollade nu på naturvårdsverket men där fanns den inte med. När det gäller lupin så är det väl blomsterlupin, inte de förädlade som de du köpt i England. Och rosen är väl bara vresrosen. Tror du lugnt kan ha allt kvar som du har.

Sedan skrattade jag gott åt när du vred om näsan på den otrevlige mannen. Bra gjort! Han kanske tänkte till lite innan han sa något dumt till någon i fortsättningen.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag hörde inlägget på TV där de nämnde syren som invasiv, trodde att jag hört fel. Mina får stå kvar. Gillar Lupiner och har försökt få in de förädlade varianterna men de blir bara kvar i några år och försvinner sedan.
Tror gubben i bilen blev något förvånad, hoppas att han lärde sig att behandla folk med respekt efter det.
Ha det gott /Kram Marika