måndag 20 maj 2024

VÅRBLOMNING

Ibland får man skylla sig själv. Just nu är det extra tråkigt att jag inte hann med att fota alla vårblomster innan dom vissnade...

Fast det var nog mer att jag glömde än hann med. Ja, glömde och glömde. Det var  bara så att jag inte gick ut i trädgården alls och då blir det ju inga foton. Därför ska jag ägna det här inlägget åt vårblommor specifikt.

Under åren så har jag naturligtvis tagit en del bilder som tur är. Så nu får ni hålla tillgodo med dessa gamla foton. Men...även om bilderna är gamla så lever dom flesta växterna! Men jag fattar inte att jag så totalt kunde glömma bort den extremt vackra rosenpionen (P. veitchii). Jag såg den ju från matrumsfönstret!


Alla pioner är vackra - tycker jag. Men just den här rosenpionen är dock lite extra. Kan bero på att den grönskar och blommar extra tidigt och att bladverket och knopparna är så otroligt snygga. Ja, t.o.m. fröställningarna. I år var det också otroligt många blommor på den. En växt helt i min smak...


Det är fortfarande en hel del tulpaner som blommar eftersom jag alltid blandat  tidiga med senare sorter - och varje höst planterade jag tidigare ett hundratal. Vilket gör att man får njuta av dom extra länge. Tyvärr är det dock så att många av dom nyare tjusiga namnsorterna bara blommar några år, sen är dom borta...


Alltså, vill man ha återkommande blomning av tulpaner så satsa på dom gamla namnsorterna. Dom inte bara blommar varje år utan dom bli också fler och fler. 
I år är det ett riktigt tulpanår, så jag har till min glädje sett enstaka blommor från arter som varit borta i flera år - och "vildtulpanerna" (Tulipa sylvestris) kryllar det av - vilket är mycket trevligt!


Och på tal om gult så kan jag berätta att i "parken" har jag satt ett 20-tal olika sorter av narcisser samt massor av vanliga påskliljor - för där får vi ibland besök av rådjur. Dom gillar inte narcisser vilket gör att dom får växa kvar!


Fast det är inte bara gula narcisser, av någon anledning så gillar jag dom som är vita, orange eller flerfärgade och har ett antal sådana också.


Men mest gillar jag vårblommor i udda färger som rosa, lila och gröna. Dom "vanliga" gula och röda tulpanerna som man kan köpa i matvaruaffärerna är inget för mig!
Hyacinter har jag också massor av, t.o.m. dom "tråkigare" vita. Fast dom är faktiskt ganska vackra dom med...


Snart ska jag till vårdcentralen så jag måste nog sluta med inlägget för dagen. Och det gör jag med en grupp orkidéer som växer i vårt dike. Igår såg jag att dom hade spritt sig till fältet på andra sidan vägen!


Det är nog den allra bästa årstiden just nu. Iaf. för oss trädgårdsfanatiker!?

 😆  SUSIE  😍



3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Du har så många vackra vårblommor, jag har också en hel del tulpaner och märker att de inte lever för evigt, fyller på varje år.
Underbar rosenpion. Idag har vi haft en aning svalare väder på förmiddagen, men nu är solen och värmen tillbaka.
Ha det gott /Marika

Ingrid sa...

Vilken blomsterprakt!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Rosenpionen är en av de allra tjusigaste blommor jag sett! Bedårande helt enkelt! Vissa perioder hänger man inte med i svängarna, så är det bara, tur då att man har ett digert fotoarkiv att tillgå! Nu ska jag läsa vad du mer varit med om