lördag 18 maj 2024

FRÅGOR, FÅGEL OCH EL

 I förrgår"smällde" det! Ja, inte ordagrant utan jag var till lasarettet för att mitt hjärta skulle elkonverteras!!

En bild på mitt misslyckande; Överblommade rosenpioner
och Allium som inte slagit ut ännu!

Det här görs under nedsövning (som tur är) och anledningen är att jag hade fått  förmaksflimmer - som tydligen är orsaken till att jag är blivit så vansinnigt orkeslös. Blev otroligt andfådd, kunde gå max 10-15 meter och sen var jag tvungen att sätta mig och vila. Hade hjärtsvikt tidigare, men för några månader sen fick jag också förmaksflimmer...

I Klintehamn blommade träden...

Men jag har i alla fall lyckats pallra mig ut på altanen och också ner i växthuset några gånger den här veckan i det här fantastiska vädret. Det har varit runt 25-28 grader på altanen i skuggan och det har varit underbart även om jag blivit otroligt trött. Jag har dock rensat flera krukor från växthuset och idag - kanske - jag ska fixa några fler...

...och det gör dom här hemma också!

Som ni förstår av ovanstående så känner jag mig betydligt bättre och läkaren som gjorde elkonverteringen på intensiven berättade att det hade gått alldeles excellent. Alla mina värden var bra och han behövde bara ge mig en enda stöt så fungerade hjärtat som det ska. Normalt är annars 3-4 stötar. Dessutom så kan det vara så att om nu flimret är borta för gott så kanske hjärtsvikten också försvinner med tiden. Wow - om det skulle vara så väl...

Rolle har varit på mig om att jag skulle fota vårväxterna innan dom blommat över, men det har jag alltså inte gjort. Men en del blommar ännu!

Igår var jag till Klintehamn och fotvården på eftermiddagen, så tyvärr hann jag inte med något besök hos "Jonas i När" för växtinköp. Jag har en lista med en 6-8 krukor/stora lådor som måste fyllas med lite vackra blommor - och då har jag ändå fått ut en massa prydnasgräs, pelargoner och lite annat från växthuset som jag (alltså Rolle) placerat ut. 

Men en del är vackra även som halvvissna!

Jag har försökt att minska ner antalet från dom 50-60 krukor jag brukar ha och dom 30 jag hade gått ner till redan förra året. Ska försöka hålla mig under 20 stycken i år. Dom ska ju både vattnas och skötas och det kan bli ett ganska omfattande jobb...

Mina älskade lila Iris har redan börjat blomma!

ELISAS VECKOFRÅGOR

  1. Vad har du gjort ute i solen den här veckan?   Inte varit i solen, utan suttit på altanen i skuggan.
  2. Vad njuter du mest av i vårsommarvädret?   Att man kan vara utomhus och njuta...
  3. Vad är din favoritsyssla utomhus den här tiden?   Att pyssla med växterna!
  4. Vad ser du mest fram emot att sommaren är på väg?   se ovan
  5. Hur ser din helg ut?   Vi ska nog ta oss en biltur för att få se lite vackra vilda växter och så passa på att köpa sommarblommor. Sen ska vi sitta på altanen och äta gott. Bl.a. färsk gotländsk sparris - som vi redan ätit 5-6 gånger - och så matjesill naturligtvis. (Fast inte samtidigt.) Mums! 

I morse fick vi ett ovanligt besök. En ung koltrast hade tagit sig in i vår braskamin och fladdrade oroligt omkring därinne. Men Rolle som är både stor djurvän och väldans duktig med djur fick snabbt ut stackarn så att han kunde sätta sig i matrumsfönstret. 


Sen tog Rolle den mycket försiktigt och släppte ut den. Koltrasten flög iväg långt bort över fältet mitt emot oss, så den lär nog inte komma tillbaka och göra om det...

SUSIE

7 kommentarer:

Hannele sa...

koltrast i kaminen vill man ju inte ha, bra att det slutade lyckligt.
Rosenpion låter fint. Nu har vi varit ute mycket. äter frukost på altanen varje dag. Sparris äter vi för sällan.

Maribel sa...

Hej Susie!
Hoppas du mår bättre nu och vi håller tummarna att du kommer att må riktigt bra. Stackars koltrast, han lär hålla sig från kaminen. Det är sommarvärme hos oss också, njuter av värmen och solskenet.
Ha en trevlig helg /Kram Marika

Ingrid sa...

Hoppas att elkonverteringen hjälper mot ditt förmaksflimmer.
Jag har medicinerat för just det i 11 år nu och det har fungerat bra för min del så någon elkonvertering har jag inte behövt göra.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Hannas krypin sa...

Håller tummarna att elkonverteringen även hjälpte mot din hjärtsvikt.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det lät ju jättebra med elkonverteringen av ditt hjärta. Hoppas nu att du kommer att bli mycket piggare och kan vara ute och njuta av det fina vädret. Härliga bilder du bjuder på ... riktiga sommarbilder. Hoppas det blir ett besök hon "Jonas i När" snart!

Kram Anita

Rosor och ruiner sa...

Vad skönt att det gick så bra, hoppas du blir av med både flimret och hjärtsvikten nu!

Kram Gunilla

Paula sa...

Så skönt att du fick hjälp med hjärtat och att konverteringen fungerade! Det måste vara hemskt att inte ha någon ork alls att röra på sig. Jag hade förmaksflimmer i slutet av 90-talet när vi drev värdshus och vandrarhem och jobbade på tok för mycket. Kroppen tog stryk, hårt! En dag bara brast det, hjärtat pumpade så jag trodde min sista stund var kommern. vi fick stänga mitt på dagen o dra iväg till lasarettet. Jag blev inlagd, fick medicin som skulle påverka hjärtat o fick veta att om det inte hoppat rätt till följande morgon skulle elkonvertering göras. På morgonen såg det lika ut, men precis innan de skulle rulla iväg mig hoppade hjärtat in i rätt rytm! Så jag slapp och har inte haft andra besvär sedan dess förutom korta hjärtrusningar som jag har lärt mig att behärska. Hoppas du ska blir mycket piggare nu! Kram