tisdag 27 februari 2024

SNART ÄR DET NOG DAGS

 Efter att ha varit förkyld i tre veckor så börjar jag äntligen bli lite bättre. Men jag är alltså inte riktigt bra ännu...

Mina rosa engelska regnbågslupiner planterade för 5-6 år sen i pallkragarna har nu nästan
försvunnit helt tyvärr.

Jag brukar sällan vara förkyld - och om jag nån gång är det så brukar sjukdomsperioden vara högst en vecka. Men...jag har ju blivit lite äldre och drabbats av flera ålderskrämpor, vilket förmodligen gjort att jag inte längre hämtar mig så fort. Har på grund av förkylningen inte varit på sjukgymnastiken på tre veckor, men ska dit på torsdag, även om jag nu är helt orkeslös på grund av sängliggande och inte kommer kunna träna så mycket. Men det är ju ännu viktigare att gympa nu...

En lila amerikansk Irishybrid som min f.d. granne på min begäran köpte på Zetas och tog med hit. Hon betalade 49,50 istället för 495:- som det stod på namnlappen, men både hon och tjejen i kassan trodde inte att en Iris kunde vara så dyr - dom finns fortfarande kvar.

Snart är det vår och då vill jag vara så pass att jag åtminstone orkar påta lite i trädgården. Råkade hitta lite gamla bilder från den tiden då jag var som mest aktiv och planerade och grävde nya rabatter varje vår. Såg riktigt mysigt ut så det gav mig ett sug efter nya roliga växter. 

Hade gula, röda och lila lupiner också men dom såg jag inte till 2022.

Måste därför skärpa till mig på sjukgymnastiken så jag blir så pass pigg att jag kan plantera lite nytt, men framförallt sköta om allt som redan finns... 

Den vackra hängsyrenen - Syringa reflexa - med en ganska nyplanterad vindruvsstock
mot trädgårdsboden. Båda finns kvar, dom växer som ogräs...

Man ser vad jag gillar för färger och nyanser i trädgården. Kan inte få nog av lila, rosarött och till det gärna gula blad...

Blåklint med gula blad. En besökare i trädgården påpekade för sin väninna att plantan var sjuk och att det var hemskt att jag inte tog bort den...

SUSIE


3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Så fina färger på dina växter. Tror att jag skaffade samma syren som du har, men hos mig är det mycket liten än så länge. Hoppas att du kryar på dig och att du kan ta dig till gymnastiken.
Ha det gott /Kram Marika

chica sa...

Maravilhosas tuas flores e fotos,Susie!
Desejo que fiques loogo bem e essa gripe se vá! beijos, chica

Ingrid sa...

Så härligt med lite blomsterfägring i gråvädret!
Hoppas att dina önskningar går i uppfyllelse och att din förkylning ger med sig.
Det verkar som om de här vinterförkylningarna är envisa i år. Jag vet flera som har dragits med besvär vecka efter vecka....
Ha det så gott!
Kram, Ingrid