måndag 19 februari 2024

FÖRKYLNINGSTIDER

Under min header så står
det att det jag först och främst ska blogga om är min trädgård och dess växter - så fel...

Ungefär så här ser tomten ut numera. Hundratals gamla fula höga träd i "parken" och i "förträdgården" är avverkade för 10-15 år sen och ersatta med lägre vackra träd. Poolen på altanen, växthuset på gaveln, altan på "framsidan" och garage samt bod har tillkommit. Den gamla vägbanken är bortgrävd och skogen på andra sidan landsvägen är otroligt nog också avverkad av bonden...

För det första så har jag under dom senaste 18 månaderna inte kunnat ägna mig åt trädgården alls. Ok, min käre gubbe har underhållit den så gott han kan, men något nytt i den har inte förekommit. Dessutom har jag ju inte kunnat fota några bilder där ute, har ju knappt kunnat ta mig ut, så det har blivit en massa gamla bilder. Jag får därför be om ursäkt för vilseledande "reklam" och hoppas du har överseende!

Snön har smält under dom senaste dagarnas "värme" så nu stämmer den gamla bilden med verkligheten - fast vi har inga telestolpar längre. Dom har kommunen tagit bort, så det är mobil som gäller!

Men jag har bestämt mig för att i vår ska jag vara så pass rehabiliterad att jag kan återgå till min älskade trädgårdssysslor. Åtminstone så pass att jag kan få till lite fina bilder på sånt jag inte fotat tidigare. Har ju en ganska stor trädgård (5000 kvm)  med massor av växter, så det kommer garanterat finnas en hel del att fota. Just nu är det här skrivs är det däremot helt omöjligt. Jag orkar knappt ta mig upp ur sängen...

Det är alltså ingen snö kvar för det har varit varit plusgrader sista tiden. Äntligen! Brukar varje år skoja om att vi bor på Gotlands snöigaste tomt och det har visserligen blivit bättre sen avverkningen av skogen mitt emot oss, men det är ofta mycket ändå. I skogen på baksidan - det vi kallar kohagen för det går lite kvigor där under dom behagligare årstiderna - där har det minsann inte funnits nån snö alls sen veckor tillbaka!


Just nu har jag - trots vaccination - åkt på en riktigt ordentlig förkylning. Har förmodligen ingen motståndskraft alls, så vid besöket på sjukhuset i Visby i början på förra veckan - jag för en ögonbottenskontrol och Rolle för att kolla hans bentätheten - så var man ju i kontakt med massor av sjuklingar. Inte nåt jag är van vid precis, har ju inte varit inne i en matvaruaffär på 1,5 år ens, så bacilluskerna kastade sig förmodligen över mig! Vilket jag alltså lider av nu...

SUSIE



6 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är många som är förkylda just nu. Båda mina söner med partners har varit riktig dåliga. Den ena i över en månad, så det är nog inte så konstigt om du blivit smittad i kontakter med andra på t e x lasarettet.
Krya på dig Susie!
Kram, Ingrid

Marlise sa...

Hej Susie
Gute Besserung!
Ich drücke dir die Daumen, dass du dieses Jahr wieder im Garten arbeiten kannst.
Du bist eine Kämpferin!
Und der Frühling steht vor der Tür.

Krya på dig!
Jag håller tummarna för att du får jobba i trädgården i år igen.
Du är en fighter!
Och våren är precis runt hörnet.
Kram Marlise

Maribel sa...

Hej Susie!
Det blir skönt att komma ut i trädgården i vår. Jag förstår att du längtar. Hoppas att du blir frisk från förkylningen, det är lätt att man blir smittad.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej men så tråkigt att du åkt på en förkylning. Det är nog som du tror, att du blivit smittad när du var på sjukhuset. Tyvärr hjälper ju inte vaccinet mot förkylningar heller.
Jag hejar på dig och hoppas att du i vår är så pass rehabiliterad att du kan vara ute i trädgården igen.

Krya nu på dig!
Kram Anita

Boklysten sa...

Krya på dig! Int kul at drabbas av en rejäl förkylning.

Mrs Calloway sa...

onödigt med förkylning nu när våren är på intåg. hoppas att helgen blir fin och att du kan vara ute lite och börja jobba upp din kondition.