måndag 5 februari 2024

EN HÄRLIG HELG!

När man minst anar det eller räknar med det så kan den tråkiga och trista vardagen förvandlas. I fredags kväll så föreslog Rolle att vi skulle ge oss ut på en liten biltur på lördagen. Allt för att jag skulle få lite trevligt att titta på!

Och jag hängde på direkt, det gällde ju att passa på i det fina vädret. Så på lördag förmiddag begav vi oss ut med bilen - vilket var "evigheter" sen vi gjorde. När vi hade hund så gjorde vi det minst 2-3 gånger i veckan, men nu när vi inte har nån hund och jag inte kan gå vettigt så finns det ju ingen anledning. 

Vi hade inte funderat alls på vart vi skulle åka, men jag var lite sugen på att åka ut på Näsudden. Hann dock inte föreslå det för Rolle kom på att han ville åka till Bröderna Petterssons och handla några saker innan dom stängde. Och det var ju han som körde så det var helt OK för mig. Så vi tog vägen över Hemse...

Hemse

Nu ligger det här stället (verkstad/järnaffär) en bit söderut i Havdhem, så när Rolle var klar i butiken så föreslog han att vi skulle fortsätta söderut. Vi visste att Molton numera bodde någonstans i Fide så på kul sa Rolle att vi kunde ju åka runt lite och se om vi hittade huset.

En av matställena i Hemse.

Vi hade dock ingen adress, men vi för ett tag sen hade vi fått en fin bild på Molton framför huset. Och nu kom mitt bra lokalsinne till nytta. Vi åkte söderut på västra sidan av ön, men jag hade en känsla av att vi skulle åka över till östra sidan. 

Molton i snön framför Fidegården.

Det var bara c:a 1,5 km på den lilla tvärvägen från väster till öster, sen kom vi fram precis vid Fide kyrka - och bredvid låg huset! Rolle var tveksam, men jag såg direkt att det var rätt. Visserligen vimlar det av hus i den här stilen på Gotland, men det var några saker som utmärkte just det här. Det var takfönstren, det var luft/luftvärmen till höger samt ingångens snickarglädje...

Det var inte bara vi som var glada att träffas. Molton sprang hysteriskt fram och tillbaka mellan Rolle, som kunde gå upp för trappan och mig som höll mig på marken nedanför...

Eksta

När vi sen skulle åka hem igen så fick vi erbjudandet att ta med oss Molton - som  fyllde 4 år och firades med ett grisöra som han fick med sig - sen skulle han hämtas på söndag eftermiddag hos oss. Så in med hunden i bilen och glatt iväg...

Stjärnarve

Väl hemma så sprang han ett litet varv på tomten, sen stod han vid dörren och ville otåligt in. Han sprang runt överallt och kollade läget - det var ju 2 månader sen han var här sist - och vi var snabba på att ta fram lådan med hans leksaker. Där var det som vanligt bollarna som gällde, men sen ville han ut så Rolle tog en prommis direkt...

"Kommer dom inte och öppnar snart!?"

Igår fick vi sen erbjudandet att han kunde få stanna hos oss tills idag - alltså måndag eftermiddag - och vi blev jätteglada. Så han har legat hos oss i hela två nätter, mesta delen under täckena! Så mysigt!! 

Molton med en bit av grisörat i munnen.

SUSIE



 



5 kommentarer:

chica sa...

Que bom viagem inesperada ! Lindas as fotos,adorei ver!
Ótima semana! beijos,chica

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken trevlig utflykt och så fick ni Molton med er hem. Kan inte bli bättre.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så glad jag blir, vilken bra helg det blev. Du fick komma på utflykt och dessutom hittade ni hem till Molton som sedan fick följa med er hem ett par dagar. Känns fint i hjärtat. Och så måste jag säga att du har ett fantastiskt lokalsinne. Vilket fint väder också. Känns som vår i luften.
Nu har kanske Molton åkte hem men jag hoppas att han nu kan få komma hem till er lite oftare igen.

Kram Anita

Maggan sa...

Det låter som det blev en riktigt trevlig utflykt med lite extra glädje när nu den fina hunden fick följa med er hem till och med.Ha det gott/Margareta

chica sa...

Susie, vim avisar que acabei de publicar uma foto tua! Obrigadão!

beijos, podes ver aqui:
https://fincandoraizes.blogspot.com/2024/03/arvores-e-suas-folhas.html

Feliz ABRIL!