måndag 29 januari 2024

VAR ÄR VÅREN!?

 Varje dag man vaknar och upptäcker att det är plusgrader - idag +3,5 - så hoppas man att det är det sista av vintern som nu är på väg bort. Jag är ju inget  för snö och kyla precis...

Fortfarande vinter, men snön har smält massor sen igår!

Å andra sidan har jag inte heller nån längtan efter stekande sol och 35-40 graders värme. Jag är väl mer åt det "tempererade" hållet! Därför brukar ett år här på Gotland vara perfekt för oss med en kort vinter, en lång vår, en lagom varm sommar och en ljuvligt mild höst. Men året 2023 var inte alls normalt. Visserligen började det helt OK med bara ett par veckors vinter i slutet på februari och början på mars, men sen... Ja, ni vet ju!

Tulpanens dag.

Men nu är det 2024 och då måste det börja med att den ruggiga vintern snabbt tar slut. Ovanpå det måste jag snart komma igång med lite trädgårdsjobb. Det är en massa små träd och buskar som behöver beskäras och även om jag inte fixar det alldeles själv även om jag blir bättre, så är jag jätteduktig på att peka med hela armen och bestämma...


Vår medlemsdekal - som fortfarande är aktuell - som 
jag varit med att designa för c:a 30 år sen.

Att jag hållit på med bonsaier. är t.o.m. hedersmedlem i SBS, gör ju också att jag är ganska insatt i hur, när och varför man måste beskära sina vedartade växter. Man kan inte bara låta dom växa på och inte göra nåt alls med dom då slutar det med att dom ser hemska ut. Dom blir alldeles för stora och man blir tvungen att ta ner hela växten. Inte så kul... 


En liten del av det vi kallar "parken"...

På det vi kallar parken tog vi bort ett hundratal fula överväxta träd och buskar i olika storlekar för många år sen. Istället planterade vi 30-35 små snygga plantor och en del av dom har växt till sig riktigt bra under åren som gått. Alltså är det sen länge dags att underhållsbeskära dom. Skulle egentligen gjorts redan förra året, men då varken orkade jag eller kände nån större lust, så i år måste det bli gjort! 

Den "lilla" asklönnen vid ingången måste vi kapa i år igen. Vi har beskurit den varje år sen jag satt den för 15 år sen. Då var den bara 60-70 cm hög och hade tre stammar.

Min käre gubbe är jätteduktig på att göra en del trädgårdsjobb, men han gillar det inte så jag måste pusha honom. Alltså visa honom var, vad och när annars blir det lätt fel. Som när han en gång hade rensat bort en massa ogräs i en rabatt utan min översyn; Han hade tagit bort alla perennerna och lämnat vildmorötterna för dom blommade så vackert! Men jag har iaf "uppfostrat" honom så bra att han inte längre lämnar s.k. rockhängare när han sågar av grenar...

SUSIE




4 kommentarer:

Ingrid sa...

Att tro att vintern är slut så här tidigt på året är nog att var optimistisk i överkant. Februari och mars kan vara riktigt bistra, så det dröjer nog ett tag till innan det blir riktigt vårkänsla.
Man får stå ut!!
Kram, Ingrid

Hannele sa...

Våren inte på antågande på några månader, blåser kallt från havet.

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackra bilder från din trädgård. Snön har krympt ihop hos oss men tror det blir mera. Gatorna är isiga och det är inte lätt att ta sig fram, gående.
Vi får vänta på våren ett tag till, men vi är på rätt väg.
Ha det gott /Kram Marika

Paula sa...

Hej! Ni har nog det bästa klimatet i hela landet där på ön! Skulle alls inte ha något emot att bo där, synd att det är för långt till resten av familjen. Varför har ni inte Moltas längre på dagis hos er? Du skrev att det var länge sen sist, beror det på att de inte jobbar på samma vis eller? Det ar ju jättesynd, det funkade ju så bra för alla! Kanske ska ni kika efter en annan dagishund? finns väl många som behöver hjälp med hundpassning när de jobbar. Jag skulle definitivt göra som din gubbe, spara de vackra blommorna och gräva upp resten, haha
Ha det fint, nu är vi inne i februari, känns bra! Kram