fredag 12 januari 2024

FREDAG MED DESS FRÅGOR

Det är oftast spännande frågor från Elisa. Men är det frågor som passar mig, som jag alltså kan svara vettigt på eller är det såna som vänder sig till dom som fortfarande är yrkesarbetande eller har en massa kul för sig!?


Fast man kan ju "vrida till" även sådana att passa mig som numera har ett ganska  innehållslöst liv. För inte är det mycket som händer just nu. Alltså väntar jag med spänning på var den kommande våren ska innebära. Den kan ju inte bli tristare än den här sega vintern...

ELISAS FEM FRÅGOR

  1. Vad för olägenhet upplever du varje dag?   Att inte kunna lyfta eller hålla emot med vänster arm/hand efter stroken jag fick för 1,5 år sen...     
  2. Vad önskar du att du inte så ofta var i närheten av?   Att fylla 80 om några år! Skulle helt klart föredra 30-40 eller 50...
  3. Vad senast hade du önskat lite mer varning om på förhand?   Att aldrig skjuta upp nåt...       
  4. När fick du senast ge efter för en plötslig impuls?   Kan inte längre vara impulsiv utan måste planera allt...
  5. Vad gjorde dig positivt överraskad under veckan?   Att jag faktiskt orkar en hel del även om jag inte är som tidigare...  
I växthuset finns det några få överlevare!

Det sista svaret var nåt jag upptäckte igår när jag var på sjukgymnastiken. Eftersom gubbarna som gått i samma grupp hade slutat, så var jag ensam med 2 sjukgymnaster som körde stenhårt med mig. Antagligen bra, men väldans jobbigt...
Så idag har jag ont - träningsvärk - i hela kroppen. T.o.m. tårna för jag tvingades att försöka stå på tå. Det var nog den svåraste rörelsen och den gick inte så bra, men jag lyckades få upp hälarna några cm från golvet 15 gånger... *fniss*
Jag saknar mina väninneträffar...

Idag hade jag tänkt titta på skidskytte, men det är tydligen ingen tävling. Trist men behövligt, dom behöver förmodligen vila nån dag mellan tävlingarna. Så istället ska jag slå mig ner i soffan med en liten lätt hantel som jag ska lyfta rakt ut minst 15 gånger med vänsterarmen. Det gäller att få bort träningsvärken och det enda som hjälper är att göra samma rörelse igen...

...och Molton!

SUSIE

  






11 kommentarer:

tantaugusta sa...

Heja dig som fortsätter träna!

Karoleen sa...

Man får tänka att träningsvärken är en angenäm smärta, för att du kan röra dig så pass att du får träningsvärk. Även om det är svårt! Du är duktig som kämpar på! =) Heja heja!

Mrs Calloway sa...

härligt att känna att en orkar. även om det blir träningsvärk efteråt. men den är ju ett kvitto på att du jobbat. Molton är ju för söt!

Hannele sa...

Kul att du orkar mer och mer, min mor dansade hela kvällen på sin 80-års fest.

Hannas krypin sa...

Man ska inte skjuta upp saker tänker jag dagligen av just den anledningen att det en dag kan vara försent. Ändå fortsätter jag....

Maribel sa...

Hej Susie!
Så duktig du är, låter bra med din träning. Det går bättre för varje gång.
Ha det bra /Marika

Boklysten sa...

Jag har faktiskt vant mig vid att inte kunna använda vänster sida, men jag tränar 2 ggr/dag ändå...

Susjos sa...

Härligt att du märker att du orkar mer än vad du tror!
Ha en fin helg!

Ingrid sa...

Lycka till med träningen och ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Ibland händer det i livet att man måste tänka om med det mesta. Jag har ju inte drabbats på samma vis som du, men jag har brutit bägge vristerna, ena armbågen och ena armen. Tack o lov inte samtidigt, men när man har ett stort gips någonstans på kroppen får man vackert lära sig nya sätt att hantera tillvaron. Roligt är det inte. Förstår att du får träningsvärk men det låter utmärkt att du fick så mycket uppmärksamhet hos fysion. Själv är jag duktig på att prokrastinera, tänker att det gör jag sen...jag gör hellre det roliga först, o det är ju tvärtom mot vad man borde. då har man allt det tråkiga kvar...
Idag snöar det hos mig, tänkte gå en längre promenad men det var inte så mysigt så vi nöjde oss med en kortis. Hoppas du får en skön söndag, idag är det väl skidskytte på teve?
Kram från pörtet

it_is/Anette sa...

Jag känner igen mig i din tanke, om själva temat o frågorna är några som jag kan svara på, är dom här för mig. Ibland känner man sig lite tråkig när man tänker på varje fråga att den har man inget svar på... Men så är det ju som du också skriver, man kan vända på allt o egentligen så är det ju roligast att läsa svar från olika människor, som är på olika platser i livet (ålder, jobb, fritidsintressen osv) Svaren kommer att bli olika, o det är ju faktiskt det intressanta.
Jag som gillar skidskytte har missat alla tävlingar sista tiden... men känns inte skoj titta på dom efteråt, jag sover ofta när dom sänds, jobbar natt. Man vet ju redan resultatet :)
Ha en fin vecka