lördag 9 december 2023

VECKANS FEM FRÅGOR

 Så var det dags igen för veckans frågor. Hela veckan samt fredagen har gått enormt fort. Alltså hann jag inte med att lägga ut det här inlägget igår!

Att tiden gått så extremt fort beror bl.a. på att jag varit lite dålig. I torsdags när jag skulle ha varit på sjukgymnastiken låg jag istället i sängen med feber, huvudvärk och ond hals. Fast på onsdagen hade jag varit till hjärtsviktsavdelningen på VC och tagit en massa prover som alla visade sig vara bra, så det var inget större fel som tur var. Med hjälp av lite Alvedon så var jag OK redan dagen efter och kunde fortsätta med julpyntandet.

I år är jag dock lite återhållsam. Jag orkar ju inte göra så mycket, men några grejor har jag fått upp. Det är ju så att man måste städa först, samt ta bort massor av vanliga prydnassaker innan tomtar och annat ställs upp så det tar evigheter för mig i år. Så jag har börjat i tid. Sen så har jag trillat köttbullar. Det senare tog hela fredagen för mig, normalt brukar det bara ta några timmar! 


Ett problem är att när man börjar så här långt innan jul så hinner man - alltså jag - ändra mig flera gånger om. Så det som syns på bilderna kommer inte vara det som står där på julafton förmodligen...

ELISAS FREDAGSFRÅGOR

  1. Vilka ord använder du för ofta?   Neej - som jag säger högt varje gång jag inte orkar eller kan göra nånting - alltså otroligt ofta. 
  2. Vilka ord använder du inte tillräckligt?   Tack, vad duktig du är!
  3. Vilket ord har du nyligen lärt dig?   Demise som jag såg i en crime story på nätet. Betyder frånfälle...  
  4. Vilka ord älskar du att höra?   Du är på bättringsvägen!   
  5. Vad är ditt favorituttryck?   Väldans - ett ord jag nog är ganska ensam om att använda...          
Ha en mysig, trevlig och stressfri 2:a advent!
SUSIE

7 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Skönt att hjärtproverna var ok och så skönt att du känner dig bättre igen. Det går nog en hel del förkylningar nu. Härligt också att läsa att du håller på med julpyntet. Vet ju att du gillar det.

Kram Anita

Paula sa...

Haha,väldans använder jag också, men kanske inte varje dag. Demise hade jag aldrig hört, läser inga deckare, eller var har du hittat det ordet? Bättringsvägen är ett fantastiskt ord, hoppas du får höra det mest varje dag! Här kommer inga tomtar upp, bara min adventsljusstake, är så anti-jul som någon kan bli. min julångest blir bara värre med åren, o det är lite tokigt nu då man åter har småbarn i familjen. Men jag lovar att vara glad på julafton, sen gräver jag ner mig i mitt julfria pörte igen. Tycker du kan svära lite när du inte göra det du vill, då tar det bättre skruv än bara Neeejj.
Adventskram från pörtet

Carita Liljendahl sa...

Ordet NEEEJ hojtar vi alla säkert då och då :)
Igenkänningsfaktor alltså ofta när man läser andras svar.
Och ja... det där med att tacka... jag gör det så till den grad nuförtiden, säger tack till alla medarbetare, så jag tror att det har gått inflation i det... men jag tycker ändå vi för sällan säger tack.

Anna i Portugal sa...

Väldans finns i mitt tal också. Dock inte när jag skriver :) Använder ordet "så" för mycket särskilt i skrift.

Marlise sa...

Hej Susie
Ich habe schon deine Weihnachtspost erhalten. Danke dafür.
In deinem Blog habe ich gelesen, das du ca. 50 Karten zu Weihnachten verschickst. Dann bekommst du ja jetzt sicher auch eine ganze Menge Karten ? Meine müsste schon bei dir sein :-)
Habt eine gute Zeit, ihr zwei, passt gut auf euch auf und weiter einen schönen Advent

Jag har redan fått ditt julbrev. Tack för det.
Jag läste i din blogg att du skickar ett 50-tal kort till jul. Då får du nog många kort nu? Min borde redan vara hos dig :-)
Ha det gott ni två, ta hand om er och ha en trevlig advent.
Kram Marlise

Maribel sa...

Hej Susie!
Skönt att dina värden är bättre och att du mår bättre. Det är bara kul att ändra om lite med pyntet. Här kommer tomtarna fram lite senare.
Ha en fin andra Advent!
/Kram Marika

Lena i Wales sa...

Vad tråkigt att du inte känt dig bra. I dessa tider är det många som är förkylda och har feber.
Jag är ju lite julgalen, så här har det pyntats redan, vill njuta av allt så länge som möjligt. Däremot har jag inte gjort någon julmat ännu, men ska bort över jul, så behöver inte så mycket.
Krya på dig!