torsdag 31 augusti 2023

MAGSJUKA & HÖRSELPROBLEM

Eftersom det hänt en massa - nästan bara tråkigheter tyvärr - sen jag skrev sist så måste jag göra ett inlägg idag. 

En tråkighet som jag måste ta med för den förklarar en del andra är att innan jag fick min stroke förra året så hade det konstaterats att jag hade diskbråck och nu har jag ont av det igen. Efter stroken när jag knappt kunde röra mig, så slapp jag problemet med ryggen. (Inget ont som inte har nåt gott med sig!) Men när jag nu har blivit mer rörlig och t.o.m. kan gå omkring inne utan krycka, så har det onda i ryggen börjat gett sig till känna... 

Växter i "poolrabatten"

Förutom det ryggonda som hindrar mig från att göra nåt kul alls så har det varit regn varje dag. Men sol ibland så Rolle har fått lite gjort i trädgården alla fall. Dessutom var det i helgen en massa bilrace, både Indycar - med tre svenskar vilket gör racen ännu mer spännande - och Nascar. Så det blev att sitta framför TVn hela dagarna, men på grund av vädret slapp man iaf känna sig skyldig, vilket jag gör annars. Men nu längtar man efter värme och sol så man kan sitta på altanen och grilla...

Tidlösa


I förrgår och igår har det regnat, blev hela 20 mm tillsammans så gräset och det hemska ogräset växer nåt otroligt. Rolle tröttnade igår och körde runt på innertomten och i förträdgården med sin åkgräsklippare när det hade torkat upp lite. Han var tvungen för det såg så trist ut, men så snyggt efteråt blev det inte. Hans åkgräsklippare klipper inte tillräckligt kort och så erkände han att han slarvkörde för det skulle hinna bli klart!
 

Pallkragsrabatterna på framsidan

Själv hade jag tydligen råkat äta en dålig kräfta som jag sparat tills i måndags, så var jag spenderat dom sista dagarna kan du gissa. Idag mår jag dock riktigt bra, så nu MÅSTE jag få lite gjort i växthuset efter lunch. Det börjar se väldans trist ut därute och problemet är att jag inte har haft ork nog att varken ansa pelargonerna eller plocka in vindruvsklasarna som varit mogna länge nu.  

I växthuset

Senare idag eller i morgon ska det komma två män hit för att gräva upp den japanska låga bambun som växer i "poolrabatten". Jag satte en planta för 12-15 år sen och nu har den spritt sig i hela den stora rabatten, in bland alla buskar - och Rolle gillar den inte alls (fast jag tycker den är snygg med sina torra kanter). Alltså ska den bort - vilket inte blir så lätt. Dess rötter är hemska...

Den japanska bambun som undervegetation i hela rabatten.

Ovanpå det så tavlade vi oss och la täckplast när vi gjorde rabatten. Nåt som jag ångrar. I den växer nu den fruktansvärt invasiva bambun rätt igenom vilket gör att vi inte orkar gräva bort växten själva. Vi tog bort en bit förra året, men i år när vi båda är lite handikappade så funkar det inte längre. Rolle tog fram vår lilla fräs och försökte, men den t.o.m. fastnade i täckplasten...

Cronis & Rolle

Det enda "roliga" vi har haft är att jag varit till fotvården i måndags så fötterna är både fina och sköna. Sen har vi haft vår vän Cronis på middag, däremot så gick det återigen åt helsicke med den lunch vi tänkt ha med våra vänner Uffe & Eva på altanen. Först kunde inte dom, sen fick jag förhinder. Så nu har vi ställt in oss på nästa vecka, om inget trist händer...

Delen av poolrabattens som vi rensade förra året och Yuccan som numera står på en liten piedestal vid ingången.

Rolles besök hos Hörselvården i måndags som vi sett fram mot i 18 månader gick åt helsicke. Audionomen var sjuk. Men jag är inte förvånad. Efter det att Rolle genomgått en minutiös undersökning på sjukhuset blev han för 1,5 år sen (efter 3 månaders väntetid) överförd till Hörselvården på VC Korpen i Visby. Ett ställe jag hatar. Lika bra som all annan vård är här på Gotland, lika undermålig är den på Korpen...

Kameleontbuske - Actinidia kolomikta - vid ingången.

Under dom här månaderna har jag ringt ett antal gånger dit - Rolle hör så pass dåligt att han överlåtit ringandet åt mig - och undrat vad dom håller på med. Det ska ju inte behöva ta uppåt två år att få hörapparater. Men dom har skyllt på både det ena och det andra, så till slut blev jag så arg och frustrerad så jag frågade rent ut om dom väntade på att han skulle hinna dö innan!? Han är ju trots allt nästan 83...

"Svart gräs" vid ingången som inte är nåt gräs alls utan en orkidéesläkting.

Men - oh nej, det var 1,5 års väntetid för alla oavsett ålder! Men då glömde dom att räkna in dom tre månader det tog för att skicka en remiss från sjukhuset till Hörselvården (!) - en tid som jag inte tror på. Det är helt klart en efterkonstruktion av Hörselvården. Dessutom så tillkommer det nu ytterligare en månad till hans nya tid - och vem vet vad som händer då! 


Det är dock hel tydligt att det här med garanti att man ska få vård (vilket jag tycker att "få" hörapparater ingår) inom 3-4 månader inte fungerar alls. Dessutom är det ju så att den flera timmar långa dyra undersökningen på sjukhuset var helt onödig, Rolles hörsel har försämrats otroligt så han behöver förmodligen göra en helt ny...

SUSIE

 

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Det tar över två år att få en tid för att prova ut hörapparater och det är nog inte Hörselvården på Korpens fel, Det måste ju bero på bristfälliga resurser när det gäller audionomer, men jag kan trösta dig med att när man väl kommer in i rullorna där, fungerar det alldeles utmärkt. Jag är nöjd i alla fall.
Gott att höra att det regnat lite på Gotland!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag tycker gräsmattan är fin, huvudsaken att den är klippt. Är nog lite avundsjuk på dina fina vindruvsklasar. Är de söta i smaken?
Tråkigt att det tar så lång tid att få ordning på hörseln och utprovning av hörapparat. Det är så viktigt att man hör ordentligt. Jag antar att de gör ett nytt hörseltest innan han får sina hörapparater.
Ha det så gott /Kram Marika

Rosor och ruiner sa...

Trist att du fått känning av ryggen igen, när det andra har blivit bättre, tänk att det alltid skall va nåt.... Så jobbigt ju att ha ont någonstans.

Ja, nu har vi väl fått regn så vi klarar oss ett tag, tycker jag!

Kram Gunilla

Anna i Portugal sa...

Tråkigt med ryggen, kräftan och väntetiden i vården. Men fin trädgård, goa vindruvor (?) och vänbesök.