fredag 25 augusti 2023

VÄXTHUSANGREPP & FEM FRÅGOR

 Jodå, i förrgår blev det till slut soligt och riktigt varmt på eftermiddagen.

Rosenflockel - Eupatorium

Men då var det för sent för mig att göra nåt i trädgården, mitt gamla diskbrock hade slagit till! Jag hade fortfarande lite ont på eftermiddagen men inte värre än att jag äntligen försökte ta mig ut till växthuset för att göra lite nytta. Dessutom tänkte jag plocka ner så många vindruvsklasar jag kunde och ta in. Har försökt länge nu utan att lyckats fixa det. Ska bli mycket spännande att sen se hur mycket druvgelé med chili jag får till i år!

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad är något du upprepar varje dag? När dom vanliga morgonrutinerna är avklarade så brukar jag alltid sätta mig vid datorn ett tag. Sen är det så att jag numera alltid ser på TV på kvällen och eftersom min gubbe vill se nyheter så startar TV-tittandet klockan sex med ettan. 
  2. Vilken bok, film eller serie har du tittat på eller läst flera gånger? Skräckfilmen The Shining med Jack Nicholson  och Pulp Fiction med bl.a. Travolta och Bruce Willis samt Gudfadern (del 1) med Marlon Brando.
  3. Vad lär du dig aldrig? Det är massor, men det knasiga är att jag inte kan göra bra  ugnspannkaka. Men i veckan gjorde jag ett försök och efter 60 år så fick jag till en riktigt hyfsad - men lika god som min mammas blev den inte!   
  4. När lärde du dig senast något utantill? Måste vara mobilnumret hem som vi fick för ett par år sen när den fasta linjen togs bort.
  5. Vilket var det vanligaste samtalsämnet under den här veckan? Putin och hans fruktansvärda styre...

😨

Idag är det annars dags att klippa gräset på innertomten och i förträdgården igen, det var faktiskt det enda positiva med torkan. Tror jag bara klippte 3-4 gånger under maj-juni-juli! Nu börjar det bli aktuellt med en klippning i veckan åtminstone. Och även om jag har en alldeles egen åkgräsklippare, en midjestyrd, så är det jobbigt för mig. Det är svårt att styra med bara en arm och hand. Men Rolles gräsklippare klipper så fult att jag inte vill be honom...

Hortensia - Hydrangea

I förrgår klippte Rolle gräset i den bortre delen av parken samt tog rätt på ett antal stora grenar som han fick hjälp av Alex (Moltons husse) att såga ner. Det var asklönnen (Acer negundo variegatum) vid ingången som hade vuxit så vansinnigt mycket att grenar hängde ut över taket på verkstan. Och ändå var det bara 3 år sen Rolle & jag sågade ner massor. Han sågade igår itu grenarna och packade vår lilla pickis smockfull. Sen tog han med Molton och åkte till återvinningen i Klintehamn med skräpet och så gick han en prommis där vid havet. Både han och Molton tyckte det var kul med lite omväxling...  

Limebusken, längst bort.

Jag tog mig alltså ut i växthuset i förrgår, men väl där fick jag annat att göra än att plocka druvor. Rolle hade talat om att på en växt så hade en hel grov gren dött och så fällde den blad och ville att jag skulle åtgärda det. Men egensinnig som jag är så började jag med att ansa några av pelargonerna. Sen började jag kolla lite på vindruvsstockarna som precis som vanligt hade växt upp i taket, men jag hann inte klippa av några druvklasar. Jag kunde inte undgå att se busken Rolle pratat om, den lilla limebusken jag haft i många år - och vad ser jag då!

Sköldlöss

Halva busken var död och resten hade MASSOR med löss och myror, men det värsta var att den också var överfullt med sköldlöss också - det värsta man kan ha på en växt! Iaf om dom är så många som det var här. Limen var alltså förbi räddning och jag klippte bara ner busken i hanterbara bitar. Lämnade stammen i krukan och bad Rolle kasta allt, både rot och jord och ta bort krukan. Det är mitt eget fel att jag inte kunde rädda busken/trädet, jag har ju inte själv varit därute och vattnat och Rolle ser inte sånt här...

Den lilla limen året innan angreppet!

Till saken hör att förra året fick vi kasta en liten limebuske jag fått från Filippinerna. Det var en mycket udda sort med pyttesmå orange frukter. Jättesöt! Den fick också sköldlöss, ställdes därför ut bredvid växthuset tidigt på våren och dog naturligtvis trots försök att rädda busken. Men av olika anledningar sanerade vi inte växthuset ordentligt, vilket vi fick lida för nu...
Två små pelargoner i växthuset.

Så nu har jag bestämt att jag ska inte ha nåt vedartad där ute, istället blir det nog fler pelargoner. Dom grejar Rolle att sköta med vattning max var 3:e dag och inte får dom löss. Låter dock lite trist, jag som precis var inne på att skaffa mig ett litet fikusträd!! 

SUSIE



10 kommentarer:

Hannele sa...

Så är det, när man börjar göra något så upptäcker man massa annat hela tiden, tråkigt med limebusken. Långa telefonnummer har jag svårt för, min 90-åriga mor kunde, landsnummer till Finland och allt.

Mrs Calloway sa...

du sade något! Gudfadern 1 har jag sett flera gånger. den är lika bra varje gång. jag kan inte göra ugnspannkaka. och maken gör godare köttbullar än jag och steker kotletterna bättre. synd på ditt limeträd

Hannas krypin sa...

Trist med lössen, de kan verkligen förstöra mycket.

Paula sa...

Usch så trist när man drabbas av bakslag med växter man sköter om på bästa vis för att de ska trivas. Då gäller det att tänka framåt, o man kan ju inte få allt att prunka hur gärna man än vill.
Rosenflockeln är i allafall prunkande och vacker, har nog aldrig sett den förut.
Ugnspannkaka har jag inte lagat många gånger i mitt liv, borde faktiskt testa!
Har du fläsk i? Jag var ser eller läser något flera gånger, skulle vara under milt tvång då...som barnfilmer kanske när småflickorna växer på sig lite. Fast de filmer och barnprogram de ser på som två-åringar känner jag inte igen alls, allt är nytt. Här regnar det konstant varje dag. visserligen sjönk vattennivån i sjön i veckan men nu befarar man nya översvämningar under helgen, suck.
Ha en skön och trivsam helg/Kram

Anna i Portugal sa...

Tråkigt med sköldlössen! Det är inte roligt när angreppen kommer, för det är väl något vi kan räkna med tänker jag. Önskar dig en trevlig helg!

it_is/Anette sa...

Skoj att läsa dina svar. Jag har jätte svårt med dom flesta mobilnr, dom är så långa o ofta är det sifferkombinationer som är svåra att få att fastna.

Ha en fin helg

Rosor och ruiner sa...

Tråkigt med trädet som blev förstört! Men det blir nog fint med pelargoner också!
Ha det gott!
Kram Gunilla

Bosse Lidén sa...

Trots att ditt gamla diskbråck bråkas är du en fighter. Trist med "lössen" Kanske bäst att satsa på det säkra. Lära mig en massa nöffror utantill blir svårare och svårare. Än så länge kan jag mitt namn.
Kram från fastlandet

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Jag har aldrig sett de filmerna trots att de är klassiker :)

Lena i Wales sa...

Fint med egna druvor.
Sköldlöss, låter inget vidare.
Du kämpar sannerligen på.
Lycka till med allt!