söndag 30 april 2023

EN ANNORLUNDA VALBORG

 Tänk att det är valborg och man inte har gjort ett dugg i trädgården! Normalt brukar jag vid det här laget ha fått det mesta av vårbruket avklarat!!



Men - jag har i alla fall lyckats ta mig ut till växthuset idag och kolla vad Rolle gjort där ute - och det var en hel del. Han har bl.a. slängt 5 växter som inte överlevt, vilka det nu var. Jag tror - och hoppas - att det var dom fyra sommarblommor han ställde in i höstas. En pelargon - min favorit som jag haft i många år - gick åt också, men det visste jag och det finns fler. 


Han har sopat och tagit upp allt torrt från vinstockarna, det var en c:a 2-3 dm lövhög under - som han dessutom har varit tvungen att klippa eftersom en del rankor hängde ut över halva golvet. 


Han har naturligtvis dammsugit golvet också, men det går inte att göra under vinstockarna - där är det småsten som sugs upp. Så där för man använda andra metoder och verktyg, som att plocka upp löven med händerna...*fniss*


Sen har han vattnat, numera när solen ligger på, varje dag. Värst på att suga vatten är den här potatisblomman, som dessutom är absolut värst på att skräpa ner. Så den ska jag (alltså Rolle) lyfta ut från växthuset så fort vädret tillåter. Den är förutom att vara värst också bäst på att blomma, både vackert och ymnigt - det har den gjort hela vinter. Alltså kan jag inte kasta den...


I växthuset har jag förutom en del blommande växter, t.ex ett flertal pelargoner, också en massa prydnasgräs. Men vilka som är vilka har jag inte en  aning om, Rolle ställde dom i mindre krukor för att få plats med dom - så här får man vänta och se vad det blir. Dom ska ju också ut så fort värmen kommer...



Hade en väldigt speciell fetbladsväxt som jag hade stammat upp så den var som en stor boll. Den blev alldeles för övertung och innan jag hade pallat upp den så ramlade den och stammen gick av. Det gjorde att jag hade en otroligt massa skott som jag bara tryckte ner i några krukor - och alla har överlevt! Så nu har jag massor...


Har också några såna här bladrosetter som var pyttesmå förra hösten, men nu börjar dom växa ur krukan - men jag har en likadan kruka och ska - när jag kan - flytta över några...


Idag blev det dock inget gjort, jag hade fullt sjå att ta mig ut och framförallt in. För jag vågade inte gå ner för nån trappa på altanen - men jag vågade gå upp när jag gick in. Tog lite tid och var läskigt, men jag har gjort det för första gången i alla fall...

TREVLIG VALBORG

SUSIE

6 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vad mycket fint ni har i växthuset! Mysigt med en växt som blommar hela vintern. Trevlig kväll!

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är så bra att du har en händig och hjälpsam man, han fixar det mesta.
Det får ta lite tid och allt behöver inte bli gjort, men förstår att du gärna skulle vilja. Idag var vi ute och promenerade i regn och rusk, men det var ganska skönt.
Ha det så gott /Kram Marika

Paula sa...

Du är en kämpe! Saknade ditt inlägg från fem-en-fredag så jag var tvungen att titta in. Våren är här och livet blir då lättare att leva! Självklart kanske trädgårdsbestyren blir lite lidande i år när du inte är så rask, men gläds åt det som frodas och blommar istället för att grämas över sånt som inte klarar sig. Växtkraften är enorm, liksom livsviljan! Allt gott och ha en fin första majvecka! Kramen

Hanneles bokparadis sa...

jag gör inte mycket i vår lilla bergsträdgård förrän runt midsommar...

Lillian "sognafaret" sa...

Det er en utrolig sein vår i år. Det er sjelden snøen ligger så langt utover i året rundt huset her.

Maryam Ali sa...

Är du trött på att leta efter lån och bolån, eller har du ständigt blivit avvisad av banker och andra finansiella institutioner eller ett mikrofinansieringssystem. Med detta vill vi informera dig med 100% garanti om att vi erbjuder lån av valfritt belopp till en ränta på 2% per månad. Vi tillhandahåller LÅN för affärsutveckling. konkurrensfördel/verksamhetsexpansion. Se till att vi är certifierade, pålitliga, pålitliga, effektiva, snabba och dynamiska. och deltagande finansiär för fastigheter och all form av företagsfinansiering, vi tillhandahåller långfristiga lån på max två till femtio år och alla räntor samt beräknar och möjliggör årlig betalning E-post: loancreditinstitutions00@gmail.com .

Vi erbjuder följande typer av lån och mycket mer;

* Personliga lån (lån utan säkerhet)
* Företagslån (lån utan säkerhet)
* Konsolideringslån
* Kombinationslån
* Renovering

För att kontakta för lånesökning vänligen svara med ditt e-post-ID så att jag kan skicka mer för ditt godkännande
Tack, kontakta oss via e-post: loancreditinstitutions00@gmail.com
ring eller WhatsApp: +393512114999