måndag 27 mars 2023

VÅRTECKEN!?

Igår var det jättefint väder på förmiddagen så jag bestämde mig för att gå ut i trädgården och till växthuset. Men eftersom Rolle skulle åka och handla så avvaktade jag till eftermiddagen. Skulle jag inte gjort!

När han kommit hem igen så ville han ha lite lunch - förståeligt. Efter det började det snöa. Först trodde vi att snön skulle smälta bort direkt, men den gjorde inte det. Och sen kom det ner massor med snö hela kvällen och natten så när man vaknade i morse var det helvitt överallt. Alltså vågade jag mig inte ut i snömodden.....

Det är naturligtvis enormt trist att det blev vinter igen efter det vi har haft metrologisk vår ett tag. Jag är  fortfarande så osäker och vinglig att jag inte vågar stapla runt i snö. Men det kanske bara är bra med snö nu, då kanske jag hinner hämta mig lite mer innan den riktiga våren är här.


Det tråkiga är att det har börjat komma upp en massa små blommor - säger Rolle - men nu lär det nog dröja nån vecka innan jag får se dom. Jag är dock inte rädd för att dom ska frysa och dö, dom klarar sig ända ner till -5 och för närvarande har vi nollgradigt. Fast det känns betydligt kallare på grund av blåsten...


   Man skulle ju ställa om klockan till sommartid i helgen och då har finns det bra uttrycket "ställ fram klockan och ställ ut trädgårdsmöblerna" . Så jag passade genast på att säga till Rolle att det började bli dags snart. Vi har ju massor av möbler samt stora krukor och dekorationer som ska tas fram. Tyvärr kan jag ju inte hjälpa till i år, utan han måste släpa ut allt själv. Nu kom ju dock snön och gjorde att han får ta det lugnt med det ett tag till.....


På "stora altanen" har vi på den smala delen förutom grill, ett litet bord och stolar samt ett antal bunkar och kärl också poolen bredvid. Förra sommaren gjordes den aldrig iordning eftersom först var Rolle lite knackig och se fick jag min stroke. I år hoppas jag verkligen att han får fart på den igen!


På den breda delen som är under tak har vi matbord och stolar till det, samt soffbord, soffa och låga stolar och - naturligtvis - krukor med blommor!


Krukorna vi hade tidigare var ganska stora och vi har dom kvar, men redan i höstas åkte dom in i växthuset. Eftersom Rolle förstod att jag inte skulle kunna hålla på med dom på altanen tyckte han det var säkrast. Men det är inga problem, jag har massor av halvstora krukor att ställa där - fast jag måste ju fylla dom med vackra växter först...


Men som sagt, vi har massor av möbler i trädgården; En uteplats på framsidan med bord och 2 bänkar. En tung bänk vid rosenspaljén i förträdgården och en bänk på framsidan i stenhörnan. Normalt brukar det här att ta fram och göra iordning allt vara ett kärt vårtecken - men i år känns det nog lite jobbigt för min käre gubbe...


Ja, sen har vi också en bänk och ett bord i det vi kallar "ruinen" på yttertomten samt några stolar och småbord placerade på strategiska viloplatser. Så det är mycket som ska in på hösten och tas fram på våren...


Så det får gärna bli riktig vår inom kort...

SUSIE


6 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst känns det trist med det här bakslaget, men det är ju ännu mars och då kan man vänta sig vad som helst. Vi får hoppas att kylan och snön snart ger med sig.
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Det var inte skoj att det blev vinter igen. Vi har köldgrader och snö, hade redan förberett mig på att det skulle bli vår. Bara att vänta ett tag till.
Du får ta det försiktigt, så hoppas vi att du får njuta av vårvärmen utomhus snart.
Ha det gott /Kram Marika

Paula sa...

Jag bara älskar dina knallröda trädgårdsstolar! De är lika pigga som du Susie! Självklart får du vänta ut det vi i Finland kallar "takatalvi" dvs. bakslagsvinter, brukar komma i april men gå över på ett par dagar. Jag hoppas också att du ska få guppa i poolen i sommar! Kramen

Lena i Wales sa...

Samma väder hos er som hos mig. Ena dagen sol, andra dagen snö eller regn. Nu snöar det här, blötsnö. Inte kul. T o m jag som älskar vinter har fått nog.
Jag längtar också till den riktiga våren.
Ni kommer säkert att få det fint med krukor och utemöbler i år också.
Vet att jag tagit upp det förut, men finns det ingen ung kille eller tjej i närheten som vill jobba lite extra och hjälpa er? Finns det ingen facebookgrupp ni kan fråga i?
Sköt om dig!

Hannas krypin sa...

Visst kan man räkna med snö eftersom det bara är mars men nu vill jag ha vår. Det har snöat massor idag så nu har vi ett vinterlandskap igen. Gillar inte. Men dottern kanske hinner åka lite pulka med mig. Vi får se.

Maria Eld sa...

Men så härligt att bo på Gotland! Det ser jättefint ut! Tråkigt med stroken och vad det för med sig i form av olika svårigheter. Brottas också med lite hälsoproblem, fast på ett annat sätt. Man får ta en dag i taget och lägga ned ambitionsnivån. Men våga be om hjälp! Hoppas du kryar på dig snabbt! Eller så snabbt du kan! Ha en trevlig helg! :)