söndag 5 mars 2023

TRÄDGÅRDENS FÄRGER - GRÖNT

 Det här är den färg vi har mest av i våra trädgårdar, men kanske inte direkt tänker på när vi ska visa färger i den. Grönt på annat än växtlighet är dock inte nåt jag är så där vansinnigt förtjust i, men i trädgården är den ju ett måste...

Min rosfolly med gulgrön dvärgschersmin

För det första som bakgrund till alla andra färger, men eftersom jag gillar bladväxter så är jag naturligtvis väldans förtjust i grönt. Allt från gulgrönt till riktigt mörkgrönt! 



"Grönt" i och utanför växthuset

Sen är jag extra förtjust i flerfärgade växter, så såna har jag rätt många. 


Japansk bambu med torra dekorativa bladkanter - ska vara så faktiskt!





Gröna - och turkos - insekter

Och med tanke på hur tomten såg ut när vi flyttade hit för 20 år sen så har jag massor med bladväxter, buskar och små träd numera. Alla i "grundfärgen" grönt...






Inte mina tyvärr

Jodå, jag har både vitt och rosablommande pampasgräs, men dom är än så länge små och står i krukor. Men jag tycker dom är vackra som enbart gröna - och den vitblommande har randiga blad...
                                                                                      

En period samlade jag på olika prydnasgräs och det intresset har kommit tillbaka. Jag har ganska många olika sorter och numera använder jag mig gärna av dom till krukor. För dom är lättskötta och finns i alla storlekar...




Vi äter gärna gotländsk färsk GRÖN sparris till lunch när det är säsong. Rolles favorit är när den serveras med lite smör, riven parmesan och romsås - och så ska det vara lättkokad sparris i mängder! Det är inte utan att man längtar...




Tyvärr är inte allt i grönt positivt, det finns ju en hel del ogräs som är grönt också. Och här i vår magra jord var det tidigare nästan enbart bellis, men med förvandlingen till en trädgård och därmed gödsling har det nu spridit sig en massa annat. Bl.a. brännässlor! Och vi som inte gillar den sortens soppa...


Till avslutningen av min serie Trädgårdens Färger försökte jag hitta bilder på nån vacker grön blomma och hittade en enda...







3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Den viktigaste färgen i hela trädgården. Du har en massa fina gröna buskar och träd. Gillar bilden med muren, det ser så frodigt och fint ut.
Ha det bra /Kram Marika

Ingrid sa...

Grönt finns verkligen i enormt många olika färger och det är ju nästan den viktigaste av dem alla. Är inte t e x gräsmattan grön och vacker kan rabatterna stå där och prunka så mycket de vill.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg lengter etter våren og alle blomstene som kommer. Her er det mye snø fremdeles, så jeg må smør meg med tålmodighet.