tisdag 7 mars 2023

MIN FAVORITSYSSLA...

 ...i trädgården är temat hos Trädgårdsfägring den här veckan. Och om det kan man ju skriva mycket!

Vilket var tur nu när jag avslutat färginläggen. Visserligen hade jag inte skrivit om blått och ljusrosa, två färger jag också gillar. Men jag har ju inte så många bilder på dom få växterna i just dom färgerna, så det hoppar jag över...

Vallmo

Så nu ska det bli kul att skriva om mina favoritsysselsättningar. För dom är helt klart flera. Den första är det man är sysselsatt med just nu, planering! Normalt brukar jag planera anläggning av nån ny rabatt eller en del av trädgården. 

Fläder

Vi har stor tomt och jag skulle därför ha haft möjlighet för planering i massor av år till, men så kom det här med min stroke och min saktfärdiga rehabilitering. Alltså får jag förmodligen nöja mig med att försöka hålla det befintliga i skick - om jag orkar...

Klängrosen "Penny Lane"

Förutom att planera nytt i trädgården så gillar jag att gräva. För oftast betyder det att man så småningom ska plantera något - och det är nog min absoluta favoritsyssla!


Hycainter

I år kommer det alltså inte bli så mycket grävande - vilket känns trist. Visst kan jag be min gubbe att gräva, han ställer alltid upp. Men det är inte lika kul som att göra det själv. Dessutom tycker inte han om det alls...

Pärlhyacint

Nåt annat som är (var) kul att göra är naturligtvis att sätta sig framåt kvällningen med ett glas vin och bara titta ut över sina nyrensade och nyklippta domäner och njuta av väl utfört trädgårdsarbete. I såna lägen kan nog inte livet bli bättre...

Våriris



7 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilka vackra växter du visar. Vallmon är riktigt läcker, har några själv och skulle gärna se att de blommar lite längre. Så vacker färg på din. Fina vårblommor. Våriris har jag inte lyckats få att trivas hos mig. Kanske skall jag göra ett till försök. Önskar att du får komma ut och gräva lite grann i vår och sommar. Kanske bara i en kruka.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Väldigt fina bilder. Rosen 'Penny Lane' är så vacker. Den har en färg som jag är förtjust i. Har en rosa vallmo som liknar din på översta bilden.
Jag hoppas att tillfriskningen går framåt så att du kan komma ut och pyssla lite med dina rabatter. Och även om du inte kan gräva i rabatterna så kan du kanske plantera om lite växter ... och få känna jorden mellan fingrarna.

Kram Anita

Ingrid sa...

Visst är det roligt att jobba i trädgården och jag hoppas att du orkar hålla med det i år också. Ännu är det ingen brådska, för med det här bakslaget så blir det lite paus av vårkänslorna.
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Verkligen vackra blomster som du visar upp🪷
Som jag längtar till sommaren.
Kram, Gerd

Rosor och ruiner sa...

Vi verkar gilla samma saker vad gäller trädgård! Vad tråkigt att du inte kan utföra dina favoritsyssla, du som ändå har en stor trädgård. Hoppas på bättring så du kan komma igång igen!
Kram Gunilla

Lena i Wales sa...

Fina bilder.
Roligt att greja i trädgården när den inte blir övermäktig.
Det finns säkert roliga saker för dig att göra i vår och sommar också. Kanske bara får tänka om lite och anpassa till vad du kan göra.
Lycka till!

Maggan sa...

Så vackra blommor du har i trädgården din vallmo är helt underbar.Jag gillar även när man får gräva i jorden plantera någon ny blomma eller bara placera om och kanske flytta en växt till ett annat ställe.När man har fått ett handikapp så får man tänka i nya banor och kanske hitta på någonting på nytt sätt.Ha det gott/Margareta