fredag 24 februari 2023

TRÄDGÅRDENS FÄRGER - LILA

 Efter att ha avverkat tre färger (vitt, svart och gult) så har jag kommit till det som kanske är mina egentliga favoritfärger - både i trädgården och för övrigt; Lila och cerise! 

Buddleja "Black Night"

Ska försöka separera dom två färgerna från varandra, men ibland är det svårt att skilja dom åt. Men eftersom jag har så många växter i dom här färgerna så försöker jag och börjar då med dom lila. 

Lupin

Fast ibland har man tur och hittar en växt som blommar tvåfärgat, alltså både i lila och cerise. Eftersom jag är väldans förtjust i starka färger så är lupinen ovan helt i min stil!



Lila är även snyggt med andra färger som tulpanen ovan i vitt, gult, cerise och lila.






Och lila penséer och lila klematis har väl alla trädgårdsfreak - och så även jag naturligtvis!

Syringa "Sensation"

Likaså har väl alla syrener, även om den här lila med vita kanter är lite ovanlig - men jättesnygg!

Iris

Ett tag samlade jag på iris som jag hade i pallkragsrabatterna. Tyvärr lever inte alla, men den här lila, med vitt och gult finns kvar.


Tulpaner har jag massor av och då speciellt i lila och cerise. Men dom är så otroligt många att jag bara visar några. Men redan på dom här tre bilderna så ser man hur otroligt olika nyanser av lila dom har.



Sen har jag också MASSOR av prydnaslök och dom är nästan alla lila fast i olika nyanser, så det är likadant här. Får alltså hålla igen lite här med.....

Prydnaslök med rundad knopp

Utslagen glesblommande lök - med humla


"Purple Sensation"

Lök med smal knopp


Eftersom jag har så många prydnaslök så har det hänt att besökare trott att dom har spridit sig själva, men det är inte så. Jag har nog planterat uppåt 500 av dom av dom olika namnsorterna. Nåt som däremot har spridit sig hit alldeles självt är orkidéerna i diket mot vägen - vilket jag är mycket tacksam för.


S:t Pers Nycklar

Naturligtvis har jag också en riktigt lila buskros också. Jag som sa stenhårt att jag inte skulle ha några taggiga rosor i vår trädgård när vi flyttade hit, men numera har jag ett tjugotal. Antingen buskrosor eller klängrosor, men endast en lila.

Buskros "Rhapsody in Blue"

På vår stora altan brukar jag faktiskt oftast ha blommor i rött, orange eller gult - och ibland svart. Inredningen: krukor, dynor och möbler är i dom färgerna nämligen. Men ibland kan jag inte hålla mig utan det blir nåt i lila här också. Och det blir fint det med för blommor kan man ju mixa hur man vill, deras färger passar alltid.....

Lila petunior med vita fläckar

Eftersom jag har så många bilder på mina lilablommande växter så måste jag nog avrunda. Jag gör det som jag började med en buddleja, flerfärgad i lila, cerise och orange.

Buddleja "Bicolor"

SUSIE









2 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst är det en härlig färg och här sitter jag i jeans och en lila tröja, så jag passar verkligen in i din färgskala!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackra färger och fina växter. Jag är mycket förtjust i mörkt lila. Rhapsody in Blue och Blue for you är två av mina rosor som båda blommar i blålila toner.
Syrenen är fantastiskt vacker, liksom dina fjärilsbuskar.
Man blir glad av färger.
Trevlig helg /Kram Marika