onsdag 22 februari 2023

TRÄDGÅRDENS FÄRGER - GULT

 En färg i trädgården som många inte gillar - konstigt nog - är gult. Men jag gillar gult, både växter med gula blad eller gula blommor! 


Jag börjar med en gul ros - för av någon anledning så tycker dom som normalt säger sig inte gilla gult i trädgården att det är helt OK. Likaså är det med vårlöksblommor, där "duger" det med gult.....

Tulpan

Narciss

Vildtulpanknopp

Det är inte många jag hört som klagar över att dom här tidiga blommorna i trädgården är gula. Tvärtom, dom flesta av oss trädgårdsnördar verkar älska alla vårens blommor oavsett färg... 

Rhododendron

Och vem kan tycka att den tidigt blommande busken Forsythia är gul och ful. Den är ju underbar när den är helt full med starkt lysande gula små blommor...


Gult är också verkligen en färg som kan pigga upp ett mörkt hörn. Och efter att sett en liten trädgård i England med bara gula blommor i olika nyanser och massor av bladväxter med gulbrokiga blad så föll jag pladask. När jag sen jämförde den här gula trädgården med den berömda vita, då var det ingen tvekan. Den gula var mycket vackrare.....


Dagliljehybrid
Solhatt

När man pratar om att inte ha gult i trädgården så är det ofta så att det är nån speciell gul växt man inte gillar. Jag tror att illviljan kommer från maskrosor! Men gula växter finns ju i så otroligt många olika nyanser. Och förutom blommande växter finns det massor av gulbrokiga buskar & träd, barrväxter & gräs...

Gulrandig japansk starr

Själv är jag otroligt förtjust i brokbladiga växter och då gärna i gult och grönt. Jag gillar helt klart bara gröna bladväxter också, men dom brokbladiga med gult - eller vitt - lättar upp intrycket av trädgården och gör den ljus och välkomnande även i grått väder.

Gulbrokig järnek

För c:a 12-15 år sen hade jag en trädgårdsvisning. Nånting som faktiskt är riktigt kul även om det är jobbigt (man måste ju se till att den är i "visbart" skick), men spännande (man får höra ett och annat av besökarna). Under just den här visningen så råkade jag stå bredvid 2 damer som i en perennrabatt upptäckte nåt dom absolut inte gillade: en rugge med en blåblommig klint som hade gula blad. Alltså en kombination som jag verkligen tyckte var läcker. Damerna däremot slog fast att ruggen var angripen av nåt och att det var hemskt att trädgårdsägaren - alltså jag - inte rensat bort den!

Busken Kerria japonica vid remontering under sensommaren

När jag letat efter bilder till det här inlägget i mitt kartotek så har jag upptäckt att jag har MASSOR av växter med gult. Så att visa alla var inte att tänka på. Alltså visar jag dom jag hittade först och sen blandade jag lite vanliga med mer ovanliga arter och i olika nyanser...

Korstörne - Gleditsia triacanthos "Sunburst"

Trädet ovan är mitt absoluta favoritträd i min trädgård. Det gör inget heller att den förutom att vara så vacker att det fått bilister att stanna utanför och fråga vad det är för nåt, dessutom är perfekt att odla här på Gotland. Trivs i mager karg jord och varma riktigt torra somrar. Bladverket är också vackert gult hela växtsäsongen, den enda lilla nackdelen är att den bryter väldigt sent...


Vår "dagishund" Molton och svarta krukor med gulbladig/gulblommande
klöver och alunrot på altanen. 

    Många av mina "gula" växter är egentligen gulgröna, så man kan ju välja under vilken rubrik man ska visa dom. Men den här Dvärgschersminen nedan är nog mer gul än grön, därför platsar den här. Den fick jag för 17 år sen av Karin i Skara när vi var där och tittade på hennes trädgård. Jag råkade fylla 60 år den dagen därför fick jag busken samt en Hosta i present. Den här busken har jag flyttat tre gånger, men nu har den fått sin slutliga plats där den verkligen trivs - och så pytteliten är den inte längre...


Schersmin

 Eftersom jag tröttnade på dahlior härom året - det är alltför jobbigt att behöva ta in dom på hösten och dessutom trist att dom börjar blomma så sent - så måste jag naturligtvis vissa en som jag ångrar att jag slängde. Ibland ändrar man sig och ibland gör man hemska tavlor.....


Dekorativdahlia

Istället för Dahlior så hade jag massor av palettblad, men det är likadant där. Dom flesta fick stå ute så länge att dom dog, men 2022 tog jag skott på en jag gillade och dom skotten har Rolle skött om extra bra inne, så snart åker dom ut i växthuset.

Palettblad

Tyvärr är det också så att "den som har mycket gärna vill ha mer" och det stämmer på mig. Det är en växt jag länge letat efter och dessutom försökt beställa hem - men det har inte lyckats. Så är det nån som har ett skott, hör gärna av dig.....


Yucca gloriosa "Spotted Tiger"

Yucca som är lite gulrandig har jag och dom går bra att odla här på Gotland, men den här "fläckiga tigern" är nåt alldeles extra!

Sen tycker jag att ha en gul bukett inne är jättefint...
SUSIE




3 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Efter den här hyllningen till gult går det ju inte att tycka att gult är fult. Så mycket fint i gula toner du hittat och visar. Den gula nyans jag tycker bäst om är den blekgula, den lyser så vackert i sommarkvällarna. Men härligt gula rudbeckior blir jag glad av liksom gula snittblommor. Och alla narcisser om våren. För att inte tala om min guldazalea som kastar ut ljuvliga doftpuffar. Och ... tussilago i vägkanterna om våren ...
Gulbladiga hostor har jag flera och dom är väldigt fina. Så nu bestämmer vi att gult är definitivt inte fult!

Kram Anita

Ingrid sa...

Gult är ful, sägs det, men det håller jag inte med om. I alla fall inte ute i naturen och i trädgården. Där är gult riktigt fint!
Annars är gult lite svårt - jag har nästan inga klädesplagg i gult och tycker att gula textilier ofta ser slitna och urblekta ut.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag gillar vissa nyanser av gult, och då gärna en mild ljusgul färg. Forsythia hade jag en stor buske av, men den blev ful och vi grävde upp den. Idag har jag en mindre som vi klipper ofta så den inte skall bli lika stor med ihåliga grenar. Din ljusgula rhododendron är riktigt fin. Narcisser och gula tulpaner är fina på våren, gulsippa ihop med andra vårblommor. Men min favoritfärg går mer mot rosa och lila. Kan tycka att det är väldigt bra att vi har olika smak.
Ha det gott/Kram Marika