torsdag 30 juni 2022

ROSOR, SCHERSMIN & REGN

 I förrgår - tisdags - la jag bara ut "gamla" bilder för det var alldeles för varmt att gå ut i vår soliga trädgård och fota. Igår var det betydligt skönare, endast 24 grader på morgonen!

Alltså gick jag allra först ut och vattnade  på altanen och i växthuset. Då var det 24,5 där inne men rätt var det var så tittade solen fram och genast höjdes det till 27,5 - då gick jag och Molton in. Sen blev det bara varmare och varmare även ute. 


I min "folly" (dårskap) så växer förutom dom fyra kläng/buskrosorna även lite annat. Bl.a. en gulbladig dvärgschersmin. Den fick jag av min bloggvän i Skara när vi besökte henne under vår första semestertur på fastlandet. Var alltså 2005 då jag fyllde 60 och jag fick den samt en Hosta som också växer och är fin. Fast den här underbara lilla schersminen har jag flyttat två gånger tills den slutligen hittade sitt slutliga hem.....

Övre raden: Goldstern & Golden Showers. Undre raden: Westerland & Alchymist.

Molton är visserligen förtjust att ligga och jäsa i solen, men det blev nog i varmaste laget för honom. Så när jag satt där ute och åt lunch igår (Rolle var i Visby på sjukhusbesök) så la han sig i skuggan under bordet. Alltså avvaktade vi med rastning tills dom gråa molnen hade närmat sig. Då gick vi en liten runda och sen tog jag några foton i trädgården. Det blev ganska många!

Bakom "follyn" (sett från altanen) så vidtar gunnebostängslet mot "parken" (som vi satt upp för hunden Pennys skull som jagade traktorer och cyklister) och precis på andra sidan staketet planterade jag några syrener. Alltså för 19 år sen. Dom växte faktiskt väldans dåligt till att börja med, men har tagit sig med tiden. En gulblommig har t.o.m. förväxt sig så vi blir nog tvungna att ta bort den. Jag satt också så småningom en schersmin eftersom jag älskar doften - den är nu lika hög som syrenerna.....


 "Parken" där Rolle klipper väldigt sällan är nu full av gulblommande "kramplausar" (se tidigare inlägg) så det kanske vore på tiden att klippa igen. Men jag tänker inte tjata på honom, han gör så mycket att jag inte vill vara gnatig. Just nu så håller han på att meka med AC´n i sovrummet. 
Vår stora tomt sträcker sig ända fram till dom jättehöga tallarna i mitten på bilden, så det finns massor av mark att göra nåt kul med - om man orkade. Själv har jag lagt ner dom större projekten jag hade tidigare. Trädet till höger - en amerikansk lind som inte skulle bli så stor - är nu c:a 8-10 meter hög och växer fortfarande.....


I det vi kallar "stenhörnan" som ligger i slutet på "långrabatten" och gränsar mot "parken" växer numera en hel del. Anledningen till att jag gjorde den här stensamlingen till att börja med var att det är så torrt här att gräset inte vill växa. Så det var bara att skala av dom få tovorna som fanns samt ogräset och så lägga på sten. Sen har jag planterat och dekorerat med lite smått och gott under åren - men den rödbladiga smällspirean har hittat sin plats alldeles själv.....


Och visst är den otroligt vacker, speciellt nu när den blommar - men den är faktiskt vacker jämt. Jag gillar färgen och den spretiga bågformen, så den får vara kvar. Synd bara att jag inte längre orkar hålla ogräset stången bland stenarna. Rolle har sprutat med trädgårdsättika ett antal gånger, men det kommer snabbt tillbaka.....


Det är inte bara jag som gillar att sitta här på bänken som jag ställt vid stängslet. När jag sitter där brukar Molton komma farande och hoppa upp bredvid mig, men igår föredrog han det torra gräset framför. Tyvärr har en liten gulbladig smällspirea tagit sig för att börja växa mitt framför bänken som jag placerat vid stängslet. Alltså måste den flyttas innan den blir för stor och skymmer sikten över "innerträdgårdens" framsida.....


Till höger om bänken har jag en enda lavendel - men det är en jätte - som precis håller på att slå ut och så allra längst till höger mot vägen ett gulbladigt träd. Det är ett korstörne, Gleditsia `Sunburst´, som nog är mitt favoritträd av alla dom jag planterat. Jag räknade en gång för några är sen och fick ihop runt 70 stycken. Fast då hade jag inkluderat syrener, fläder m.m. - alltså alla STORA buskar.....


Så här torrt är det alltså. Det bruna är visserligen inte blad från når vårlökväxt utan bladen till tidlösa som i år växt till sig otroligt. Så jag hoppas att det blir MASSOR av blommor.....


Snett bakom tidlösan växer en favoritväxt, Salvia. Den har jag inte planterat här utan den har själv flyttat ut från pallkragarna hit - vilket jag är glad för.....



Här nedan är "utsikten" från bänken i "stenhörnan". Här kan man sitta och gråta över att det är så vansinnigt torrt. Visserligen har vi faktiskt vattnat pallkragarna en gång med en rotbevattnare och vatten från vår brunn och likaså långrabatten, men det hjälper bara till att hålla växterna vi liv några dagar till.....



Här i "långrabatten" är det lite glest, men där sitter numera en rödbladig smällspirea som jag hoppas ska fylla ut när den växt upp. Nävorna runt den håller på att torka ihjäl och växten till höger som är en rosenflockel, Eupatorium, som vill ha mycket vatten men vid den här tiden på året brukar vara åtminstone en meter hög, vill inte växa alls.....



Alldeles nyss så hörde jag att det åskade, fast långt bort. Men när det helt plötsligt blev otroligt mörkt så höll jag tummarna och hoppades att det skulle komma lite regn. Åskan däremot, den kan jag gärna vara utan. Till slut så hörde jag att det började regna, så jag var tvungen att gå ut på altanen och kolla.....


Och visst regnade det och det bara blev värre och värre, så in för att hämta kameran. Så sällan som vi fått regn i år måste man bara föreviga det.....



Och det vräkte ner i ungefär 15 minuter och under den tiden kom det hela 14 mm! Toppen!! Jag är så lycklig - äntligen vatten!!! Växterna kommer nog att överleva.....


Man riktigt såg hur dom sträckte sig mot vattnet och det ska bli kul att se hur den hemska bruna gräsmattan ser ut i morgon - för det fortsätter att komma ner lite regn även om det är mer som dugg. Men det är Ok.....


Idag kommer vi kanske kunna sitta ute och äta lunch, det är inte längre FÖR varmt utan bara 21 grader. Alltså inte 32/33 - eller t.om. 38 som det var härom dagen. Fast åskar det vill jag inte sitta där ute, då blir det lunch inne. Vi får se.....


Den enda av oss tre som inte gillar regnet är Molton, så nu ligger han i sängen hos Rolle i sovrummet. Rolle skulle läsa en timme innan han ska gå gå långturen med Molton - om det inte regnar!

SUSIE

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi fick 30 mm regn i Vänge
// Uffe

Rosor och ruiner sa...

Visst är det härligt när regnet äntligen kommer! Jag vaknade i morse av regnet, vi fick 10 mm, och det får man väl vara tacksam för! Min väderapp säger att det kommer mer i natt!

Ha det gott!
Kram Gunilla

Maribel sa...

Hej Susie!
Visst är det härligt med ett uppfriskande regn, hela världen känns fräsch, nyduschad. Det har regnat här inatt också, igår var det en gråmulen dag och det kändes riktigt skönt. Vi fick lite åskmuller också men det drog ganska fort förbi. Du har så vackra rosor och blommande buskar. Hade en doftschersmin som vi var tvungna att ta bort, för många år sedan, och en annan som står helt fel intill stora träd. Att jag inte har köpt en ny, det begriper jag inte.
Smällspirean är fin både med blommor och utan, det mörka bladverket är dekorativt.
Trevlig helg /Kram Marika