lördag 25 juni 2022

MIDSOMMARLUNCH

Igår på lunchen hade vi otroligt trevligt. Det blev både underbart god mat med allt man vill ha en midsommar, trevligt och roligt sällskap samt ett otroligt väder. Faktiskt nästan för bra.....

T.o.m. ogräset är vackert just nu!

Vi hämtade vår goda vän Cronis som också bor här i Eksta och så åkte vi iväg till våra gemensamma vänner Uffe & Eva. Väl på plats så var det uppdukat ett fantastiskt lunchbord på deras altan. 

På bilden: Rolle - min gubbe - till vänster och så värden Uffe.

Vi fick en sillröra på ett jättegott hembakat grovt bröd, det fanns färsk gotländsk potatis, två sorts sill, två sorts sallader, lax med grönsaker och till efterrätt blev det jordgubbar och glass. Och det var jättegott, så vi åt nog lite väl mycket faktiskt.....

Värdinnan Eva.

Som synes på bilderna så satt vi lite högt på deras stora altan där dom ställt ett sånt där "tält" med tak och mygg/flugnät runt om. Perfekt en sån här otroligt varm dag, det fläktade lagom och flugorna kom varken åt oss eller maten! 

Vår gemensamma vän Cronis, Rolles gamla skolkamrat.

Som sagt vi åt och stoppade i oss, skrattade och fnissade så när vi åkte hem var vi nog alla lite trötta. Men det var bara att ge sig ut i värmen för att vattna. Visserligen hade jag gjort det väldigt ordentligt dagen innan, men vad hjälper det när det var 29 grader på altanen och 35 grader i växthuset.....


Klängrosorna i min "folly" hade börjat slå ut, men på piedestalen i mitten där jag alltid har en sommarblomma såg
det trist ut. Den hade torkat ihop och var bara att slänga!

Eftersom vi inte fått nåt regn på bra länge nu så ser det jättetrist ut i trädgården. Visserligen så blommar en massa fortfarande, men gräset är inte längre grönt - det är helt brunt. Det enda positiva är att jag som normalt klipper det var 3-4 dag nu inte har klippt det på snart 14 dagar. Om det nu kan kallas positivt.....

Under den glesa kronan till det manschuriska valnötsträdet är det fortfarande lite grönt gräs!

På baksidan där det är betydligt skuggigare finns det fortfarande en del ställen där det är grönt, men det har t.o.m. blivit brunt där också. Snart börjar nog en del buskar och träd påverkas tyvärr - och inte kan man vattna vettigt eftersom det är bevattningsförbud. Visserligen inte hos oss, som dessutom har egen brunn bara för vattning, men jag vill inte reta upp nån i onödan med sprinklervattning som inte vet hur det ligger till. Har råkat ut för en utskällning ett tidigare torrt år. Men snart måste jag nog.....

Tänkte vila mig - för första gången i år - i soffan på altanen, men...

Hade alltså tänkt mig att lägga mig på soffan på altanen och läsa (och sova lite), men det gick inte. Det var alldeles för varmt. Så jag gick in i sovrummet där Rolle låg och läste i svalkan av vår AC. Låg väl där en timme innan jag var tvungen att kolla i kylskåpet vad vi skulle ha till middag. Ingen av oss var speciellt hungrig precis, men nåt måste man ju få i sig. 

Klart och färdigt för att sitta här och äta, eller åtminstone dricka ur halvflaskan med skumpa innan maten som Rolle överraskade mig med. Men det slutade med att vi satt inne.....

Så det blev en tallrik med pyttelite köttfärsbönröra som var över sen den mexikanska middagen i onsdags. Till det blev det varsitt hårdkokt ägg, sallad med rödlök och så några majschips med smält ost. Och så stark salsa naturligtvis! Blev riktigt gott och lunchen hade faktiskt sjunkit undan eftersom vi inte åt förrän vid sjutiden. Men sitta ute och äta gick inte, det var fortfarande alldeles för varmt. Man kan väl säga att värmen var den enda nackdelen den här midsommaren! Har aldrig varit med om det tidigare.....!!

SUSIE

7 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja men vilken mysig midsommarafton! Men jag håller med, det blev nästan lite för fint väder :) I vårt uterum var det plus 35 trots korsdrag, omöjligt att vara där.

Vi satt faktiskt inomhus och åt. Plockade in blommor från uterummet och ställde på bordet för att få lite midsommarkänsla. Satt igång vår nyinköpta AC och det gick riktigt bra. Visserligen fanns det skuggiga partier i trädgården där vi kunde suttit men tyvärr kan vi inte längre utnyttja vår trädgård då det är ett sådant fruktansvärt liv i området med hög musik. Det går inte ens att prata med varandra och då är det ju inte så kul. Vi har försökt att prata med dom som spelar, bett dom sänka och då gör dom det en stund ... sedan är det full rulle igen. Ja, ja ... bara att konstatera att det är nya tider nu. Det får bli att åka iväg och ha picknick istället. På vintern är det ju tyst men då är det ju rätt kallt att sitta ute :)

Kram och fortsatt fin midsommarhelg"
Anita

Ingrid sa...

Ni verkar ha haft en trevlig midsommarafton och mycket god mat fick ni uppenbarligen.
Så skönt att ha ac när det är så här varmt, men här är det ännu svalt inomhus i alla fall. Jag har skaffat ett par små fläktar som jag kan ta till om det skulle blir alltför varmt.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Visst är det härligt att kunna träffa andra och umgås igen. Ni ser ut att ha trivts gott. Värmen är i högsta laget, och skall fortsätta nästa vecka. Lite lägre temperatur skulle räcka, men får hålla mig i skuggan.
Ha en trevlig helg /Kram Marika

telko sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Thalassa sa...

Hej Susie. Du verkar också ha haft en fin midsommar - om än lite väl varm (vilket jag håller med om). Jag tror att man (åtminstone jag) tål ihållande och hög värme sämre ju äldre man blir.
Har du någon koll på kommentaren/avsändaren ovan? En minut efter att den hamnat hos dig låg den på min blogg. Liksom en gång tidigare då det var nå’t från ”jakarta”.
Ha det så bra /T

Thalassa sa...

PS. Nu ser jag att det är ett telekomföretag i Jakarta (automatgenererad reklam?), så det är nog inget att bry sig om.

Rosor och ruiner sa...

Det låter som en bra midsommar, förutom värmen då! Alldeles för varmt för mig det här. Kan inte vara på min altan här hemma hos mig nu när det är så här varmt… inte på dagtid i alla fall. Men jag har satt en liten trädgårdsmöbel på entresidan, och där är det som tur är skugga på eftermiddagarna.
Ha det gott!
Kram Gunilla