onsdag 27 april 2022

LITEN TRÄDGÅRDSRUNDA

 Idag är det en extra spännande dag. Vi ska få besök av en - eventuell - liten blivande dagishund. Jag återkommer alltså om det i nästa inlägg!

Istället ägnar jag mig åt att visa att det äntligen börjar bli vår. Det grönskar och det blommar, både här och där. Dom här bilderna är från "förträdgården" med rosenspaljén och rabatten under. Tyvärr har vi inte hunnit (orkat) räfsa gräsmattan och rabatten ännu, men våren och sommaren är lång.....


Dom blå, ceriserosa  (syns ej på bild) och vita hyacinterna har kommit upp där ute och blommar för fullt.

Tyvärr blir den rödbladiga alunroten ganska trist över vintern, men bara man tar bort dom torra bladen så kommer det nya fräscha. Men man ska ju hinna med och göra det också.....



Varken snödroppar eller julrosor verkar trivas hos oss, förutom den här "vanliga" vita sorten. Den har nu växt uppåt 10 år på den här platsen på "lyrrabatten" på baksidan vid ingången. den är inte speciellt vacker, men den blommar för fullt och det får man ju vara glad över.



I samma rabatt växer den här rosaröda nunneörten - och den gillar jag. Den syns i alla fall ordentligt , även om det även i den här rabatten är fullt med löv. Jag gillar blommor som är riktigt färgglada.....


Den här hittade jag i "murrabatten" som ligger i närheten, alltså också på baksidan. Den rabatten har jag tyvärr inte gjort nåt med på flera år nu, men det växer en del i den. Bl.a. den här Primulan som jag inte ens kommer ihåg att jag satt där. Men där växer också en massa små buskar - som börjar bli stora - så det ser fint ut på håll.....


Den japanska bambun med sina torra bladkanter (ska vara så) är mycket dekorativ, men också mycket invasiv. Så hela "poolrabatten" är full av den. CD-stället som vi har som konstnärlig dekoration (fniss) är tydligen rastplats för fåglar - och det får den väl vara. Dom ska ju ha nåt kul dom också.....


Till höger om växthuset, nedanför södergaveln på huset, där det är extra varmt och skyddat, där växer bl.a. den här forsythian som jag brukar bollforma. Tyvärr gjorde jag aldrig det förra året, så nu är det en ovalformad STOR boll. Måste alltså klippa ner den efter det den har blommat klart!


I "långrabatten" hoppar det upp olika lökväxter. Det är MASSOR av tulpaner med stora knopp, tror att det är ljusgula men jag är inte säker. Här är det blå hyacinter bredvid den brokbladiga järneken. Den höll på att dö förra året i torkan som var, men med massor med kannor vatten var och varannan dag så överlevde den. Ska bli spännande att se hur det går i år. Man får nog vara med lite tidigare och spilla på den vatten.....


I "långrabatten" hittade jag också dom här lila blommorna som jag först trodde var luktvioler, men bladen stämmer inte alls. Så vad 17 kan det vara!? Tips emottages tacksamt!


Det här ovan är iaf pärlhyacinter, fast av någon tjusig namnsort som jag inte kommer ihåg längre. Dom är väldigt mörka nedtill på blomman, nästan svarta, men det syns inte på bild.



Gräset börjar bli grönt i stora fläckar, så det är nog dags att räfsa bort allt skit som ligger på det efter takrengöringen. Rolle har ju tagit bort 95% med dom återstående procenten ligger överallt i trädgården. Dessutom har det orange betongdammet trängt in i trävirket på båda altanerna - inte kul. Men taken blev jättefina.....



I min stora svarta kantiga nya kruka vid ingången har jag ställt ett gräs. Det är ett pampasgräs som kan bli uppåt 2 m högt. Jag har haft det i växthuset över vintern och nu hoppas jag att det överlever våren och kommer att växa till sig (det står visserligen i en ganska liten kruka så några 2 m lär det inte bli) och börja blomma. Har tänkt mig att blomningen ska se ut som nedan (fniss).....


SUSIE



4 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det börjar se riktigt vårlikt ut hos dig. Gräset på nedersta bilden är otroligt fint så jag förstår att du vill att ditt ska se ut så :)
Den okända blomman har jag ingen aning om vad det är men fin är den.
Men alla blommor till trots, det jag är mest nyfiken på är hur det ska gå idag med ert hundmöte. Håller tummarna att det blir ett lyckat möte. Ska bli jättespännande tt läsa ditt inlägg om det ...

Kram Anita

MannsGarden sa...

Våren har helt klart kommit till din trädgård. Det lite brungrå nyanserna som hänger kvar i slutet av vintern har ersatts med vårigt grönt och blomningen har kommit igång. Härligt. Din oklippta forsythia är fin med sin trädform, tycker jag.
Tror att din okända blomma är någon sorts tandrot, kika på den.

Kram Ulrika

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det en "tandrot", en Cardamine glanduligera så tack för hjälpen Ulrika!
Anita/ Och hundmötet idag gick fantastiskt bra - återkommer om det!
SUSIE

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken fin vårblomning du har. Hade ingen lycka med julrosorna, men flyttade på dem till en nyanlagd rabatt för några år sedan och där stortrivs de. Är glad för det. Din ser ut att må bra. Ditt Forsythiaträd är riktigt läckert.
Skall bli spännande att läsa om hundmötet.
Kram Marika