torsdag 28 april 2022

"DAGISHUNDEN" MOLTON

 Vi satte in en annons på Facebook om att vi ville ha en "dagishund". Bra idé tyckte vi för en hund som inte vill/kan vara ensam - och otroligt bra för oss som inte heller ville vara ensamma!

Vi har ju varit utan hund - efter 43 år som hundägare - i 1,5 år nu. Vi hade bestämt oss för att inte skaffa oss någon ny, med tanke på våra åldrar. Man kan ju inte bara tänka på sig själv, men det har verkligen varit en pina. Varje dag har man saknat en kompis och när man tittat på nåt djurprogram på TV med hundar (vilket vi gillar att göra) så har man gråtit en skvätt.

Vi fick naturligtvis en massa svar, men dom flesta bodde i Visby vilket betydde en resa för hundägaren  varje dag på minst 2 x4,5 mil. Inte så kul. Dessutom så var nästan alla lite större hundar, trots att vi annonserat om att vi gärna ville se efter en mindre hund. Skälet är att vi först och främst gillar mindre hundar, men också att det är lättare  - ifall nåt händer och man måste bära hunden.

Det dök dock upp några annonssvar med små hundar, den första vi fastnade för var en strävhårig taxtik som dessutom inte bodde längre bort än någon mil. Hon var helt klart av intresse för oss vars första hund var en underbar strävhårig tax (Brasse) som blev hela 18 år och som var fantastiskt snäll. Men innan vi skulle träffa tiken  i nästa vecka så dök Molton upp. Och vi föll pladask.....

Det var alltså inte bara ett annonssvar utan också i verkligheten. Han var här redan igår med sin matte  och det klickade direkt. Det är en underbar söt, glad, pigg, väluppfostrad och kelig liten krabat. Som synes är han vansinnigt snäll också. Han gillar andra hundar, barn och människor. Han är en s.k. fyrvägskorsning (dvärgpudel, maltezer, jack russel och shiwawa). Han är kastrerad, vaccinerad och försäkrad och hans matte jobbar 50% hos veterinären i Hemse. Perfekt!

När man ser ovanstående bild så kanske man förstår att vi blev så vansinnigt förtjusta direkt. Han är i perfekt storlek, väger 7,5 kg, och verkar ha samma lynne som Santos och idag är han alltså här för första riktiga långa dagisdagen! Husse lämnade honom i morse 06.30 - vilket för mig var vansinnigt tidigt eftersom jag legat hela natten och försökt sova utan att lyckats. Bara låg och funderade och såg fram mot dagen och somnade inte förrän framåt småtimmarna. Sen ska husse hämta Molton nån gång vid 17-tiden. 

Rolle hade satt klockan på 06.30 men den hann inte ringa innan mobilen plingade och dom stod utanför dörren. Men det gick hur bra som helst. Alex lämnade Molton och en hel kasse med tillbehör. Leksaker, mat, hundgodis, olika koppel, liggfilt (som jag har under skrivbordet på kontoret, annars får han ligga precis var han vill - även i sängarna), torkhanduk m.m. m.m. 

Efter det har morgonen varit precis som vi önskade; En liten hund som vill leka, en liten hund som vill ha lite godis (men inte får för mycket), en liten hund som vill kela (äntligen får man hundpussar igen) och en liten hund som vill ligga nära och känna trygghet. Ja, det är så att även vi känner en speciell sorts trygghet när man har en hund bredvid sig. Sen vill han naturligtvis gå ut och kissa ibland också, även om det regnar.....

OBS! Bilderna har jag fått av av matte Julia och husse Alex och även fått tillstånd att använda dom i min blogg.

SUSIE



6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men så underbart Susie! Vilken fantastiskt söt liten hund ni får vara dagmatte/husse åt. Och det verkar ju som om han redan nu trivs hur bra som helst hos er. Tänk så härligt att ni återigen får ha en hund som ni kan gosa med och gå ut på promenader med. Och jag kan tänka mig att han trivs att springa omkring på er tomt.

Jag är verkligen glad för er skull, att det löste sig så bra med annonsen. För Monton, hans matte och husse och för er.

Nu ser jag fram mot blogginlägg med Monton :)

Ha nu en första riktigt fin dag tillsammans!
Kram Anita

Susie på Stjärnarve... sa...

Tyvärr skrev jag fel namn, han heter Molton. Ovanligt namn men det hade sin förklaring naturligtvis!
Just nu är Rolle ut och går med honom, var vet jag inte men jag misstänker att det antingen är det vi kallar "järnvägsrundan" eller också är det i "kohagen", alltså den lilla skogen bakom oss. Kvigorna har nte kommit ut ännu, så det passar bra... Själv har jag gjort iordning lunch, inte så svårt till Molton bara att hälla upp lite torrfoder!
KRAM/Susie

Rosor och ruiner sa...

Men vad roligt för er, och så bra för lilla Molton, att få vara hos er och slippa vara själv! Så söt han är, förstår att ni fastnade för honom! Lycka till nu!
Kram Gunilla

Paula Merio sa...

A match made in heaven som dom säger! Vilken sötnos, och så himla lyckat det blev! Och vilken bra idé att annonsera om dagishund! förstår att ni fick en hel drös med svar! Jag har ju tänkt i samma banor, den dagen om jag ännu är någotsånär pigg när inte Daniel är med mig längre. Då kan jag rasta någons jycke eller vara dagmatte iaf då och då. Någon mer egen hund blir det inte. Men att vara helt utan nospussar...jag förstår er längtan så väl. Och säger bara: Grattis till Molton (?) som fått världens bästa dagismatte/husse och grattis till er som får sällskap av en charmknutte! Kram

Ingrid sa...

Så härligt det låter! Vilken tur både för hunden och hans matte att ni kunde ta hand om den lille sötnosen.
Lycka till med uppdraget som dagmatte!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken liten sötnos, förstår att ni föll för honom. Kan inte bli bättre.
Lycka till med er nya kompis.
Kram Marika