onsdag 20 april 2022

ALTAN & PENSÉER

 Det var ett tag sen jag la in nåt, men det har varit fullt upp med en massa annat. Men nu så orkar jag inte längre hålla på att dona på altanen, så jag fick lite tid över till ett inlägg i alla fall!


 Idag har vi jobbat lite hemma (städat) samt att jag har försökt plantera dom 12 penséerna vi köpte hos Jonas i När. Det har gått lite segt, för det är svårt att bestämma vilka ´sneer (som Rolle kallar dom) som ska sitta var. Dum som jag var så köpte jag 4 färgkombinationer med 3 av varje - och naturligtvis så blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Men...blommor är ju alltid vackra oavsett färg så det blir nog Ok ändå!


Sen har vi båda varit till Hemse för vår 4:e covidspruta, så nu är det avklarat för ett tag. Men rätt var det är så får man nog veta att man behöver vaccinera sig en gång i halvåret - och då är det bara att ställa upp! Jag har faktiskt lite svårt att förstå dom som inte tar nåra sprutor. Ok om dom har nåt vettigt medicinskt skäl, men att inte ta bara för att "det är nog inte bra", det köper jag inte!


Så här trist som ovan ser det ut på stora altanen när inga växter kommit upp, ingen pool är fylld och framförallt ingen (alltså Rolle) inte laserat golvet.


Först testade jag med en orange pensée, men då hade jag två orange över som jag inte visste vart jag skulle sätta. Alltså så slutade det med en lilarosa - och tillsammans med krukorna nedanför med ljust lila och mörkt lila med vitt så blev det bra tyckte jag. Jag kan ju inte alltid ha bara rött och orange på alla blommor där ute. 


Men sen kom jag på att jag har ju en trälåda med en plastlåda inuti som måste fyllas med nåt. Där behövdes det dock bara två - och då blev det dom orange. För sen måste jag ha en på "spjutet" som ska sitta längst bort bredvid trappan - och då får det bli en orange. "Problemet" löst! Dom andra jag har över ska sitta på framsidan i korgen på väggen. Har tagit fram krukor som jag tror att jag får plats med där, Vi får se i morgon.....


Här ovan har jag ett annat jobb som måst fixas inom kort. Det är en sammetshortensia som växer nedanför kortsidan av altanen som jag måste klippa ner. Om jag inte gör det blommar den dåligt och dessutom blir den då alldeles för hög.


Så här trist ser det ut på baksidan, men om det bara fortsätter med lite värme, massor med sol och kanske lite regn så kommer nog allt igång ordentligt. Fast det är en sen vår i år.....

SUSIE




2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag är så tacksam över att solen skiner och att det har blivit lite, lite varmare, men visst skulle det sitta bra med lite regn? Man är ju aldrig nöjd! Heller hur?
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Penséerna hör till, hos mig med. De blommar länge och är riktigt söta. Fascineras över alla olika färger man kan välja på.
Det blev fint hos dig.
Ha det gott /Kram Marika