onsdag 9 mars 2022

KRÅNGEL

 Ni undrar väl kanske vad jag håller på med. Det är faktiskt nästan så att jag undrar själv. Men nån tid till att kommentera hos er, det har jag inte haft nu på en massa dagar....

Men för att börja från början, så börjar jag med det jag började med i sista inlägget. Alltså visar jag här hur lite jag kommit med pusslet. Det är alltså inte det jag pysslat med. Tvärtom, jag var väldans glad härom dagen när jag fick en stund över och då lyckades klämma dit "hela" 3 bitar på en halvtimme. Så här ser det alltså ut nu.....

Mitt 2000-bitars pussel.

Därefter gnällde jag i inlägget att jag inte hade kunnat varit i trädgården i helgen trots det fina vädret, men berättade att vi tidigare under veckan fått en hel del gjort. Bl.a. beskar vi en korallkornell som både hade blivit vansinnigt hög samt börjat "titta upp" på en del ställen där jag absolut inte vill ha korneller!

På nedanstående bild så ser man mitt på en hängsyren som växer i en liten rabatt. Över en meter bakom den, precis nedanför murrabatten, växer en rödbladig fläder. Bakom den i sin tur växer en korallkornell på utsidan av staketet. Den stack upp en meter ovanför flädern (!) och dessutom bestod den av massor med grenar.....

Vad skönt att skräpet efter beskärningen är borta också!

Så vi tog ner den i lämplig höjd och tog dessutom bort en massa grenar. Det var nämligen så att när man var på altanen så såg man inte vilka buskar som var vilka, såg bara ut som ett stort snår - och så vill man inte ha det! Både hängsyrenen och den rödbladiga flädern beskar vi kraftigt förra året, så nu ska det bli spännande att se hur det hela ser ut i år.....

Såna här låga stumpar lämnade jag efter det vi skurit ner vindruvorna tidigare i vintras.

Det jag ägnat hela min vakna tid till är faktiskt att få igång det här med den "fådda" iPhonen. Min kusin skickade med alla papper och alla koder jag skulle behöva, men trots det fick jag inte igång den. Den var "leverantörslåst", fick jag efter mycket om och men reda på av TRE. Men det skulle inga mobiler vara om den var köpt efter 2018. Mobilen var alltså köpt med ett abonnemang på ett år hos TRE i deras butik i Stockholm i juli 2019?


Vid ett antal kontakter med deras kundtjänst, där jag inte bemöttes speciellt bra, så fick jag reda på att just den här mobilens EMEI nummer inte fanns hos TRE - så dom kunde inte göra någonting.....!?     Jag skulle istället gå till nån av deras butiker så kanske dom kunde hjälpa mig!! Det finns alltså ingen sådan butik här på Gotland, den är nedlagd.....


När vi var uppe i Visby i förra veckan var vi på Elgiganten och köpte en ny simpel Doro-mobil till Rolle i vilken han har ett kontantkort. Där fick jag en otrolig massa hjälp, men hade då inte med mig alla papper. 

Så när vår diskmaskin sa upp sig i förrgår (Tänk att allt krångel kommer i grupp, men efter 15 år kan man kanske inte klaga!) så bestämde vi att den nya skulle köpas hos Elgiganten. Då kunde jag passa på och be om hjälp med iPhonen. Vilket alltså skedde igår.....

Just nu ser det ut så här i köket och den nya diskmaskinen - en Cylinda -  är inburen (fy faan) och klar för installation.
Vi ska ha vår vän Cronis på middag ikväll, så det är bara att hoppas att Rolle fått till allt tills dess.

Mannen som hjälpte mig med mobilen på Elgiganten la ner hela sin själ, men trots att han hade ett specialnummer till TRE så kunde dom inte göra något. Han provade bl.a. mitt simkort i en annan telefon - det fungerade - och han testade ett annat i iPhonen - det gick inte att öppna. Man MÅSTE tydligen gå in med telefonen i en butik och få den upplåst (!?) och det var inte säkert att det skulle fungera ens då.....

I växthuset upptäckte jag idag att ett prydnasgräs jag köpt i höstas och som väntar på att få komma ut och
planteras nånstans, det har börjat blomma. Det är massor av små blomkolvar på det.....

Efter alla tel.samtal hit och dit så var man ju tvungen att ladda ner pengar flera gånger, ändå höll det på att ta slut igår. Det är vansinnigt dyrt med kontantkort, men Rolle ska ju bara ha mobilen för att kunna kontakta mig och till det kommer den vara perfekt. Men igår kväll kom jag på att använda mitt nya simkort (abonnemang hos Fello) i Rolles mobil, så just nu är han utan nån mobil - men vi kan både ringa och ta emot samtal hemma utan problem. Alltså är "mobilproblemet" löst för närvarande. Fast det slutar förmodligen med att jag får köpa en ny dyr mobil till mig själv och hemmet.....

SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket tålamod du har med dina mobiler. Hoppas att det ordnar sig på något sätt.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Thalassa sa...

Jag vet inte om jag törs råda när det gäller dyra inköp … men titta på www.swappie.com.

Jag har i massor av år enbart använt iPhone (o iPad). Min synskada gör att jag använder paddan mer än mobilen, och jag var inte beredd att betala 10.000 för en ny mobil för ca ett halvår sedan. Köpte därför en iPhone X för ung halva priset. Den är alltså begagnad men genomgången och har ett års garanti. Du väljer vilket skick du önskar - jag tog den dyraste varianten (nyskick). Du kan läsa mer om deras hantering på nätet. Det kan ju vara värt att ”titta in” hos dem. Jag är jättenöjd med min mobil o gillar deras affärsidé betr återanvändning. Lycka till!