fredag 11 mars 2022

FEM EN FREDAG

 Helg igen och äntligen börjar det se ut som vår ute! Ja, jag vet - det kommer säkert några veckor till med skitväder, men nu vet man iaf att det nog blir vår ganska snart!!


Det första jag ska göra är att om några veckor gasa iväg till Jonas i När och köpa lite penséer. Det brukar jag göra väldans tidigt - och det har alltid lyckats. Inga penséer har frusit ihjäl tidigare så det ska väl inte hända i år heller! Jag tar nog en tur till den nya handelsträdgården i Lye för att kolla om det finns nåt lite extra där.....


Därefter måste man börja "pynta" lite på altanen och ta ut alla möbler och hänga upp trådgardinerna, även om det förmodligen blir försenat i år. Vi ska få taken på huset rengjorda och när det sker vet vi faktiskt inte ännu. Vi har sagt till att vi vill ha det gjort innan våren är slut, men man vet ju aldrig med hantverkare. Men det måste göras i år. Taken som var tegelfärgade när vi flyttade hit, dom är numera gråsvarta med massor med påväxt. Inte kul.....



FEM FREDAGSFRÅGOR

Jag tackar återigen Elisa för att hon orkar ge oss roliga frågor varje vecka. Det är faktiskt ganska tufft av henne. För att glädja henne så gå in på hennes blogg och läs andra deltagares svar. Här följer mina:
  1. Finns det någon trängsel du undviker? Ja, alla...men det är inte så många här på ön! Maten handlar min käre gubbe, jag har endast varit inne i en matvaruaffär 3-4 gånger under hela pandemitiden.....
  2. Vilken var den senaste större folksamling du deltog i? Måste vara för 3 år sen när jag, Rolle och Santos (vi saknar honom otroligt fortfarande) tog färjan till & från Oskarshamn. Den var mer eller mindre fullsatt!
  3. Har pandemin medfört någon ändrad vana hur du hanterar trängsel? Ja, man står ju inte och hänger nära någon precis!
  4. Vad är det längsta du stått i kö? Till Universal Studio i Los Angeles. Vi kom innan dom öppnade så vi fick köa ett bra tag innan vi kom in. Men det var betydligt värre när vi skulle åka därifrån! Vi hade lånat en bil av goda vänner och hade inte en aning om vilket bilnummer den hade. Rolle kom dock ihåg vilket bilmärke - ett märke som nästan alla andra också hade - och vilken färg den hade. Sen är han ju väldans kunnig när det gäller bilar - som tur var! Jag hade också undermedvetet lagt på minnet vilken sektion vi parkerat i. Det var nästan tomt på morgonen när vi parkerade, men ungefär 1000 bilar när vi skulle åka därifrån. Så det tog sin rundliga tid innan vi kom iväg.....
  5. Var trängs du mest? Har aldrig gillat trängsel och alltid försökt undvika sådan även när vi bodde i Stockholm. Här på Gotland kan jag inte påminna mig någon som helst trängsel.....

Fast visst finns det även här på Gotland - se ovan! Men som gotlänning så badar man aldrig på såna här stränder under semestertider, vi har våra egna smultronställen. Sen när "badarna" åkt hem då kan man utan problem hitta helt öde badstränder.....


SUSIE

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, har väl börjat hänga lite närmare, vaccinpass och allt, ha en trevlig helg, kram

Bokdamen sa...

Länge sedan jag var på Gotland, var på sommaren, trevligt, och ja mycket folk. Förstår att ni har egna smultronställen att vara på när det är högsäsong, minns att vi försökte hitta ställen där det var mindre folk, var inte helt enkelt. Trevlig helg!

Ingrid sa...

Då hann du före mig med penséer i år. Jag har funderat på det i flera dagar men inte kommit till skott.
På Stenstugu odlade jag penséer själv några år, men det var rätt pyssligt. Man sådde dem på sensommaren och planterade ut dem i trädgårdslandet när plantorna gick att hantera och sedan stod de där hela vintrarna och blev hur fina som helst när vårvärme började komma, så penséer tål minsann.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

BP sa...

Bilden från badstranden fick mig att skratta gott. Det är inte bara på Gotland som "infödingarna" har sina smultron-stränder. Det har man även i Spanien, åtminstone på Costa Blanca:-)
Sedan är det ju stor skillnad om man är pensionär eller arbetsför. Du och jag är ju det förstnämnda, så vi kan välja när vi ska göra vad. En stor fördel redan innan pandemin faktiskt.

PS: Ditt "mossiga tak" är ju inne som bara den. De flesta natursköna hotell i många länder låter det växa på taken. Det lär visst vara bra för klimatet och miljön har jag förstått;-) DS.

Paula Merio sa...

I min ungdom kunde jag ligga bland andra tätt packade sillar på en badstrand, haha, aldrig numera, förstår att ni öbor smyger omkring i buskar och vet var ni kan hitta lugn och ro.
Jag minns också Universal Studios, himla kul var det att sitta i tåget o träffa HAJEN! Minns att det var första gången jag såg att man hade olika symboler vid parkeringarna för att man lättare skulle komma ihåg var man ställt bilen...tsss
Jag har beställt mat på nätet men föredrar nog att gå o klämma och känna på speciellt frukt och grönt alldeles själv...
Ha nu en skön helg, här är det vindstilla idag, första dagen på flera veckor. Har känt mig som om jag bodde på en vindpinad ÖÖÖÖÖÖ, hihi
Kramen

Kina sa...

Kanske man skulle köpa lite penseér då. Eller vad tycker du Susie?
Den där badstranden du visar, är inget som lockar längre, men i yngre dar älskade jag att ligga och steka mig och titta på folk i trängseln. Man förändras med åren!
Jag handlar på tider då jag vet att det inte är så mycket folk i affärerna. Vill gärna se och klämma (bara lite) på varorna jag köper.
Det där med att inte hitta bilen har jag också upplevt! Jag har nog skrivit om det, när jag var på NZ.
Trängsel är något jag också försöker undvika i den mån det går.
Ha det gott! Kram!