lördag 12 mars 2022

"GOTLANDS SNÖIGASTE TOMT"

 Idag stämde faktiskt epitet "Gotlands Snöigaste Tomt" som vi med lite allvar i botten brukar skoja om att vi har. Men efter att vi har haft 3-5 plusgrader i en vecka så hittade jag faktiskt ändå snö hos oss! 

I hörnan mot "parken" så låg det lite snö kvar.....

Jag tog en liten tur runt tomten för att kolla om några vårblommor hade tittat upp, men det var ingen större risk. Det är alldeles för skuggigt här. Tänk om bonden kunde avverka dom extremt höga träden i kohagen, då skulle vi få en riktigt solig och mysig tomt - både för oss och för växterna. Men det är väl som man brukar säga; "Var försiktig med vad du önskar dig! Det kan  lätt bli nåt som man inte alls tänkt sig....."

I parken ute vid kärran där det förra året växte en stor gran (med vintergäck under), där finns det massor med snö!

Det knasiga är att numera när träden blivit så vansinnigt höga så tittar solen in UNDER trädens grenar på tidig vår och sen höst när den inte går så högt på himlen. Det är lite trist med så mycket skugga, men samtidigt är det rätt skönt för jag har märkt att utmed vägen där solen når att skina jämt, där är det torrt. Otroligt torrt - och det är ju inte heller bra för växterna!

Som synes har vi inte beskurit klotrobinian, jag - eller rättare sagt Rolle - tröttnade när vi gjorde dom jobben!

Vad jag däremot kunde se var att gräset faktiskt har växt - och inte bara gräset. Vid min "folly" där jag har fyra klätterrosor, där var det full fart. Alla rosgrenarna har massor med knoppar och när man ser det så blir man ju otroligt glad. Det är ett visserligen ovanligt tidigt, men ändå ett riktigt vårtecken. Nu är det bara att hoppas att det inte blir minus 15/20 grader nån natt, det räcker så bra med dom -5 som det varit sista tiden.....

Rosknopp!

Men det är inte bara med glädje man tänker sig framåt i tiden och planerar både det ena och andra för trädgården. Jag t.o.m. drömmer om hur jag gör nya rabatter och vad jag ska plantera i dom! 
Vi har ju så pass stor tomt - och massor med rabatter, buskar och träd - att det är ganska jobbigt att hålla den i hyfsat skick. Så det där med att ha en "fin trädgård", det har jag gett upp för en massa år sen. 
Vi orkar helt enkelt inte, även om jag tycker att trädgårdsarbete egentligen inte är nåt arbete - utan bara kul. Men kroppen säger numera ifrån.....
 
Här är "follyn" med 4 klängrosor, 3-4 buskar, några perenner, lite lökar och MASSOR av ogräs! I bakgrunden syns poolens inklädnad på altanen och till höger skymtar växthuset.

Idag var först Rolle i växthuset och städade ut det värsta. Sen gick jag ut och ställde till igen *fniss* genom att ta bort lite vissnade blommor på pelargonerna och så vattnade jag. Det börjar bli varmt om dagarna så man är tvungen att vattna åtminstone varannan till var tredje dag nu. Sen tog vattnet i vår behållare slut så vi fyllde på en och då upptäckte Rolle att den läckte vid kranen, så han fixade det.
Efter det blev det lite Formula One-träning och middag med ett glas rosévin. Vi åt nåt vi inte är ätit på 25 år minst, kasslér med stuvad spenat. Inte speciellt gott, men det var Ok iaf!

Den japanska bambun med sina torra bladkanter är väldans dekorativ (men hemskt invasiv) men just nu ser det ut som det är snö på den, vilket det alltså inte var!

Nu ska jag förflytta mig till vardagsrummet och den andra rektangulära lådan, TV´n! Jag ska nog inte se melodifestivalens final, har inte sett dom andra inslagen, utan jag tror att Rolle och jag ska se nån "trevlig" film istället. Helst nån engelsk thriller.....

SUSIE



5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi har några snöfläckar kvar, men ganska bart. Det ser vårlikt ut hos dig. Vi hade sol och fint men det var inte riktigt varmt, trots 7 grader. Hoppas att det inte kommer mer snö nu, men det är inte helt omöjligt, det är fortfarande bara mars.
Ha det så bra /Kram Marika

Ingrid sa...

Visst finns det en och annan snödriva kvar i skuggiga lägen även här, men slutar bara de här nattfrosterna försvinner de nog snart.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har vårfølelse hos meg også, men det er mye snø fortsatt. Så de første blomstene må jeg vente noen uker til før dukker opp.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja det var vääääldigt mycket snö :) Då skulle du se vår trädgård. Där finns inte en snöfri fläck. Det spelar ingen roll att det är 8 plusgrader och solsken på dagarna, snön smälter inte det minsta lilla. Men, det är bara att vänta. Blommorna finns någonstans därunder.
Hoppas ni fick en fin lördagkväll och hittade någon bra film att titta på! Här blev det traditionsenligt Mellofinal och jag tyckte rätt låt vann.

Kram Anita

MannsGarden sa...

Hej Susie,

Tycker det ser ut som om ni börjar få vår trots snön som ligger i skuggan, men visst är det trist när någon annan bestämmer hur mycket sol man får. Varma, torra somrar är man lite mer tacksam...
Drömmer och planerar för nya rabatter titt som tätt men oftast stannar det med det p g a insikt om plats- och tidsbrist. Läste en gång att så länge man håller kanterna fina och rensar ogräset i utkanterna så ser planteringarna fina ut. Lät så bra men jag antar att ogräset inte får vara av den högre sorten då.
Låter som om ni har ett gott samarbete du och Rolle!

Ha det gott! Kram Ulrika