Dagens ilskna inlägg (det är nästan så man börjar bli van vid att vara grinig efter allt strul sista tiden) består av klagomål på vår tidigare elleverantör, Stockholms Elbolag.
Vi har varit "fast anslutna" till dom i flera år, vilket har visat sig vara ett bra avtal och vi har varit nöjda men.....Som ni alla vet har vi haft telefonproblem vilket tydligen betydde att bolaget inte kunde kontakta oss i tid innan avtalet gick ut i slutet på februari. Att dom bevisligen hade vår mailadress och redan då kunde nått oss på mailen brydde dom sig tydligen inte om. Istället fick vi ett mail som var skickat till oss först den 7 mars där dom påpekade att vårt avtal gick ut 26 februari och därför erbjöd oss nya priser (mycket, mycket, mycket högre naturligtvis) och att vi då skulle svara innan midnatt samma dag!
Dom första blommorna hos oss, trista blaskiga ljusblå scilla! |
När jag ser den här vyn så blir jag extra glad över att jag valt så många vintergröna växter..... |
Det hör till saken att vi måste ha Gotlands Elbolag, GEAB, som elnätsleverantör och priserna där har naturligtvis också gått upp senaste tiden. Från tidigare runt 3000:- per månad på vintern, till 3500:- för februari i år. Till det har alltså kostnaden för själva elen tillkommit med mellan 2000/2300:- för vintermånaderna. Så c:a 5.300:- har alltså tidigare varit den högsta kostnaden i februari. Dom andra månaderna har det varit betydligt lägre naturligtvis. Nu var vi dock förberedda på att priserna skulle bli betydligt högre på grund av alla hemska omständigheter ute i världen.....
Så kom det en faktura för februari i helgen från Stockholms Elbolag. Den var på den enorma summan av 8343:-!? Helt plötsligt utan förvarning hade dom förvandlat vårt fasta avtal - som alltså gällde februari ut - till något dom kallade "Frihet Rörligt Avtal" vad det nu kan vara för nåt. På fakturan kostar elen oss 287,53/kWh istället för det vi hade innan på det fasta 48,58/kWh! Det här skulle betyda att kostnaden tillsammans med GEAB skulle bli över 11.800:- för februari. Vi förstod ju som sagt att det skulle bli dyrare beroende på elkostnaderna just nu, men nästan 12.000:- för en månad, helt vansinnigt! Dessutom gällde fakturan för februari när vi fortfarande hade ett fast avtal - enligt vad dom själva också skrivit i första mailet!!
En av mina Yucca som har otäcka stickiga blad och som jag skulle kunna tänka mig ge till Stockholm Elbolag! |
Så kom ett svarsmail igår; Där skrev dom att vårt avtal hade gått ut den 6/2!? Så nu gäller det att informera bolaget att dom har fel och att dom därför ska skicka ut en ny faktura med rätt summa!! Blir antagligen ett otroligt massa tjafs.....så jag återkommer!
SUSIE
4 kommentarer:
Jag har krånglat och bytt elbolag en gång, men det sket sig riktigt, för innan jag fått första fakturan hade de gått i konken, så det blev Geab en vända till. Nu behöver jag inte bekymra mig, för här vi Odvalds har vi kollektivt elavtal och det är än så långe väldigt förmånligt.
Hoppas att det ordnar sig för er!
Kram, Ingrid
Alltså....allt det här "nya" med mail hit och dit, trycka siffror hit och dit när man försöker ringa med mera, med mera. För ringde man ett samtal, kom fram, pratade med en kunnig människa, inte robot, och fick sitt ärende ordnat. Man blir tokig. Just nu håller jag på och försöker få in alla våra fakturor som E-fakturor, vilket ju också uppmanas till på alla räkningar som kommer i brevlådan. Hittills är det en som har fungerat utan krångel. Under jul, när vi var en månad i Trosa hamnade jag hos kronofogden. Jag hade bytt telebolag från Telia till annat och trodde att allt var frid och fröjd. Då hade det kommit någon slags slutfaktura från Telia som skulle betalas inom väldigt kort tid, gick vidare till indrivningsbolag och precis när vi kom hem, hamnade hos kronofogden. Det var många samtal och väntande i telefon innan allt det klarades upp. Till saken hör också att jag faktiskt hade ett tillgodo hos Telia på nästan samma belopp. Suck!
Nej men usch ... det här var inte roligt. Och jag anar att du är inte gladare idag och har förmodligen fortfarande en massa mail som måste skrivas och besvaras. Förstår att du är arg! Hoppas det löser sig med det felaktiga datumet för ert avtal!
Kram Anita
Når en først har kommet ned i slikt elendig spor, å blir man liksom der. Det ser ikke ut til å bli bra overhodet. Men plutselig så løsner det og alt går på skinner igjen.
Skicka en kommentar