tisdag 1 februari 2022

CAFÉ DE PARIS- smör

 Igår skrev jag om att vi - förmodligen - skulle ut på onsdag och klippa ner fjärilsbusken i "poolrabatten". Nu kommer det inte bli så, det kommer antagligen vara alldeles för trist väder. 

I söndags stod det på SMHI-s vädersite att det skulle vara soligt och plusgrader i morgon. Nu är det ändrat tills på fredag...så det är bara att flytta årets första trädgårdsdag dit!  

Risken för att det ser ut så här i morgon är stor, så det är bara att vänta på värmande sol.

Istället så ska jag roa mig med att ge dig ett otroligt bra recept på Café de Paris-smör. Jag ska inte göra ett sånt idag eftersom jag har en stor klick i frysen. Den ska användas när vi ska äta upp dom två biffar Rolle köpte i Hemse idag. Det kommer alltså bli en lyxmiddag" den här veckan.....

Så här ser det ut nu, fast det är ingen sol idag tyvärr.....

Första gången vi åt det här smöret måste ha varit nån gång på 80/90-talet (tror jag) när vi blev bjudna på middag hemma hos Olle. Han var egentligen kompis till Berra (som jobbat hos oss) & Boel. Dom två är vi goda vänner med fortfarande och vi har hälsat på dom flera gånger sen dom flyttade till Markaryd och dom har också varit här. Tyvärr lever dock inte Olle sen många år tillbaka. Hur det kom sig att han bjöd bara oss två kommer jag faktiskt inte ihåg, men det kan vara att Berra & Boel just det året bodde i Los Angeles. Men en mycket god middag var det och trevligt hade vi.....

(OLLES) 

CAFÉ DE PARIS-SMÖR 

1/4 kg smör, ej x-saltat

1 äggula

1 ½ msk tomatpuré

1 msk fransk senap

1 msk hackad lök

2 msk hackad persilja

1 msk hackad gräslök

1 msk hackad dill

1 tsk finhackad kapris

½ msk torkad grönpeppar

1 tsk timjan

1 krm salvia

 1 krm dragon

1 krm rosmarin

1 krm curry

1 krm fyra kryddor

½ tsk paprikapulver

½ tsk worcestersås

1 tsk citronsaft

½ tsk konjak/portvin eller ½ kapsyl konjaksessens

½ krm vitpeppar

½ krm svartpeppar

½ tsk salt

1 doft av cajennpeppar 

= 24 ingredienser!

1) Tag fram smöret i rumstemperatur och låt det bli riktigt mjukt.

2) Finhacka lök, persilja, gräslök, dill och kapris ytterst fint.

3) Stöt dom torra kryddorna och blanda sedan alla ingredienser.

4) Vispa allt med elvisp så det blir fluffigt, lent och ljusnar.

5) Lägg över i mindre skålar och låt stå framme.

6) Det går att frysa det som ska användas senare, men låt det sen stå framme och vispa det innan      servering.

👍 😋 👌

Som synes är det inte lite med ingredienser, men jämfört med sånt där färdigt smör man köper - eller ännu värre, pulvermix - så är det i en helt annan liga! Så lycka till och smaklig måltid!!



SUSIE

2 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Wow ... vilken nostalgitripp! Jag har i princip samma recept, i varje fall är det lika långt och görs på exakt samma sätt. Jag håller med ... det är gudomligt gott. Men det är många, många år sedan jag gjorde det.

Kram Anita

Paula Merio sa...

Meh, är det nåt fel på det färdiga Cafe de paris-smöret i rulle? Nu är inte det min favoritsmak, jag föredrar vitlökssmör (vet att du inte äter vitlök) o så vill jag gärna ha persilja i också. Hoppas biffarna smakade! Jag åt en entrecote i helgen, men fuskade. Tog en klick vanligt smör och hällde på vitlökspulver, inte alltid så noga när man äter ensam.....o fort ska det gå när man blir sugen! Kul med en månadsbild, minns när det var populärt i många bloggar. Jag skulle säkert välja att fota Sundbornsån som rinner här förbi. Strömt vatten så den fryser aldrig.
Kvällskram