måndag 27 december 2021

EN HÄRLIG DAG

 Måndag igen. Helgen är över. Konstigt - när jag var barn, då tyckte jag julhelgen var otroligt lång. Nu är den över redan efter en kort helg.....

Vi vaknade till ett fantastiskt fint väder idag. Det är bara -1, vindstilla och klarblå himmel. Solen höll på att gå upp och man kände att vintern har vänt, snart är det vår! Ja, jag vet att jag är ute minst 2-3 månader för tidigt, men just idag känner jag mig så glad och pigg - och det måste bero på ljuset och vädret. Man har ju liksom tröttnat på mörker, kyla och blåst. Vi har redan fått vår beskärda del i år!


Blå himmel och sol sett från matrummet.

Idag hade jag tänkt gå in på nätet och beställa hem lite förnödenheter från Apotea, men jag kom inte in. Mitt bank-id fungerar inte. Försökte också gå in på 1177, men det fungerade inte där heller. Det här har hänt två gånger tidigare. Första gången fick jag en ny inloggningsdosa från banken, andra gången fick jag byta tillbaka dosa till den gamla - då fungerade det. Mycket konstigt! Det är bra med internet - men bara när det funkar!!


I köksfönstren har jag två blå hyacinter.

Helgen var inte så lång som sagt, vilket kändes riktigt skönt. För vi har i år för andra gången på 19 år varit ensamma över hela julhelgen. Våra goda vänner här i Eksta som brukar vara hos oss på julafton kunde inte komma på grund av sjukdom. På juldagen brukar vi också ha gäster, men i år - och förra året - avstod vi från det på grund av pandemin. Det är dumt att utsätta sig för risker i onödan. Men det blev därför en extra trist jul..... 


Hade bara hyacinterna och en bukett med tulpaner (som tog slut igår) över julen, så Rolle köpte
en azalea åt mig igår.

Vi båda har dock haft en lugn och skön jul, med lagom med god mat och massor av TV-tittande. Det enda man kunnat göra annars är att cykla, alltså trampa motionscykel. För man måste ju röra på sig lite. Fast jag for som sjutton dagarna innan julafton; Lagade julmat, städade, tog bort dom vanliga prydnassakerna och ställde upp juldekorationer. Ja, ni vet - allt som "måste" göras innan jul. Och trots att jag i år endast tömde några kartonger från julskåpet, så blev det rätt mycket att göra med det ändå. Så det var skönt att bara slappa lite.....


På baksidan har vi ingen sol annat än i trädtopparna - men massor med snö!

Rolle som normalt brukar städa en massa har varit lite inaktivare. Det beror på att han har börjat med en ny medicin mot sin prostatacancer. Den blir han mycket trött av - dessutom så har han fått en allergisk reaktion. Han har blivit rödflammig på bröstet och så kliar det naturligtvis. "Jättekul!" Alltså har han varit tvungen att lägga sig på sängen och läsa & sova ganska ofta. Men han har trots det orkat med att städa bad- och duschrum samt dammsuga överallt - samt städa efter mig när jag ställt till det i köket. Pynta gör han dock inte förutom att ställa vår plastgran på plats, sen får jag klä den själv! 


Vy från vårt andra fönster i matrummet nu på morgonen.

Den här nya bromsmedicinen Rolle fått är han ensam om att få här på Gotland. När han kom hem efter läkarbesöket berättade han att läkaren sagt det och jag tyckte det lät lite konstigt. Men det är en helt ny sort, så det var väl därför tänkte jag. Men jag är ju inte dummare (har jobbat på apotek en gång i tiden) och lite misstänksam, så jag gick in på nätet och kollade lite. Då förstod jag varför! Det visade sig att medicinen för en månad kostar 30.500:-!! Och den ska han äta i många år förhoppningsvis!!!



Läkaren ringde innan jul för att höra hur Rolle reagerade på medicinen, men då var han precis och hämtade den. Det tog tid att få hem den eftersom den var så ny. Alltså ska hon istället höra av sig nu i mellandagarna. Nu hoppas jag bara att hon inte tycker han ska sluta att äta den beroende på den allergiska reaktionen. Rolle tycker dessutom att det har blivit lite bättre dom senaste dagarna. Så jag håller tummarna. Jag vill att han ska ha den här nya mer effektiva medicinen.....

GOD FORTSÄTTNING

SUSIE


1 kommentar:

Lena i Wales sa...

Fin jul och bra väder, toppen.
Hoppas det går bra med medicinen för Rolle.
Gott nytt år!