fredag 10 december 2021

ELISAS FEM FRÅGOR

 Fredag igen, med plusgrader och därmed "halt som i Kanans land" - och stackars Rolle som var tvungen att åka till Visby tidigt i morse. Läkarna på onkologen ville träffa honom. 

Men han var ute i mycket god tid och resan upp gick bra. Så nu väntar jag på att han ska ringa igen och tala om att han påbörjat hemfärden. Jag får hoppas den går lika bra (det gjorde den). Läkarna ville träffa honom för han ska få en ny behandling mot sin prostatacancer. Vad det är vet han inte, hitintills har han fått implantat var 3:e månad med kvinnligt könshormon samt en tablett med likadant hormon. Men han blev förvarnad om att det hjälper inte hur länge som helst. Hela tiden har han sagt att han varken vill opereras eller strålas eftersom han har ett flertal kompisar som gjort det och fått otroliga besvär. Men nu har det kommit nya behandlingar, så han hoppas på det.....

Idag vill man inte sitta i ruinen - även om nån skulle bjuda på skumpa eller glögg. Det regnar.....

Men eftersom det är fredag så har också Elisas 5 fredagsfrågor kommit - och dom känns perfekt avpassade efter säsongen!

* Ta sönder ett pepparkakshus eller ett hus gjort av lego, och varför? Det är klart det skulle bli ett av lego, det kan man ju bygga upp igen!? Annars skulle det vara rätt kul att bygga ihop ett egenritat pepparkakshus.

* Egenbakade eller köpta pepparkakor, och varför? Har inte bakat pepparkakor sen jag var barn, gillar varken kakor eller bullar. Så det blir inga saffransbullar heller.....

* Insnöad med din närmaste granne eller insnöad ensam, och varför? En trevlig granne kan man ju helt klart tänka sig att sitta insnöad med. Om elen gått (vanligt om man blir insnöad) så kan man spela kort eller ägna sig åt andra fåniga lekar.....

* En grön jul eller en regnig jul, och varför? En grön jul vad var jag såg - och fortfarande ser - framför mig i år, men med tanke på hur mycket snö som ligger på backen redan nu så tvivlar jag. Anledningen för önskningen är att är den grön så är det ingen snö och heller ingen is.....

* En plastgran eller riktig gran, och varför? Jag fick ge med mig för c:a 30 år sen efter att dagen före julafton, då vi stängde firman kl 18, ha snurrat runt på söder i Stockholm i timmar och letat gran. Fanns inte en enda att uppbringa, det var väldans mycket snö det året, så vi fortsatte leta utanför stan. Till slut kom vi till Älvsjö station (vi bodde i Örby bara 2 km därifrån) där vi hittade en gubbe som höll på att packa ihop allt ris som blivit kvar. Men...det fanns faktiskt 2 "granar" kvar! 

En "gran" som bara var en halvmeters underdel av en mycket större gran, samt en platt som inte hade en enda gren på ena sidan! Då var jag - som älskar julprydnader - i upplösningstillstånd, så nånting måste vi komma hem med. Det blev naturligtvis den platta granen som vi köpte. Vi hade precis lastat in den i bilen när en kvinna kom fram och frågade om hon inte kunde få köpa granen (till dyr penning) av oss, men vi tackade NEJ och åkte hemåt. 

När vi svängde ut i körbanan såg vi henne och en liten grabb på 5-6 år stå och försöka få in den enormt stora och vida - men bara halvmeterhöga - underdelen och då kände jag mig faktiskt riktigt skyldig. Men grabben såg väldans nöjd och glad ut så det gick över! Väl hemma så ställde vi granen med den platta sidan mot väggen i matrummet precis där man gick in och vi tidigare inte kunnat haft nån gran för dom hade tagit för stor plats - och den blev jättefin. Faktiskt helt perfekt!! 

Men efter den här upplevelsen så bestämde Rolle att vi i framtiden skulle ha plastgran och vi är nu inne på vår 3:e. Nu har vi en sån där led-ljusen sitter i och det är "bara" att ställa upp den, koppla in kontakten och klä den - och vi har aldrig ångrat att det till slut blev plastgran! Älskar den.....!!

Varje år försöker jag dekorera granen i olika färg, 2019 blev det rött med lite guld. 

Nyss ringde Rolle och berättade att han stod på parkeringen utanför ÖB i Visby. Han skulle bara kolla om jag behövde nåt, sen skulle han - extra försiktigt - ta sig hemåt i halkan. Han förvarnade om att han  ville ha en macka, trots att han varit på Max och ätit. Fast han tog bara ett "barnmål" då. Det är hormonerna som gör att han blir så otroligt hungrig/sugen, så jag ska koka ägg och göra en räkmacka åt honom - och en åt mig till lunch. Det är han värd.....

        

Förra julen hade jag blått, guld och silver - så i år tror jag att jag ska ha rött och blått.
Gillar omväxling av allt (utom av gubben).....

Nu hör jag bilen köra in på infarten, så nu ska vi äta räkmackor till lunch och sen ska vi se på Formula One-träningen. Sista för året så det ska bli kul! Jag återkommer.....

Trevlig helg!

SUSIE

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vacker julgran! Vädret kan man ju inte göra så mycket åt...

Bokdamen sa...

Fin julgran, har inte gran som vuxen men minns när vi fixade det i uppväxten i är har jag gjort en egen variant av pepparkakor som blev lite som småkakor, goda blev de också, inte bakat det på år och dag men passade på när jag fick ett ryck. Vem vet när jag får det igen…,Ha en skön helg.

Robert W sa...

Efter den traumatiska upplevelsen förstår jag att ni har plastgran :D

BP sa...

Vilket fint och delvis riktigt roligt inlägg med "jakten på en julgran på Söder" - hahaha;-)
Alla dina svar är i stort sett identiska med mina. Och hittills är det bara du och jag som inte har något emot att ha sällskap när vi är insnöade;-)

PS. Hoppas att alls kommer lösa sig på bästa sett för din man. Jävlar cancer... DS.

Ingrid sa...

Jag förstår att det kan vara kul med omväxling, annars är ju den där blå/guld/silver jättesnygg!
Kram, Ingrid

Paula Merio sa...

Bästa Susie, du har lika härliga svar som vanligt! När jag var barn hade vi alltid en "ensidig" gran, den tomma sidan mot väggen, funkade utmärkt. Hur ska du spela kort när det inte finns lyse? Tänk om det dröjer en vecka innan ni blir räddade?
Jag accepterar plastgranar men skulle aldrig ha en i mitt hem. Dottern har köpt en liten en, för vi ska trängas ihop hos henne på julafton. Hon bor i en etta, precis som jag, och där ska vi vara fem vuxna o två ettåringar! Finns det hjärterum så finns det stjärterum...julmaten intas där man hittar en plats att sitta på!
Hoppas hoppas att Rolle får en ny behandling som han mår bra av!
Kram

Ölandsvindar sa...

Jäkla isgator! Här skulle man kunna åka skridskor runt hela byn, men med ålderns rätt låter jag bli det. Börjar skylla allt mer på åldern. Himla bra ibland (hahaha). För övrigt går hjärnan på högvarv (mest nattetid). Vad ska jag ta med på julresan till Trosa den här gången? Vad har jag behov av där och vad gör mest nytta här? Får försöka dela lite rättvist mellan våra två boenden. En extra hälsning till Rolle den här gången. Men vid närmare eftertanke behöver ni det båda två. Lika jobbigt för båda när den ena är dålig. Kram /Kerstin

Thalassa sa...

Hej Susie! Letar efter ett sätt att kontakta dig direkt men hittar inget. Igår kväll läste jag detta inlägg och nu har jag fått ytterligare ett skräpmail med hänvisning till din blogg. Har inte öppnat meddelandet men avsändare är en bossanova123. Även här syns ”Asträsk” i det lilla jag ser utan att öppna. Är det bara jag som får dessa? Och är inte inlägget om Asträsk rätt gammalt? Jag har en gmailadress, vilket även dessa avsändare har. Mystiskt! Thalassa

Kina sa...

Jag var också helt emot plastgran tidigare, men har en sedan många år tillbaka. Bekvämt att försöka hitta och släpa hem en gran. Jag hoppas innerligt att vi får en vit och inte alltför kall jul. Då kan han med släden ta sig fram. Vadå? Finns inte tomten? 😍 Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

precis en sådan julgran vill jag ha! så fin du gör den. härligt för Rolle med en räkmacka när han kommer hem. halkan är för hemsk. broddarna är slut i affärerna. hellre en god bulle än en köpt pepparkaka. mina franska skurna är något helt annat. kram

Marlise sa...

Hej Susie
Danke für die wunderschöne Weihnachtskarte. Ich habe dir eine Mail geschrieben. Die du hoffentlich bekommen hast.

Tack för det underbara julkortet. Jag skrev ett mejl till dig. Vilket du förhoppningsvis fick.

Kram Marlise

it_is/Anette sa...

Kul läsa dina svar på denna fredags frågor. Otroligt vackra granar du har bilder på. Synd att det regnar för där i ruinen skulle det vara mysigt med lite varm glögg.
Ha en fin lucia.

Lena i Wales sa...

Hoppas allt gick bra för Rolle.
Jag tycker din gran ser fin ut.
Lunch med räkmacka, oh, vad gott det låter. Älskar räkmacka!
Trevlig Lucia!

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Jag bygger personligen ogärna något. Fast pepparkakshus hade jag gärna haft ett hemma. Dock är mina skills för att bygga inte de bästa ;D