tisdag 7 december 2021

INSPIRATION (del 8) SEPTEMBER

Eftersom vi har ett förskräckligt vinterväder med massor med snö och kyla här - för ovanlighetens skull - så fortsätter jag med en genomgång av vad som hänt  trädgården i år. Betydligt roligare än att titta ut.....

Men innan jag gör det måste jag berätta att igår kväll så upptäckte vi att elen i klädkammaren inte gick. Det är samma propp som växthusets två värmeaggregat är inkopplat på. Och mycket riktigt, allt var avslaget så Rolle var snabb på att byta till en bättre propp och nu funkar allt igen. Men vi visste ju inte hur länge värmen varit avslagen där ute, så i morse gick vi ut och kollade. Jag har en termometer som visar både aktuell temp samt högsta och lägsta. Det var 8,4 grader när vi kom ut - plus som tur var - men det hade varit nere på minus 2,5 igår! Hjälp!! Det verkar dock inte som växterna hade tagit nån skada, vi får väl se lite längre fram.....

SEPTEMBER 2021


Man längtar tillbaka till sommaren, eller hur? Även om det var ovanligt kallt efter det att den otroliga sommarvärmen hade gett med sig. Men det var varmt och skönt i poolen. Badhanddukarna hänger på tork på stolarna, dom slutade vi inte använda förrän i oktober när Rolle tömde den. Han var faktiskt ovanligt tidig med det.....


Så här såg det ut vid vår utfart, man såg inte ett dugg beroende på att alla buskar och små träd hade växt otroligt i värmen som varit tidigare. Så vi beskar dessa jättemycket - man måste ju kunna se om det kommer trafik svischandes förbi.....



Nu blommade nävorna som vi planterade förra året i långrabatten för fullt. På försommaren trodde jag att dom hade dött för jag såg inte till dom alls, men dom kom igång ordentligt i juli.




Nu i mitten på september så var det fortfarande väldans torrt, men jag vattnade endast det som jag såg absolut måste ha vatten omedelbart och växterna i pallkragarna - resten fick klara sig utan. Men många växter verkade ha trivts i sommarvärmen som varit.




Vi upptäckte naturligtvis flera växter som behövdes beskäras än dom vid infarten. Det blir ju gärna så att när dom väl har tagit fart och växa, då går det undan. Hasseln med en rund ring runt har vi beskurit många gånger, men nu skulle den tas ned riktigt ordentligt för den var enorm.  Trädet till höger framför växthuset som är en klotrobinia är egentligen perfekt, men tyvärr så växte den jättemycket i år. Så den ska beskäras under vårvintern.....



Den här jättegranen bestämde vi att den skulle tas bort helt, men det grejade vi inte själva utan tog hit en man som gjorde det - och samtidigt beskar han hasseln enligt mitt önskemål. Dessutom så tog han bort allt hemskt ris som blev.....



Så fick vi äntligen besök. Det var min kära kusin Monica som flög ner hit så vi kunde få några trevliga dagar ihop. Exakt vad vi gjorde kommer jag inte ihåg, men vi både åt och drack gott i alla fall!



Vi var tydligen och köpte växter i alla fall, för ovanstående vackra orkidée fick vi av henne! Sommaren började dock närma sig sitt slut så det blev inget av med att bada och sola.



Nu i slutet på månaden så bara hoppade det upp tidlösor överallt. Jag har fyra sorter, men den här är nog den vackraste.



Hortensians blommor hade redan börjat blivit rosa - och det brukar inte ske förrän en bit in i oktober. Men det var en konstig sommar vädermässigt.....och vintern verkar bli likadan!



Vår lilla rönn ute i parken hade massor med bär vilket brukar betyda att det blir en kall och lång vinter - och den har börjat väldans tidigt.....



I väntan på min nya kruka till ingången så tog Rolle ut ett bord han gjort så att jag kunde dekorera lite på det. Blev riktigt bra, men nu har bordet åkt in igen.....



Eftersom den här krukan börjat rosta sönder - efter 17-18 år - så skulle vi kasta den och sätta dit en ny. Men jag upptäckte att det gick att flytta den, så den placerades i andra änden av trädgården där ingen kommer se att den är dålig. Nu har den fått en rugge med pärlljung som har lila bär. Riktigt trevligt.....

Susie









Inga kommentarer: