söndag 14 november 2021

ROLLE 81 & LITE GRÄSINKÖP

Idag fyller Rolle år, hela 81, men vi började fira igår faktiskt! Ville ta igen lite för 2020-års inställda festligheter. 

👏💖😍

Alltså gjorde vi en liten biltur och så fick "födelsedagsbarnet" välja middagsmat både igår och idag. För nåt mer festligt än så blir det inte. Alla våra nära vänner håller sig från ön eller är rädda för att bli sjuka. Vi började alltså med en liten tripp in till Hemse för att handla - inte så festligt precis, men middagarna innehöll lite speciella ingredienser. Sen åkte vi vidare till det nya favoritstället Lyrotz Handelsträdgård i Stånga, Lye. 


Eftersom Rolle inte ville ha nån present så fick han istället välja ett vackert gräs där. Det blev ett vitblommande Pampasgräs (Cortaderia selloana ´Silver Comet´) - efter påtryckningar från mig! Han visste mycket väl att även om han inte ville ha nått gräs egentligen, så hade jag åkt dit själv i veckan och köpt Pampasgräset till mig själv. Han är inte dum inte - och så känner han mig väldans väl..... 😜


Den extremt trevliga ägaren Ingemar var på plats och han informerade mig om att dom letade för fullt efter Yucca ´Spotted Tiger´ som jag vill ha, plus att han hade sett i mitt mail att jag helst ville ha ett rosablommande Pampasgräs - så det var på väg hem! Det var stora ex så när dom har kommit hem om några veckor skulle han dela upp dom i lite mindre och så höra av sig till mig. Båda Pampasgräsen ska se stå i växthuset över vintern. Och nu är jag väldans glad, jag står alltså på väntelistan till ett rosa.....


När vi pratat en massa om vilka växter jag - och ägaren - var extra intresserade av så fick han höra att Pampasgräset var en "förtäckt födelsedagspresent" till Rolle. Då gav han Rolle en fin Amaryllis, en rödblommande Double King. Mycket trevligt.....!


Till middagen igår blev det Janssons Frestelse (gjord på matjesill), en rätt som Rolle verkligen gillar. Innan dess blev det varsitt glas glögg och efter maten lite rödvin. Vi (jag) hade funderingar på att sitta ute i växthuset med glöggen och njuta av våra nya växter, men det blev aldrig så. Istället tittade vi på TV och sprintracet i Formula One. Så gott det gick.....


Vår parabol är omjusterad för att Viasat har bytt satellit och vi har fått ett litet helsicke när det blåser det allra minsta. För trots att servicemannen varit här två gånger för att ställa in allt perfekt, samt bytt parabolhuvudet så försvinner bilden helt i långa stunder ibland. Och det hände naturligtvis igår, inte så kul när man ska se på race precis. Men när starten hade gått så blev det lite bättre och vi kunde åtminstone se delar av racet samt slutet.....

Idag har vi varit ute och hängt upp en av ytterbelysningarna - men inte tänt den. Anledningen till att vi börjat så tidigt är att forsytiabusken där vi brukar ha den har blivit för stor. Krukan med stödpinnarna vid ingången som vi brukar ha belysning på har vi inte kvar, där står den nya krukan med gräs. Och på baksidan där jag har en liten slinga är det också lite problematiskt. Dom två första har vi kommit på lösningar till, men den sista har jag inte en aning om var jag ska sätta i år. Får grunna lite på det, men så här som på fotot nedan skulle jag vilja ha.....


 Just nu är det vindstilla så vi håller tummarna för att det inte ska börja blåsa för vi ska se ett  Formula Ones huvudrace lie senare. Nu ska jag skala räkor för Rolle ska få sin absoluta favoritmiddag; Scampi Indiana gjord på räkor. Vad jag ska äta vet jag dock inte, för jag gillar inte den här rätten. Det smakar alldeles för mycket curry och därmed vitlök om den. Men nåt smaskigt hittar jag säkert på. 

Och det är ju inte jag som fyller år!

SUSIE


2 kommentarer:

chica sa...

Que lindo post bem colorido de flores e cores!

PARABÉNS ao teu marido pelos 81!

Felicidades aos dois sempre!
Bom o cardápio do jantar com os camarões...Adoro!
beijos, chica

Anonym sa...

Grattis i efterskott till ROLLE. Kram
Boel och Berra