måndag 15 november 2021

INSPIRATION (del 4) JULI

 Efter helgens "firande" har vi nu återgått till vardagen. Visserligen äter vi väl kanske gott varje dag numera, för matlagning är nästan det enda man klarar av. Men dricka glögg/vin/eller liknande gör vi endast på veckosluten - om vi inte har gäster förstås!

 Men nu är helgen över, vilket också märks på vädret; Det är isande kallt idag med frost som fortfarande ligger kvar på gräsmattan. Usch! När vi bodde i Stockholm så hade det oftast kommit snö på Rolles födelsedag den 14:e så jag är dock inte förvånad. 

Igår när det inte regnade passade vi på att sätta upp en ytterbelysning - och för att se hur det blev var vi tvungna att gå ut på kvällen för att kolla (det blev inte speciellt bra) och redan då var det runt nollan. Alltså övergår jag till att visa bilder från den riktigt sköna och varma sommaren 2021. Men eftersom vi är inne i juli och jag har många bilder så kommer jag att dela upp månadens bilder på två inlägg. Här följer alltså det första:

JULI del 1


En dahlia som jag var riktigt nöjd med, den hade väldans vacker färg och blommade tidigt.


I början på juli fick vi äntligen lite regn - en av ytterst få gånger under sommaren!


Blomningen i pallkragarna med bl.a. massor av lupiner hade avtagit, men snart var det dags för alla dagliljor att sätta igång.


I rosenspaljéns rabatt blommade rosorna och nävorna, men ett antal rosor hade dött beroende på torkan.


Dagliljorna i pallkragarna började nu blomma fint, dom verkade gilla den här torra sommaren. Men det kanske var så att dom fick det vatten dom behövde - pallkragarna orkade jag ju bära vattenkannor till!


En dahlia som började blomma rätt tidigt, men dog tidigt också, redan efter några veckor! Den bidrog till att jag började tröttna på dahlior.....


Mitt försök med kronärtskocka som sommarblomma gick inte så bra. Visserligen blommade den till slut, men inte med nån fantastiskt vacker blomma precis.


Mina två klematis vid ingången blommade bra och ovanligt länge trots brist på regn. Konstigt, dom sägs ju vilja ha ganska mycket vatten!?


Dagliljorna blev helt fantastiska den här sommaren, bl.a. den här läckra tvåfärgade i vitt och gult. Tänk att det finns trädgårdsodlare som inte gillar gult i trädgården!?

Här är juli del 1 slut och jag återkommer med del 2.

SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så härligt med alla vackra trädgårdsbilder mitt i mörkaste november. Det inger hopp!
Ha en fin måndag!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Har varit bloggfrånvarande ett tag och det har hänt mycket hos dig ser jag ... bland annat med tillbakablickar på sommaren.

Ett försenat grattis till Rolle. Här är det samma sak ... mannen i huset fyller år den 14 november och han sa just att det har ändrat sig med vädret. Förr kom det ofta snö till hans födelsedag men det är länge sedan det gjorde det.

Den översta dahlian är verkligen spektakulär och jag förstår att den är i din smak. Vet ju att det var sällsynt med regn hos er i sommar så jag förstår att du fotograferade det när det äntligen kom. Och dagliljan ... så, så snygg!

Kram Anita

MannsGarden sa...

Frodigt och fint i din trädgård trots torkan som var innan regnet. Klematisarna är ju jättefina och dagliljorna ser ut att må gott också. Växter har ju en förmåga att göra lite som de vill, hittar de bara rätt plats så klarar de det mesta medan andra gånger försöker man med allt man har utan att lyckas.

Kram Ulrika

Maribel sa...

Hej Susie!
Man får en vitamininjektion av dina vackra färgsprakande bilder. Undrar vad som var fel med din dahlia, den är mycket vacker, men de brukar inte dö sådär.
Härliga klematis och dagliljan är väldigt fin.
Ha det gott /Kram, Marika