tisdag 9 november 2021

INSPIRERAD

 Har precis läst en massa bloggar och inspirerades - naturligtvis - till att skriva ett nytt inlägg själv. Vädret är så trist så man behöver nåt kul att ägna sig åt.....

Därför tänker jag gå igenom månad för månad och berätta vad som hände i trädgården under det här året. Inte så mycket kul, alltså inga större fester eller sammankomster, men trädgården har inte brytt sig om att det pågår en pandemi (som tur är). Jag börjar med en enda headerbild från vintern, är inte alls  förtjust i snö. Nu var det ingen lång vinter och jag hoppas verkligen att den kommande blir likadan!

Sen övergår jag direkt till första "vårmånaden" mars, som jag alltid hoppas på ska bli en tidig skön vårmånad - men som oftast brukar vara ganska kall och ruggig. Men inte alls med lika mycket snö som ligger kvar som det brukade vara i Stockholm.....

Fast visst fanns det snö kvar, i alla fall på baksidan där det är skuggigt från dom extremt höga träden i "kohagen". Vi brukar skoja om att vi har Gotlands snöigaste tomt och det ligger faktiskt lite sanning i det!
Sen var det dags för april och då kunde man börja frossa i tidiga vårblommor, även om vi inte hade så många i år. Men...det slog ut fler och fler - innan dess fick man njuta av det som fanns i växthuset!



Vita hycainter i rabatten vid rosenspaljén i förträdgården - och krokus i rabatten.
Sen kom favoritmånaden maj och nu satt våren på gång på allvar! Träden och buskarna knoppades, gräset blev grönt och alla trädgårdsmöbler bars ut - och man upptäckte hur dåliga en del av dom var. Så vi började fundera på att skaffa en del nytt.



Men som sagt, allt blommade och man bara njöt av den ovanligt kyliga men härliga våren! Det poppade upp växter överallt, jag har ju satt en hel del under årens gång. Dessutom är jag väldigt snabb med att plantera ut penséer i krukor. Tyvärr kunde man inte sitta ute på kvällarna som vi normalt brukar göra den här årstiden, det var alldeles för kallt.


I växthuset blommade och växte det för fullt. Den här namnlösa pelargonen har blommat lika mycket hela säsongen - och gör det fortfarande! Påsarna på golvet är "uppdragningskrukor" för dahlior - nåt jag faktiskt tröttnat på att odla. Dom börjar blomma så sent och dör sedan tidigt. Inte kul!



Vid ingången på baksidan så växer det vårkragar som har tagit sig in på tomten alldeles själva. Det var bara några enstaka till att börja med, men nu finns det massor. Så jag får faktiskt gräva bort en del. Dom finns numera också ute på fältet mitt emot oss!


Dom här tulpanerna har jag inte en aning om var dom växer och att jag satt dom. Men det senare måste jag ha gjort och jag tror att det är i "parken" jag satt dom!




Dom här liljeblommande tulpanerna vet jag att jag satte för ungefär 10 år sen i rabatten under rosenspaljén i förträdgården. Jag tycker väldans mycket om dom.....

Men vackrast den här våren var nog vildapeln som blommade något otroligt. Den lilla bollpilen till höger har jag dragit upp från ett spö som jag klippte på en planterad bollpil som inte längre finns. Den hade jag nämligen planterat precis där "ruinen" är numera.....



Med den här vårbilden slutar jag inlägget för idag. Det finns ju tusentals bilder från maj, men jag kan inte visa alla. Alltså avstår jag till nästa inlägg som då kommer att handla om juni - där det finns precis lika många bilder att välja mellan!

SUSIE

















Inga kommentarer: