söndag 7 november 2021

HÖSTMARKNAD HOS LYROTZ

Igår var jag och min väninna Margeurite på höstmarknad hos den nya handelsträdgården i Lye. Jag trodde att det kanske skulle vara 20-30 bilar där som max, men det var nog uppåt ett 100-tal!

Förra gången Rolle och jag var där var det otroligt kallt, bara +6 och så blåste det - men inte 17 hade jag lärt mig nåt av det. Visserligen hade jag tagit på mig en tjock tröja samt en vindtät jacka (trodde jag), men det var faktiskt soligt och hela 11-12 grader så jag trodde inte att jag skulle frysa. Vilket jag alltså gjorde, för det blåste återigen. Handelsträdgården ligger lite öppet.....


Tuvrör - Calamagrostis x acutiflora `Overdam´ - blev mitt första val.
Blir mellan 60-130 cm och får rosabruna vippor.

Vi träffades klockan 11.30 på plats eftersom M. kommer från andra hållet. Sen rusade vi runt bland gräsen (som vi båda var intresserade av) och försökte snabbt välja ut det vi ville ha. Så snabbt gick det dock inte utan vi tog väl 1,5 timme på oss att välja ut tre sorter var. Vi valde tuvrör först, M. 2 stycken som hette `Karl Foerster´ och jag alltså en ´Overdam´. Hennes kommer bli upp till 180 cm - om hon har tur.....


Carex - någonting!? 

Sen ville jag ha nåt lågt och "bulligt" och tog det här tätväxande gräset utan att veta nåt om det. Tror dock att plantan är ganska färdigväxt så det blir nog inte så mycket högre. Kanske max 60 cm. Men med massor med folk i kö vid kassan ville jag inte propsa på att få namnet. Vi fick dock bärhjälp till bilen, vilket tacksamt togs emot. M. köpte en högväxande Miscanthus sinensis `Malepartus´. När man sen kom hem så kom man naturligtvis på mer man velat haft, så det blir nog ett besök där igen trots att det blev ganska dyrt. Men nåt ska man väl kunna unna sig!?


Nåt jag hade förutsatt mig för att köpa redan innan besöket igår var en syddracena
- alltså en Cordyline australis `Red Star´ och till slut hittade
vi några som inte var märkta PRIVAT.

Jag stod också och tittade länge på ett pampasgräs - Cortaderia selloana - till växthuset, men det var den vanliga varianten och jag hade sett att dom hade en med rosa vippor när jag var där tidigare. Det visade sig dock att den stod i ett av växthusen och var märkt PRIVAT! Så jag får väl nöja mig med den vanliga om jag åker dit igen.....


"Vanligt" pampasgräs!

Helt igenomfrusen med väldigt nöjd åkte jag hem och lastade ur plantorna. Ställde dom på altanen så länge och om det inte regnar i morgon - vilket det gjort idag - så ska jag placera ut dom. Få se om jag har några lecakulor och bra jord hemma, annars får jag väl köpa det också.....

SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Hoppas vädret i morgon tillåter plantering. I dag har det varit alldeles för blött och blåsigt.
Lycka till!
Kram, Ingrid

MannsGarden sa...

Förstår att du kände dig nöjd med inköpen. Tuvröret 'Overdam' är en favorit hos mig och din Carex ser ut som en jag köpte för flera år sedan (och som också saknade sortnamn). Står grön hela vintern och är lätt att dela till flera plantor.
Har du värme i växthuset eller räknar du med att syddracenan och pampasgräset ska klara sig ändå?

ALlt gott! Ulrika