torsdag 7 oktober 2021

KLART, FÄRDIGT OCH PÅ PLATS

 Förmodligen kommer det här inlägget inte att publiceras förrän sent i kväll. Idag har jag nämligen roligare saker för mig än att sitta framför datorn eller att fota. Det senare måste jag dock få till under dagen då det är ljust.....

Vi håller alltså på att plantera, arrangera samt fixa med den nya krukan som jag fick hem i förrgår. Jag har dock märkt att vi behöver ta lite vilopauser emellan, krukan är väldans tung. Men för det första: Den var precis så snygg som jag hoppats och trott. Den var riktigt stor - vilket var perfekt - och den var dessutom gjord av riktigt kraftig plast - vilket var ett viktigt plus. 


Krukan på plats i hallen, nära till alla verktyg, så att man
i lugn och ro kunde fundera och prova sig fram.

Men...öppningen som jag trodde skulle vara 30 cm, var endast 24 cm. Anledningen är att det är en invikt kant upptill. Det gör att krukan blir stabilare, men gjorde valet av växter "lite" mer komplicerat. Så gårdagen gick åt till att klura ut vad jag ville ha och hur jag skulle kunna plantera växterna. Plus att vi åkte till Stånga Handelscenter och kom hem med ett annat gräs än det omärkta som jag köpte sist. Det blev ett jungfruhirs (Panicum virgatum `Squaw´) som ska bli 100-120 cm högt.


Den gamla krukan - som hålls ihop av ett kraftigt rotsystem som gick ner en bra bit i jorden - ställde vi borta i stenhörnan

Så nu har vi (alltså Rolle) borrat ett antal hål i botten plus tagit bort en plugg som fanns i mitten. Sen har jag hittat två tunga krukor som jag aldrig använder. Först en fyrkantig gjuten rosa kruka - den första jag köpte hit och som ställdes upp vid ingången redan innan vi flyttat ner - som nog väger uppåt 8-10 kg. Men som gick ner i det lilla hålet! På den står sen en gjuten, lika tung kruka, som jag har flera av fast i större storlekar. Den här lilla har jag inte använt sen många år!


Utanför, dit den kördes på pirran.....

Att vi ville ha nåt riktigt tungt i botten beror på att krukan är så hög -för att jag alltså ska kunna ha höga växter i den - utan att den blåser omkull. Nu är den så tung att man knappt orkar lyfta den, så vi fick köra den på en pirra (stockholmska för potatiskärra). Blåser den omkull så har redan alla träd blåst ner! Runt dom här tunga krukorna har Rolle tryckt ner frigolitbitar. 



Den här nya krukan är väldigt stor med sina 80 cm och därför fodrar den antingen nån halvstor växt med stor fluffig omkrets - eller som jag tänkte det, ett riktigt högt och luftigt gräs. Dessutom ville jag gärna ha nån färg, alltså blev det alltså jungfruhirs med rosa vippor som kan bli upp till 100-120 cm! Till det så har jag också satt ner det lilla "gräset-utan-namn" som har en underbar rödtonad färg, men som jag inte har en aning om vad det är. Sen blev det också en liten perenn med gröna och röda blad; ödleblad = Houttuynia cordata `Chameleon´. Det blev faktiskt riktigt snyggt för alla deras höstfärger matchar varandra, trots att gräsen än så länge är små.....

SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Så bra krukan gör sig! Det kommer att bli jättefint när den där jungfruhirsen vuxit till sig lite.
Ha en skön torsdagskväll!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Väldans snygg kruka, med snygga växter i. Du kan det där. Ha nu en skön helg. Kram Boel o Berra