tisdag 12 oktober 2021

HÖSTFÄRGER OCH BLOMMOR

En första dag med riktigt "höstväder"! Det ska vara under 10 grader hela dagen. Alltså enligt SMHI som jag inte har nåt större förtroende för. Det är enormt blött trots att solen skiner för fullt...


Hann bara skriva rubriken så satt det igång att regna igen. Fast det finns ju positivt med det också, man  slipper göra nåt där ute. Räfsa löv t.ex. - se ovan! Klippa gräset en sista gång den här säsongen skulle nog egentligen också behövas men i den här blötan går det inte. Få se om det torkar upp av närmaste dagarna, annars får jag stå över det här med gräsklippning fram till våren!



Förmodligen är det här säsongens sista blommande ros. Det är buskrosen Bonita TM Renaissance som växer i "rosenlådan" bredvid vattentappen - tillsammans med en massa alunrot. Hade fler klängrosor som blommade bara för några dagar sen, men dom gav upp när det regnade så hårt i går kväll. Idag låg deras blad på backen nedanför rosenspaljén.....



Men nu är det riktig höst, kanske t.o.m. "senhöst" även om jag har svårt att erkänna det. Men med tanke på hur träden fäller sina löv och att dom flesta buskar har fått sina vackra höstfärger så får jag väl ge mig inför fakta. Ovan är en rödbladig smällspirea och en gulbladig. Har en gulbladig till på andra sidan den röda, men den har inte fått nån färg - ännu? Den kanske inte får det alls, jag kommer inte ihåg. Har ju massor av smällspireor och kan inte riktigt hålla ordning på dom olika namnsorterna.....



Har ställt ut dom två växter jag hade på altanen som jag tyckte passade bra här på bordet. Blir det en frysknäpp så klarar dom sig bra - eller dör och det gör det ingenting. Det är en cyklamen och en spansk peppar, sen hade jag en vitblommande krukväxt som stått här på framsidan hela sommaren. En gåva av en snäll granne!



Än så länge har vi dock klarat oss från frysgrader. Även om det tydligen var på gränsen i natt. Men dom dahlior som blommar ser fortfarande mycket fina ut. Det här är den som jag haft planterad i plåtkrukan vid entrén och som nu utlokaliserats till stenhörnan...



...och det här är den dahlia som jag först hade i växthuset, sen på stora altanen, sen på lilla altanen och nu är den tillbaka på stora altanen. Anledningen är att den piedestal den stod på, samt allt annat på den lilla är inburet i vinterförrådet. Rolle har alltid väldigt bråttom med sånt, så nu är alla bänkar och bord som stått ute i trädgården också inburna. (Synd att han inte har lika bråttom att få ut dom på våren!)



Dagens inlägg avslutas med ett otroligt vackert blad på vårt lilla tulpanträd (Liriodendron) som står vid grinden in till baksidan. Det har växt nåt enormt i år, så jag har t.o.m. varit tvungen att beskära det. Nu väntar jag bara på att det ska blomma också nästa år!

SUSIE

Inga kommentarer: