fredag 9 juli 2021

INGA FEM FRÅGOR

Idag var det dags för Elisas "Fem frågor en fredag", men det var inställt idag. Typiskt när jag varit upp sen halv sju - vaknade redan sex - och började förbereda lite. Men...så kan det gå!

Lovade sist att visa klematis och dagliljor, så här följer två sorters Clematis. Den här som växer vid 
ingången heter Niobe.

Eftersom det varit så torrt så har faktiskt flera dött. På den här piedestalen fanns
förr tre sorter.....nu enbart Romantica.

Vi har blivit "lovade" ganska mycket regn idag igen. I morse duggade det bara men nu så regnar det ordentligt. Det är lite trist för vi tänkte att vi skulle ha hunnit göra klart beskärningen av buskar och träd vid infarten. Vi kom bara halvvägs igår innan man nästan svimmade av värmeslag. Vi stod alltså och jobbade i stekande sol hela tiden, inte bra kände jag.....

Här är rosenspaljén som står mitt på "förträdgårdens" gräsmatta.

Vi har en del små träd som alltså inte är små längre, samt massor av stora buskar vi infarten. Dom sattes för 12-15 år sen och nu är dom verkligen uppväxta. Dom inte bara hänger in över själva infarten, dom hänger in mot gräsmattan också och gör att man nästan inte kan klippa gräset där ute. 

Inte nog med att vi var tvungna att beskära buskarna/träden så fick vi börja med att ta bort en halv kornellbuske som
hade torkat in helt (markerat med rött).

Sen övergick vi till att stamma upp en rödbladig asklönn (Acer negundo) som såg ut som en jättestor buske - nu
är den ett litet vackert träd istället.

Det är ju JAS (= juli, augusti, september) och det är dags att beskära vedartade växter, så det gäller att verkligen ta tag i det. Har inte gjort det på några år beroende på mina operationer med efterföljande läckageproblem, men nu när man är helt läkt så bestämde vi oss för att fixa en del. Det var som en mur av blad här i hörnan, man såg inte vägen alls. Inte heller när man skulle köra ut från vår tomt, vilket var lite otäckt!

Samma bild som ovan, men det röda markerar här busken Salix "angustifolia" där den hade spritt ut sig nedtill.
Den är nu över 3 m hög, så vi får fortsätta men vi lyckades klippa bort hälften iaf, men måste ta lite mer nån dag.

Jag satt på en pall (ont av diskbråcket) och instruerade Rolle var exakt han skulle såga/klippa, sen när han var klar med dom grövre grenarna så tog jag småskott på stammarna med en sekatör. Blev riktigt nöjd med vårt gemensamma jobb.....

Massor med stora buskar.....

Rolle ser nog gärna att vi klipper in dom här buskarna (röd- och gulbladig smällspirea) också, men det vill inte jag. Dom stör mig inte när jag klipper gräset och jag gillar att dom är täta. Här stör dom inte heller sikten när man ska köra ut med bilen.

Det är massor av knoppande dagliljor på gång.....

På "innertomten" börjar gräset så sakteliga hämta sig, men det är fortfarande mest ogräs som växer. I pallkragarna växer det däremot otroligt av snygga växter. Nu är lupinerna överblommade och istället är det dagliljor som står för fägringen - och så "höstfloxen" som blommat en månad nu.....

Här syns tre sorters dagliljor som blommar.

Egentligen har det varit alldeles för torrt för dagliljorna (Hemerocallis, alltså ingen lilja utan en alldeles egen art). Dom vill ha ordentligt med vatten tidigt när dom börjat växa, men sen kan dom stå ganska torrt när dom börjat blomma. Och även om vi stödvattnat dom i år, så blir det ju inte riktigt som regnvatten.....

Hemerocallis `Puppet Lady´

Det här är en s.k. "spindeldaglilja". Jag har inte längre nån ordning på vilka som är vilka av dagliljorna och vad dom heter exakt, men den här är rätt lätt att hitta namnet på eftersom det är en "spindel". Jag har visserligen sparat alla namntaggar, tagit och sparat bilder på dom flesta i pallkragarna. Men under åren har man ju grävt en del i dom.....



Här vid växthuset så börjar det bli lite överväxt. Snart är det nog dags att gräva upp en del. Men inte i år.....Rolle håller på att bryta ihop för jag pratar bara om att det och det MÅSTE göras. Tidigare skötte jag allt i trädgården själv, men nu när man inte orkar så behöver jag hans hjälp. Vilket han glatt lovat mig. Men det var innan han upptäckte hur vansinnigt mycket jobb det är!


Jag avslutar dagens inlägg med en vacker klängros i min "folly" som äntligen har börjat blomma - och växa. Den är extremt låg beroende på att jag fick beskära den två gånger i våras, den hade först frusit in, sen torkat in. Jag tror att den heter Goldstern.

TREVLIG HELG
SUSIE



3 kommentarer:

Bosse Lidén sa...

Tack för alla vackra foton. Min personliga favorit blev "Puppet Lady". Helt utan tvekan.
Vilket team ni är. Bra att sikten gjordes bättre mot vägen.
Aha. Är det, det JAS betyder.
Hoppas du fått rätt mängd regn på rätt tid. Vi går efter min väderapp och gör turer när det är sol och jobbar med hemmaprojekt när det ser mörkt ut - som idag och imorgon.
Helgkram, Bosse
Ps. Ska jag snickra ihop 5 frågor till dig. ;)

Marlise sa...

Dein Garten sieht ja wieder so schön aus!
Wie gut, das ihr diese schwere Arbeit immer noch schaffen könnt.
Habt weiter einen schönen Sommer.

Din trädgård ser så vacker ut igen!
Hur bra att du fortfarande kan göra det här hårda arbetet.
Ha en trevlig sommar.
Kram Marlise

Lena i Wales sa...

Så mycket vackert du visar från din trädgård.
Vilket jobb ni lägger ner på att göra det så fint.
Hoppas ni fått lite regn, det verkar ni behöva.
Skön söndag!