måndag 31 maj 2021

INNERTRÄDGÅRDENS FRAMSIDA

Visst hittade jag massor av växter jag ville ha hos mitt nya favoritställe - som jag alltid gillat, men nu är det alltså en mycket stor favorit; Gahms


Roade mig med att ta en vidvinkelbild över framsidan från sittplatsen i stenhörnan.

Men plantorna ska ju grävas ner i krukor också, så jag begränsade mig till fyra plantor. Gahms ligger ju kvar om jag skulle behöva nåt mer. Det blev två aprikosfärgade nejlikor (har en sen tidigare), ett palettblad samt det jag hade bestämt mig för i lördags - en kronärtskocksplanta! 


Till höger sett från bänken.

Jodå, nu ska man odla nåt ätbart, vilket normalt inte är min stil precis. *fniss* Men jag bara älskar dom grågröna flikiga bladen och nu ser jag fram emot att den blir enormt stor (dom kan ju bli upp till 2 m, men kanske inte som krukodlad) och får massor av blomknopp.....


Till vänster sett från bänken.

Än så länge har jag endast planterat skockan i en stor bunke. Där hade jag tidigare satt en dahlia, men den ville inte växa. Så den flyttade jag över till en mindre kruka - med ny jord - och då upptäckte jag att några av dess rotknölar hade börjat ruttna. Inte så konstigt att den inte växte!


Det i mitten är en helt nersågad bambu i långrabatten som hade torkat, men det ser ut som om det
kommer lite blast...

Anledningen till det här var förmodligen att den stora innerplastkrukan inte hade nån avrinning, så det fick Rolle fixa innan vi fyllde den med ny jord och slog ner den stora kronärtskocksplantan. Vi hade dock ett "litet helsicke" att få plantan in i den lilla metallställningen - men det gick till slut!


En självsådd akleja under en rödbladig smällspirea.

Jag har sovit dåligt sista nätterna, så när jag var tvungen att vila mig en timme så gjorde Rolle klart mitt andra jobb; Att klippa gräset! Sen åt vi en tidig middag (kunde inte sitta ute för det blåste hemskt) och därefter började vi titta på TV, det var bilrace - Indycar! Tyvärr var det otroligt tråkigt trots att det var två svenskar som deltog. Inte förrän sista kvarten började det bli lite spännande, men det gick tyvärr inte så bra för svenskarna!


I kortänden på långrabatten bredvid en gulbladig benved växer en
rödbladig japansk lönn - som lever en tynande tillvaro i den kalkhaltiga jorden...

Tänkte gå ut nu på morgonen, men det var lite kyligt i luften fortfarande. Dessutom inträffade nåt trist vid morgonmålet; Jag bet av en tand! Som tur är en kindtand så det syns i alla fall inte!! Alltså bestämde jag mig att inte gå ut förrän efter det jag pratat med tandläkaren, så det blir väl framåt tiotiden som först.


Precis bredvid grinden till innerträdgården växer en kameleontbuske
(Actinidia kolomikta) som jag hade med mig från Stockholm.

Nu har vi både ätit lunch och jag har varit ute en sväng. Tog med mig kameran för att visa vad som händer just nu - då sa batteriet upp sig. Det var ett nyladdat, men jag har märkt att det satt väldigt dåligt i laddaren ibland. Så tydligen hade det inte laddat klart. Alltså gick jag in, men inte 17 kunde jag fixa problemet och det andra batteriet jag har är precis lika lite laddat! Hmm!!


Utsikt från den "nya" uteplatsen.

Nu har Rolle fixat det, så strax bär det av ut igen. Men jag ska inte ta fler bilder, har ju inte fått så mycket gjort idag förutom att ringa tandis och få en tid den 11 juni eftersom han skulle resa bort i morgon. Men Rolle har som vanligt varit jätteduktig. Han har sprayat ogräsättika på en massa ställen, satt upp "Stjärnarveflaggan" och just nu håller han på att klippa längst bort i parken som inte blivit gjort på ett tag.


Istället för blomma på väggen eller på marken under, så har det blivit ett gammalt träd.
Det är alldeles för mörkt här för växter, solen kommer aldrig åt.....

 När han svischade runt därute var det ett par fastlandsgrannar som gick förbi med sin hund - som naturligtvis kollade efter Santos. Grannarna påpekade att vi hade fantastiskt vackra träd på tomten. Så Rolle passade på att tala om att vi avverkat ungefär 100 tallar och granar och istället planterat ett 50-tal vackrare och framförallt mindre träd. Det är fantastiskt kul att höra att någon i alla fall uppmärksammat och gillar det.....



Det blev alltså inga bilder på det nyinköpta och nyplanterade, kameran ville ju inte. Så det får jag återkomma till i morgon. På eftermiddagen ska vi återigen till Sanda för att köpa sparris. Vi är precis galna i sparris och dom där 650 g vi köpte i fredags räckte ju bara till två luncher. Skulle vara kul om man fick sparris till middag nån dag. Ja, alltså inte bara sparris men som tillbehör - det är så otroligt gott!

SUSIE

1 kommentar:

Ingrid sa...

Vilken otur med tanden, men det är sånt som händer. Senast jag bet sönder en tand var när jag åt Paulùns müsli. Något i den var stenhårt och en kindtand gick sönder. En tandsköterska lagade de provisoriskt och sen skulle tandläkaren göra om det om det inte höll. Det är säkert en 7-8 år sedan, så hon gjorde ett bra jobb.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid