lördag 29 maj 2021

EN PERFEKT TRÄDGÅRDSLÖRDAG

 Dagarna går så otroligt fort just nu, man hinner inte med allt man vill göra. Dessutom har vi haft hela 4 dagar med trist grått väder och t.o.m. lite regn varje dag (totalt 14 mm), så nu ligger man efter. Men idag är det strålande sol och jag ska göra det som är allra roligast; Köpa flera växter!


Vår vildapel och lilla bollpil i parken!

Det var så att i veckan fick vi en reklamtidning från Gahms som bara ligger 7-8 min väg härifrån. Gahms är ett ställe som har nästan allt, t.o.m. en del konserver om man råkat missa att köpa hem mat. Fast det har aldrig hänt oss. I den här reklamtidningen så skrevs att dom hade massor med växter - det har dom dock aldrig haft tidigare!? 


Dahlia som inte växer - bakom solstolen står den rektangulära bunken
med dahlior som växer!

Igår var det alltså trist väder så vi åkte iväg för att köpa sparris i Sanda. Det blev 650 g så nu klarar vi oss över helgen. På vägen hem så pratade vi (jag) om vad vi behöver för sommarblommor till dom två stora krukor jag redan har satt plantor i, men som måste ersättas med nåt annat. Den ena står i stekande sol på altanen och den har en rödblommig dahlia i sig - som inte växer alls. Den andra är en kruka med penséer som står på framsidan precis bredvid spaljén vid ingången, alltså ljust men helt solfritt!


Dahlior som växer - i lådan bredvid poolen!

När jag pratade om det här så sa Rolle att vi kunde ju åka förbi Gahms och se vad som fanns där. Meningslöst tyckte jag, dom har alldeles för dåligt sortiment. Dom skulle visserligen ha en massa rosor men det vill jag absolut inte ha i dom här krukorna. Rolle sa att han åkt förbi i förrgår och det stod massor av växter utanför på planen. Jaha, OK, då gör vi väl ett försök tyckte jag!


Titta - det har kommit några nya skott från klematisarna som Rolle klippte
 ner ända till backen!


Och det visade sig verkligen vara ett lyckosamt "försök". Det stod MASSOR av växter där till mycket bra priser och vi gick runt en liten stund och jag hittade några växter jag vill ha - bl.a. kronärtskocksplantor! 


En gammal klematis som jag trodde dött förra året - men den har kommit
igång igen och blommar, med både vita och blå blommor!

Kronärtskocksplanta är kanske inte riktigt vad man tänker på när man säger man vill ha nåt vackert till krukor. Men dom har otroligt vackra flikiga blad i grågrönt och om man låter själva blomknoppen vara kvar och inte tar bort den (för att äta upp den), då får den otroligt vackra stora karmosinfärgade blommor. Och jag älskar dramatiska bladväxter.....




Ovanstående Allium och tulpaner blommar just nu i pallkragarna.

Nu är det bara att hoppas att det finns några kronärtskottsplantor kvar när vi kommer dit. Men om dom gick åt igår så får jag väl hitta på nåt annat, det fanns otroligt mycket att välja på. Allt från träd, buskar, rosor, prydnasgräs m.m.m.m.


Även irisarna i pallkragarna har börjat blomma.


 Jag hade jättemånga förut, samlade lite på dom men det har minskat
under åren.....

Ska alldeles strax göra mig iordning för snart kommer Rolle tillbaka från Hemse där han har varit och kompletterat lite på ICA. Då svischar vi iväg till Gahms och så ska jag se vad jag hittar mer. Nåt kul blir det säkert! Jag återkommer med bilder på dagens "skörd" i morgon förmodligen!!

SUSIE


7 kommentarer:

chica sa...

Maravilho9so jardim e as fotos mostraram bem!ADOREI! beijos, lindo domingo! chica

Lillian "sognafaret" sa...

Irisene mine har ikke kommet med knupper engang. Pinseliljen har en knupp, så der var det dårlig i år.

Ingrid sa...

Gahms är verkligen ett ställe där man kan hitta det mesta. Jag svänger ofta in där när jag passerar förbi till eller ifrån Hemse.
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Kul när man blir positivt överraskad! Hoppas du hittar en massa roligt!

Ha det gott!
Kram Gunilla

MannsGarden sa...

Fantastisk blomning hos din vildapel och vilken frodig trädgård du har. Mycket som kommit i blom redan nu. Alltid kul när man överraskas och hittar roliga växter till bra priser. Håller med om att kronärtskocka är en riktigt vacker växt!

Ha det gott! Ulrika

Lena i Wales sa...

Så fint det blommar hos er nu. Nu är ni nog ikapp mig med blomning.
Kronärtskockplanta, intressant.
Jag gillar dessa affärer där man aldrig riktigt vet vad man kan få tag i. Lycka till!

Ätliga trädgården sa...

Så roligt med sånt oväntat plantutbud. Gräs tycker jag är jättefint i kruka med nån färgklick för att inte tala om mangold om vi kommer in på ätligt.
Tack för påminnelsen om sparris. Har glömt att skörda idag. De växer så det knakar.
Allt gott
/Anette